Jump to content

Mercury 70hk 2 takt akselerer dårlig


Kyosajr

Recommended Posts

Hei

Kjøpte en båt som har en Mercury 2 takt 70 hk motor, årstall er vel ca 1988 tror jeg. Jeg har et problem med at når motoren er i vann så kveler den seg når jeg setter den i gir, men når jeg først får litt fart på båten så stopper den på 1500 omdreininger og går nesten ikke fremover. Når jeg har båten på land og setter vann på den slik at den får kjøling og putter den i gir så får jeg kjørt turtallet opp på 4-5000 omdreininger og det er ikke noe problem med at motor kveler seg. alt virker OK helt til jeg setter båten på vannet. 

 

Jeg har ingen anelse om hva dette kan være, noen som har noen gode tips? 

 

PS: er helt fersk båteier

Link to post

Gratulerer med båt!

 

Hadde selger samme problem, eller er det oppstått nå?

 

Er den vanskelig å starte? 

 

Har du prøvd med helt fersk bensin? 

 

Det første jeg hadde prøvd er:

 

1) bytte tennplugger til de som er bestemt i manual ("original tennplugger" og ikke Biltema-kopier etc)

 

2) drenere ut all gammel bensin, og rengjøre tank

 

3) ta på helt ny 98 oktan bensin med riktig prosent oljeblanding. (Jeg bruker Biltemas totaktsolje i bensinen på så gamle motorer.)

 

Jeg er rimelig overbevist om at de aller fleste problemer med påhengsmotor skyldes vann i bensin, dårlig bensin, dårlige tennplugger. I de siste årene har det vært problemer med miljøvennlig bensin. 

 

Det er også påvist at den nye typen 95 oktan bensinen med innblandet "miljøbensin " kan ødelegge pakninger i forgasser etc. Men det er ikke sikkert det er problemet her. Min 1991 modell kjører fint på 95 oktan. Men jeg kjører kanskje hver 5. til 10. tank på 98 oktan bare for å "vaske den" litt.

 

Prøver å kjøre på 98 oktan siste tank før vinteropplag.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 47 minutter siden:

Det er også påvist at den nye typen 95 oktan bensinen med innblandet "miljøbensin " kan ødelegge pakninger i forgasser etc. Men det er ikke sikkert det er problemet her.

 

Nå har man begynt å tilsette etanol i 98 oktan også. Så da forsvinner argumentet for å bruke denne dessverre...

 

Jeg ville sjekket pluggenes utseende først her. Om den nederste er betydelig renere enn de over er nok nedre veivakseltetning gåen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Kyosajr skrev for 10 timer siden:

Når jeg har båten på land og setter vann på den slik at den får kjøling og putter den i gir så får jeg kjørt turtallet opp på 4-5000 omdreininger og det er ikke noe problem med at motor kveler seg. alt virker OK helt til jeg setter båten på vannet. 

det er stor forskjell på å gå helt uten motstand og å drive en båt gjennom vannet.   Motoreffekten kan være kraftig redusert og den vil likevel klare å komme opp i 4-5000 uten belastning.

Sa selger når båten ble brukt sist, og hva den da gjorde av fart?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg ville rengjort forgasser, tømt tank og rengjort den og fylt på ny bensin. Jeg for min del skal av med forgasseren på min for fjerde eller femte gang i år nå i helga. Hver gang den har ligget noen uker uten å bli brukt så gjør den seg vanskelig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei

 

Takk for mange gode svar. Forrige båteier sa at båten fungerte fint når han brukte den ifjor sommer, han har også svart på spørsmål senere så tror dette har oppstått nå.

 

Motoren starter veldig enkelt, står den lenge nok på tomgang så dør den ut, men starter rett opp igjen. 

 

Jeg har byttet ut bensin, byttet pakninger på forgassere og renset disse og kjørt dyserens igjennom systemet, plugger er også byttet, disse fikk jeg fra en Mercury forhandler som kikket etter i delekatalogen. 

 

 

Link to post

Hei

 

Hva mener du med magert? For lite bensin? 

 

Ingen endring når jeg har forsket litt med choken.

