Jump to content

Evinrude E-Tec 130HK 2009, starter spinner rundt

Interal error

Recommended Posts

Har problemer med det jeg tror er starter. Under start i dag klarte jeg å nappe ut dødmannsknappen før den var kommet i gang. Ved neste forsøk høres det ut som ikke får nok strøm, men den forsøker å dra rundt før spenningen til slutt fremstår som for lav. Bytter til et annet batteri som lå på 12,5v. Da høres det ut som starteren bare spinner rundt. 

Startbatteriet er nesten nytt og er mer enn nok kraftig. Syntes den har trekt veldig mye strøm under start siden jeg fikk den og det har resultert i ladebehov på få måneder/nye batterier. Vet ikke om det kan ha sammenheng?

Sett noen videoer om bytte av starter og tror jeg skal klare å få til det, men greit å vite hva som har skjedd og om det vil hjelpe.

450 timer

Hvor skal jeg smøre og med hva? Ja, det høres ut som den ikle får grep. At den glapp av på et av forsøkene før spenningen ble for lav. 

må starteren demonteres for smøring eller kan det gjøres mens den er montert i motoren

Du trenger ikke demontere, mener det er ett plastdeksel over startmotor og svinghjul, lett å fjerne. Du ser startmotor, smør på toppen, bruk litt ordentlig olje, lirk ett flatt skruvjern under tannkrans vri litt. kjør starter, smør å lirk smør flere ganger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...