Lenasmartin20 Startet 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2022 Hei! Holder til i Kragerø, og legger merke til at enkelte ikke er flinke til å overholde 5 knops grensa. De fleste er flinke mange steder, men spessielt ved Kirkesund mellom Skåtøy og Rytterholmene er folk flest veldig dårlige! Har vært der endel med en liten Jolle som jeg drar opp på fjellet inne i en liten vik. Er som regel en time eller to og bader litt med familien, og i løp av denne tiden, passerer gjerne 20+ båter. Alle jeg oppserverte forrige tur, sakket jo av, men vil tippe de var over 10 knop gjennom dette trange sundet tror ingen var nede i 5 knop! Veldig ofte folk som bader her, og veldig forskjell på bølgene som kommer fra båter i 10 knop vs 5 knop! Er det flere som mener folk er for dårlige til å holde grensa på sjøen? Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Da var det å finne frem popcornet! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
skagenekspressen Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Omtrent 80/20 utenfor Bærum, mest gode ? Link to post
nomen Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 Jeg svarer klart og tydelig "JA" de fleste er ekstremt dårlige på å overholde 5 knops grensene. Det er nesten så jeg har lyst å ringe til sjøfartsdirektoratet og spørre om jeg også kan få ett slikt frikort fra denne regelen, det ser virkelig ut som at mange har ett slikt....for det er vel ikke slik at folk gir f...en? Siste idioten jeg kom borti var på søndag på vei ut fra Langesund nordgående ved Figgeskjær. Idet jeg passerte den grønne staken kom det to seilbåter inn fra styrbord, og en større FB båt imot. Så, bakfra og imellom meg og FB båten kommer det en luring med en Askeladden pilothousebåt som skal opp i plan AKKURAT der. Han fikk ett langt tut og en lang finger som en hilsen tilbake. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
zooper Svart 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2022 I dag ble jeg forbikjørt i sotekanalen to ganger, først mens jeg lå i ca fem knop, senere rett før svingbrua mens vi andre holdt minimum styrefart med seilbåtene våre som lå i kø ved ventebrygga som var full, med båter kommende i mot - i en kanal som har plass til to dypgående båter i bredden. Begge ganger skjedde dette med relativt store halvplanere, i god fart, og som lagde såpass med sjø at det fort kunne gått galt for båtene med liten manøvreringsevne. Med slike folk på sjøen kreves det maksimal orvåkenhet og unødvendig mengder stresshormon for å unngå ulykke. Torpedotuneller blir montert til høsten, klar for neste sesong. Link to post
Akvanauten Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Her jeg bor er det vel bare de som ror som holder seg under fem knop. Mitt inntrykk er at mange setter ned farten til rett under plan, og dermed lager mye mer bølger… "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Pequod Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Mange ganger har jeg inntrykk av at jeg er den eneste som overholder fartsgrensene, eller i det minste prøver på det… Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars Moe Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Det problemet har ikke vi. Båten vår kommer ikke over 5 knop. Kanskje 5,5 om strøm og vind er med. Med stabilitet til å tåle en kuling er ikke bølger heller noe problem. Fortøying langs fjell driver vi ikke med. Link to post
Olevine Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 I dette sundet med 5 knops grense er dette like mye normalen som 5-7 knop. Link to post
Kjetil1 Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 zooper skrev On 29.7.2022 at 23.31: I dag ble jeg forbikjørt i sotekanalen to ganger, først mens jeg lå i ca fem knop, senere rett før svingbrua mens vi andre holdt minimum styrefart med seilbåtene våre som lå i kø ved ventebrygga som var full, med båter kommende i mot - i en kanal som har plass til to dypgående båter i bredden. Begge ganger skjedde dette med relativt store halvplanere, i god fart, og som lagde såpass med sjø at det fort kunne gått galt for båtene med liten manøvreringsevne. Med slike folk på sjøen kreves det maksimal orvåkenhet og unødvendig mengder stresshormon for å unngå ulykke. Torpedotuneller blir montert til høsten, klar