 

Jeg har begrenset erfaring med båt og tildels motor, men for meg så virker det som at det er noe feil med bensin/luft blanding, jeg bare vet ikke hvor jeg skal lete videre. Bensin er byttet ut, forgasssere renset (kanskje ta dem opp igjen og dobbelt sjekke flottører?) Pakninger er byttet og det samme er pluggene

Link to post

Ja, mente at den får for lite bensin i forhold til luft, ja. Tenkte på det siden den spretter igang uten belastning, men ikke vil når det er motstand. Men jeg har ikke peiling på hvordan disse forgasserne ser ut, og hvilke justeringsmuligheter du har. Når det ikke hjelper med å leke litt med choken, svekker det teorien en del, så kan hende dette er et blindspor.

Regner med at det er ekstern tank som står lavere enn motoren, og er avhengig av å pumpes opp. Hjelper det på symptomene dersom du pumper litt på håndpumpen på bensinslangen når du setter den i gir? Dette vil evt kunne indikere en svikt i bensinpumpa.

Link to post

Hei

 

Ja det er en ekstern tank til motoren som har en manuell håndpumpe, jeg kan prøve å pumpe inn ekstra bensin når båten står i gir for å se hva som skjer

 

Hvordan kan jeg sjekke at kompresjon er innenfor spec? Må jeg ha verksted til dette?

 

Tusen takk for alle svar og all hjelp, lærer ekstremt mye av dette

Link to post
Kyosajr skrev 49 minutter siden:

Hvordan kan jeg sjekke at kompresjon er innenfor spec? Må jeg ha verksted til dette?

 

Man trenger en slik tester:
https://www.mekonomen.no/kompresjonstester-bensinmotorer-carwise-12710814

 

Man måler ved å skru ut alle pluggene, sku i denne i sylindrene etter tur.  Full gass og daumannsknapp frakoblet.  Kjør like lenge, feks 5 sekunder pr syl.  Målingene du gjør bør være så like som mulig.
 

Ang. spec; det er avvik på målere, avvik på hvordan målingene utføres m.m , derfor kan det være visvisende å sammenligne målinger tatt med andre målere eller utført av andre.  Så derfor ser man etter avvik mellom sylindrene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har du sjekket stator og likeretter,evt coiler.På min gamle 90 hk rekke sekser fra 1986 fikk jeg ikke båten i plan,ville ikke over 2000 rpm, men startet greit og alt normalt ellers. Byttet stator og likeretter og alt fungerte igjen.Husker ikke om 70 hk også har disse switch boxene, disse kan også tulle litt. Om kompresjon er dårlig må en justere opp tomgang til ca 1000 rpm for at den ikke skal kveles ved igangsetting. Link and sync skal vel uansett gjøres under vannbelastning,men regner med at dette er riktig da motor har fungert greit tidligere. Er det 3 forgassere på denne?

Link to post
ballistic skrev On 4.8.2022 at 11.35:

Har du sjekket stator og likeretter,evt coiler.På min gamle 90 hk rekke sekser fra 1986 fikk jeg ikke båten i plan,ville ikke over 2000 rpm, men startet greit og alt normalt ellers. Byttet stator og likeretter og alt fungerte igjen.Husker ikke om 70 hk også har disse switch boxene, disse kan også tulle litt. Om kompresjon er dårlig må en justere opp tomgang til ca 1000 rpm for at den ikke skal kveles ved igangsetting. Link and sync skal vel uansett gjøres under vannbelastning,men regner med at dette er riktig da motor har fungert greit tidligere. Er det 3 forgassere på denne?

 

Hei

 

Ja er 3 forgassere på denne

 

Har du noe bilde eller forklaring på hvor stator/likeretter sitter? Er helt ny på det her

Link to post

Stator sitter under svinghjul så dette må evt terses av. Er hjemme fra ferie i morgen så kan se om jeg finner noen oversikt på dette. Er greit å starte med det enkleste først, sjekk bensintilførsel, gnist på alle pluggene, sjekk av forgassere og kompresjon. Her ligger det nok en del videoer på YouTube som kan forklare fremgangsmåte

Link to post
Kyosajr skrev On 29.7.2022 at 1.13:

Når jeg har båten på land og setter vann på den slik at den får kjøling og putter den i gir så får jeg kjørt turtallet opp på 4-5000 omdreininger og det er ikke noe problem med at motor kveler seg.

Det trengs veldig lite effekt for å oppnå 5000 omr når motoren står på land og kun har indre friksjon som motstand. 

Da trenger motoren også veldig lite bensin for å få det til. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...