Jump to content

FRA SLEIPNER TIL QUICK VINSJ.


C2CV

Recommended Posts

Da gamlevinsjen fra 1980-tallet tok kvelden i oktober 2021, var tiden inne til å bestille ny vinsj til min Scand Baltic 29. Sleipner Maxi var det naturlige valget, slik som den gamle da  og festene på akterenden kunne brukes på nytt. Gleden var stor da den ble bestilt i november fordi den ble lovt allerede i desember. Så enkelt ble det ikke. Leveringstidspunktet ble flyttet på grunn av delemangel med ca 1 måned gang på gang til vi var godt inn i juni måned med beskjed om at kanskje den kunne dukke opp? Enden på visa var at jeg fikk kjøpt en brukt dreggtaukasse til båten, og oppå den ble en ny Quick Genius GP2 2000 montert og en vippbar arm ut fra båten. Dreggtauet jeg hadde var 16mm, men da vinsjen også kunne bruke 14mm tau, ble nytt blytau kjøpt. (Er det noen som trenger 50m langt blytau 16mm, er det bare å ringe mob. 90513956. Gis bort i Rakkestad.)

Spørsmål: Under vinsjing slurer noen ganger tauet i kabelaret. Da må kapteinen bort å klemme på den svarte fjærbelastede plastarmen som klemmer tauet ned i kabelaret. Dette er irriterende og kan være kritisk når båten driver sidelengs mot land og jeg må springe bak for å løse trøbbelet. Kan vinkelen på armen rette dette eller er det bare å leve med? Gode tips tas i mot med takk. 

image.png.77c2ce2724ccc4712376c386c5ad8979.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...