Jump to content

Lewmar pro series 1000 slurer

zooper

Recommended Posts

Har leid båt. Vinsjen slurer med veldig mye lavere motstand enn hva jeg er vant med fra andre vinsjer. Noen som kjenner denne vinsjen spesifikt og vet hvordan man strammer clutchen, kjenner til hva som er normal oppførsel for denne vinsjen eller kan noen knep for denne vinsjen spesifikt (eier har ikke svar og bruksanvisningen sier ingenting)? Jeg er bekymret for å ende opp med å ikke få opp ankeret ila ferien - spesielt i vind på trang plass. Jeg ønsker derfor å være foran det som ellers kanskje kan bli et problem - å få kustus på jævelen først som sist.

Vi slet med å få opp ankeret med sterk pålandsvind i går og begynte å dregge etterhvert som vi fikk jokket opp ankeret stykke for stykke - på en 40 fots seilbåt som svaiet side til side - og som etterhvert begynte å dregge temmelig fort innover langgrunna etterhvert som kjettingen ble kort.

Vi gjorde vårt beste for å heise anker med ankerrulle rett og kjetting avlastet ved å motre framover, samtidig som vi måtte håndmate kjettingen fra kabularets underside og inn i brønnen (idiotisk konstruksjon) - den burde absolutt ikke sluret så mye som den gjorde. Det hele gikk på hengende håret.

Takker, manualen jeg fant på nett tok kun for seg demontering og service og nevte ikke stramming av clutchen med et ord - men avbildet verktøyet.

Hadde eier av båten enda hatt det verktøyet ombord... Eller istruksjonsmanualer for annet enn kaffemaskinen...

Vanlig vinsjhåndtak blir desverre for stort og øvrig verktøy ombord (i pene ubrukte verktøysett i flotte skrin) er knapt dimesjonert for montering av flatpakkede møbler fra Ikea, eller knapt henge opp nips på skottene i salongen for den sags skyld - hjelpes! Mulig en 1/2" skralle vil passe, men her finnes kun skralle av størrelse "Lego" og bits til å stramme opp solbrillene.

Redigert av zooper (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...