for neste sesong. Og kanskje vedkommende i disse halvplanere irriterte seg over seilbåten foran som var i veien og såvidt beveget seg... Vi liker å ta turen igjennom øyene på Kvitsøy til og fra Skudenes. Går alltid på tomgang forbi gjestehavna på Kvitsøy. Men med motorbåt er tomgang ofte 5-6 knop. På forrige båt var det godt over 5 knop med begge maskiner på tomgang, og for å styre må man ha maskiner i gir. Flere ganger opplevde vi at idet vi var i ferd med å passere gjestebryggen på vei hjem, la seilere i forover og la seg ut uten å se bakover. De styrer jo godt i 1,5knop og fokuserer forover. Fra gjestebryggen og ut mot fergekaia er det rimelig trangt og grunt og ikke alltid enkelt å ligge bak seilbåter som tenker kun på seg selv. Har sittet med fingen på hornknappen flere ganger mens båten tas inn og ut av gir. Heldigvis klart å styre meg fra å fløyte, for da ville det jo vært motorbåtfører som er den store stygge ulven som skal presse seg frem, ikke seilbåten som like godt kunne het Brembo... Poenget mitt er at man må tenke lenger og se ting fra andres ståsted også. Og så kommer bensinen på bålet: Og her må nok seilere krabbe ned av den høye hesten sin og tenke litt lenger og ha forståelse for at verden kan ikke bevege seg lydløst i 1,5 knop bare fordi de gjør det... Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
El barco de Sol Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 (redigert) Vi ferdes mest i området Son-Hvaler - Tjøme. Mest i Agder 840,men også i kajakk. Opplever at 5knop ikke følges. Men for meg betyr det lite. Det som betyr mer er godt sjømannskap. Et eksempel på det er å slakke ned på farten når en er nær mindre båter og fortøyde båter nær land,og ikke minst ved badeplasser. Var på vannsjø med kajakk,der er det faktisk en del motorisert ferdsel. 8 av 10 er hensynsfulle, mens resterende burde ikke hatt båt. Dette mindretall viser trolig den samme egoisme i andre situasjoner. Nå er jeg ikke skremt av litt hekkbølger på 1-2meter,men liker ikke få kajakken fylt med vann! Vi alle gjør feil, vi må bare huske å bruke hodet når vi er i båt. Redigert 31.Juli.2022 av Lykken1 (see edit history) Link to post
Olevine Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Lenasmartin20 skrev On 29.7.2022 at 17.25: og legger merke til at enkelte ikke er flinke til å overholde 5 knops grensa Hvis en hadde tatt oppstilling på brygga på Tømmerstø en dag i sommerferien vil jeg tro at den siterte setningen kunne vært speilvendt. Der er det nok ikke mer enn enkelte som faktisk overholder fartsgrensa. Jeg snakket også med en som holdt til i området der som sa at det ikke var helt sjelden å oppleve bølger som slo over bryggene når 50 fotere kom forbi i halvplan. Link to post
GeirFrode Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Lenasmartin20 skrev On 29.7.2022 at 17.25: Hei! Holder til i Kragerø, og legger merke til at enkelte ikke er flinke til å overholde 5 knops grensa. De fleste er flinke mange steder, men spessielt ved Kirkesund mellom Skåtøy og Rytterholmene er folk flest veldig dårlige! Er det flere som mener folk er for dårlige til å holde grensa på sjøen? Har fartet noen dager rundt i Kragerøskjærgården i ferien, og det er mye rar kjøring. Spesielt rundt Jomfruland og i Kreppa er de stedene jeg har sett en del tullete kjøring. Hvis jeg ikke tar helt feil, er det vel 5 knop i hele den leden? Ikke bare i de smaleste paritene? Møtte en seilbåt i ett av de litt trangere stedene, og tok god høyde for møtet. Da kommer det en daycruiser med en del folk ombord og pløyer seg i mellom oss i god fart. Og var så nærme at det sprutet sjø på både oss og seileren. Jeg hoiet, og kalte båtfører dust, og en som stod på brygga si like ved plystret skikkelig høyt og gav de fingeren. Ingen reaksjon ombord i daycruiseren. Sånn oppførsel er bare trist. Heldigvis ikke så ofte det blir så ille. Link to post
Jeepcherokee Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Gikk gjennom Kreppa i kragerø i går. Ankret også opp for lunsj der og var veldig mange som gikk gjennom der i full fart. Ellers det som plager meg mest er alle dem som skal passere med 3 meters klaring i 20+ knops mens jeg rusler avgårde i 5. Link to post
zooper Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 (redigert) Kjørte motsatt vei i sotekanalen i går. Da kom det en +30 foter ut av løpet i minst 20 knop. Det var forsåvidt ingen direkte fare akkurat der, men det var ikke rom der for å snu baugen opp mot bølgene, så det ble jo en del skvalping som gikk hardest utover de mindre planerne. Ellers mye forbikjøring i kabalen der nesten alle synes velge å holde et knepp over 5 knop ("gjennom vannet" eller "over bunn" - alt ettersom hva som gir høyest femknops-fart (medstrøms går nok de fleste her derfor i minst 6 knop) - så da skulle det ikke være nødvendig for noen til å kjøre forbi - og i allefall ikke når det blir tre i bredden. Vedrørende kommentar om seilbåter som kun tenker på seg selv så vet jeg ikke - jeg kjenner meg ikke igjen i karakteristikken av at seilere er noe mer utpreget egoistiske enn motorbåteiere. Det som derimot kan sies er at store seilbåter er de dessidert dårligste motorbåtene når det kommer til manøvreringsevne i lav fart - noe som kanskje ikke er så lett å forstå rekkevidden av om man ikke har vært skipper på en slik båt selv. I revers er defeks fullstendig ubrukelig før de kommer opp i styrefart - noe som ikke bare krever tid men også noen båtlengder. Men p komme opp i styrefart skjer heller ikke uten at hekken først dreier seg en god del sammen med propellen fram til styrefart er oppnådd. Og den stopper heller ikke på en femøring. De må i tillegg utvise spesielt hensyn til sitt dypgående og til masthøyde (broer) - feks i forhold til kurs, fart og hvor de legger seg i leden - av hensyn til seg selv og andre med tilsvarende begrensninger. Med erfaring med alt fra små plastsnekker med store overbygg og propellaksling, til lette planende båter med både en og flere motorer (hekkaggregat eller pågenger), eller større halvplanere med to motorer - seilbåt over en viss størrelse er definitivt langt mindre manøvrebare i trangt farvann i lav fart. Det kan lett misforstås som egoistisk når en båt med lavere manøvreringsevne velger å kjøre båten på en gitt kurs eller i en gitt fart - nen det kan faktisk være den mest hensynsfulle manøveren skipperen kan foreta seg. Nå kommer diskusjonen i et annet spor enn hva trådstarter tok opp. Jeg tror vi alle kan forstå at noen ganger havner man i en situasjon hvor man må bryte fartsgrensen en smule over noen båtlengder - for å å unngå ulykke - men det er neppe det trådstarter snakker om - han snakker nok om å bryte fartsgrensen der det ikke finnes behov (altså ikke av bekvemnelighetshensyn for seg selv, fartslyst, komfort, dårlig tid, osv). At man feks har en båt som ikke klarer å holde fartsgrensen på tomgang - det synes være en dårlig unnskyldning for å ikke holde fartsgrensen - og en som neppe politiet vil godta. Det er båteiers ansvar å sørge for at båten man har kan overholde de bestemmelser som gjelder i farvannet man er i. Om man skal ferdes en del i farvann med femknopsregel eller bølgeregler og båten ikke klarer dette på tomgang, da foreslår jeg propellbytte eller bytte inn båten i noe annet. Redigert 31.Juli.2022 av zooper (see edit history) Link to post
19 fot Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 zooper skrev 19 minutter siden: Det kan lett misforstås som egoistisk når en båt med lavere manøvreringsevne velger å kjøre båten pp en gitt kurs eller fart - nen det kan faktisk være den mest hensynsfulle manøveren. Angående vikeplikt så er det jo slik at innhentendefartøy har vikeplikt og man skal holde stødig kurs (ikke vingle hele tiden så motparten hele tiden må endre kurs for å unngå kollisjon osv. Men så har man jo vikeplikt for visse båttyper som feks seilbåter, men kan de "bryte" alle de andre reglene og likevel ha retten på sin side? For få uker siden så kjørte jeg motorbåt i stødig kurs i litt under 5 knop. Bak meg kom det en seilbåt som var raskere enn meg. Vi er på kollisjonskurs da han vil kjøre på meg bakfra om vi fortsetter slik, så jeg endrer kurs. Så endrer han også kurs etter meg så vi igjen er på kollisjonskurs, og han har jo større fart enn meg. Istedenfor å endre kurs en tredje gang og sikkert få ham til å følge etter for tredje gang så valgte jeg å starte opp en motor til og gi gass og komme meg unna. Jeg hadde jo motoreffekt nok til å komme meg unna, men hva om man ikke har det og innhentende seilbåter bare durer på med henvisning til at de er seilbåter og har retten på sin side. Kan de da bare legge all annen sjømannskap på hylla og andre må bare værsågod gi på mer enn toppfarta når det ikke nytter å svinge unna en seilbåt som svinger etter flere ganger? Noen hvalfangstmotstandere drev jo på og utnyttet regelen om vikeplikt fra styrbord uten å ta hensyn til dette med at man skal holde stødig kurs. De skviset seg inn på styrbord side av hvalfangstskutene på hensynsløst vis så de stadig måtte foreta unnamanøver. En gang de drev på slik med en spinkel glassfiberbåt (bygget for fartsrekord og eid av Richard Branson) så ble det kollisjon med den store stålbåten en hvalfangstbåt er og glassfiberbåten ble delvis knust og mye skadet (men den er reparert og jeg har sett den i Arendal siden). De kan vel ikke akkurat påberope seg at hvalfangstskuta bryter regelen om vikeplikt fra styrbord når man stadig endrer kurs for å komme på kollisjonskurs og det til slutt blir kollisjon. Link to post
19 fot Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 zooper skrev 31 minutter siden: Det er båteiers ansvar å sørge for at båten man har kan overholde de bestemmelser som gjelder i farvannet man er i. Om man skal ferdes i farvann med femknopsregel eller bølgeregler og båten ikke klarer dette på tomgang, da foreslår jeg propellbytte eller bytte inn båten i noe annet. Helt enig, man må tilpasse seg reglene, og klarer ikke båten å holde lav nok fart på tomgang så får man enten holde seg unna slike områder eller rett og slett koble inn og ut av gir til stadighet om man ikke gjør endringer på propell eller tomgangsturtall. Ser endel som tydeligvis mener at når de ikke har en båt som klarer kravene så skal alle andre tilpasse seg dem. Har kjørt rolig i fartsgrensa og fått slike ekstremt tett på meg så det er like før kollisjon og jeg blir nødt til å gi på litt over fartsgrensa for å unngå kollisjon. Vet jo ikke engang om de følger med og vet at det er en annen båt der fremme, delvis skjult av baugen deres. Link to post
Olevine Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 19 fot skrev for 2 timer siden: Jeg hadde jo motoreffekt nok til å komme meg unna, men hva om man ikke har det og innhentende seilbåter bare durer på med henvisning til at de er seilbåter og har retten på sin side. For å fortsette avsporingen litt til: Her er det to feil. 1. Den innhentende seilbåten har vikeplikt, se under. 2. Ingen har "retten" på sin side til sjøs. Regel 13. Innhenting (a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. Link to post
5nacks Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Litt off-topic: Er det fri fart utenfor hovedleden i Sverige, dersom det ikke er skiltet med fartsbegrensning? Lå ved Hampholmarna/Långö, syd for Smögen. Der kom det både større Goldfish og mindre vannscootere i 40-50 knop, tett inntil båtene og land. Livsfarlig praksis med unger i små joller, badende og folk på SUP. Link to post
19 fot Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Olevine skrev 29 minutter siden: Den innhentende seilbåten har vikeplikt, se under. 2. Ingen har "retten" på sin side til sjøs. Regel 13. Innhenting (a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. Det er bra de som innhenter andre må holde av veien, også når de er ulike typer fartøy. Da er det nok litt større mulighet for at de seilbåtene som kommer bakfra om ikke annet vil svinge unna i siste liten (ikke sikekrt jeg får starrt på den store motoren på sekundet alltid om det er noen timer siden siste bruk og jeg ikke har choke ute og pumpet opp drivstoff). seilbrett, og særlig de med hydrofoil kommer jo enda raskere og kan nok være vanskeligere å komme seg unna, men de pleier nå alltid å bruke sunn fornuft og ikke sikte seg inn på andre båter. De vet vel også at hvis de får til en kollisjon med noen som ikke rekker å stikke av i lav fart så er det de selv som får den store smellen. Angående det et det ikke heter å ha retten på sin side så vet jeg jo forsåvidt det, men det er mye enklere å forklare slik enn en slags lang og komplisert og forvirrende avhandling om den som ikke er den som har vikeplikt. Angående dette med innhentende fartøy så hadde jeg en nestenkollisjon der jeg var ca 10 cm fra å treffe dekselet på påhengsmotoren til jolla på en cabincruiser. Jeg kjørte i rolig tempo og en cabincruiser kom bak meg og selv om det var god plass så passerte den veldig tett på meg på styrbord side og laget kraftige bølger så bakenden på min båt ble dyttet mot babord og dermed så svinger båten min baugen mot styrbord og mot bakenden på den båten som passerer. Jeg reagerte raskt og svinger imot, men med lav fart og store bølger blir det nødvendigvis noe bevegelse og jeg trodde et øyeblikk det kom til å bli sammenstøt, men det gikk akkurat bra. Hadde nok gått bra med baugen min, men kunne lett blitt et knust deksel på påhengsmotoren hans og sikkert skader inni motoren også om han ikke hadde hatt flaksen på sin side. Link to post
Lingefan Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 (redigert) Kragerø er litt spesielt. Der kjører alle alltid i plan i de fleste sund og i halvplan utenfor gjestehavner og forbi de smaleste sundene. Slik har det vært i 20-30 år kanskje lenger, men det har blitt verre og verre. Og slik er det jo overalt nå. Taxibåtene gjør også det. De nye fartsgrensene har ikke endret noe som helst. Alle kjører stort sett som før. Meg selv inkludert. Bedre å innrette seg etter slik verden er enn å syte og klage over hvordan det har blitt, har jeg kommet frem til, men du ser aldri meg i halvplan forbi gjestehavner. Har alltid synes det ser dumt ut å ligge i halv plan med planende båt. Bruker mest mulig drivstoff gjør det også. Hvorfor er det slik? Skal jeg spekulere: Tipper at uerfarne båtførere tenker at båten føles mer stødig i slik fart og når baugen er høyest mulig så tenker de at det ikke spruter eller den tar bølgene bedre. Jeg synes personlig det er mye verre at folk kjører i plan i mørket. Det burde vært maks 10 knop i mørket. Mye dårlig lanterneførijg og en del fyllekjøring hjem fra byen osv… ikke bra. Redigert 31.Juli.2022 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
19 fot Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 (redigert) Lingefan skrev for 1 time siden: Kragerø er litt spesielt. Der kjører alle alltid i plan i de fleste sund og i halvplan utenfor gjestehavner og forbi de smaleste sundene. Slik har det vært i 20-30 år kanskje lenger, men det har blitt verre og verre. Og slik er det jo overalt nå. Taxibåtene gjør også det. De nye fartsgrensene har ikke endret noe som helst. Alle kjører stort sett som før. Meg selv inkludert. Bedre å innrette seg etter slik verden er enn å syte og klage over hvordan det har blitt, har jeg kommet frem til, men du ser aldri meg i halvplan forbi gjestehavner. Har alltid synes det ser dumt ut å ligge i halv plan med planende båt. Bruker mest mulig drivstoff gjør det også. Hvorfor er det slik? Skal jeg spekulere: Tipper at uerfarne båtførere tenker at båten føles mer stødig i slik fart og når baugen er høyest mulig så tenker de at det ikke spruter eller den tar bølgene bedre. Jeg synes personlig det er mye verre at folk kjører i plan i mørket. Det burde vært maks 10 knop i mørket. Mye dårlig lanterneførijg og en del fyllekjøring hjem fra byen osv… ikke bra. Jeg har vært noen turer til Kragerø med båt og synes også at det har vært mye rar kjøring der (til og med en av Båtplassens profilerte debattanter kjørte litt rart der synes jeg, ikek noe farlig, men så litt klønete ut, men kan jo ha vært andre som kjørte båten). Verste jeg så var vel da jeg holdt stødig kurs for å komme bort til og kikke på den hurtigbåten som stod på lekter etter å ha tapt en slosskamp mot moderjord, som var steinhard. En cabincruiser kom fra babord i god fart og viste ikke antydning til å vike, så da var jeg glad jeg hadde 100 hk og kunne bakke kraftig for å unngå sammenstøt. Men alltid risikabelt med sånne som kjører fort uten å se seg for, for bare en liten kursendring gir store utslag så det blir i praksis nesten umulig å unngå dem om man holde seg innafor lovlig fart og de ikke følger med og kanskje vingler litt i kurs (man vet jo aldri hva som foregår hos dem, har vurdert å kjøpe sånn "horn på boks" eller lignende så jeg kan gi et signal om at de burde våkne opp og kikke litt rundt seg. Ser jo også hvordan cabincruiserne tar lite hensyn allerede når man kjører de trange partiene mellom Risør og Kragerø og møter tre i slengen i smale passasjer hvor de lager store bølger så man med liten 15-foter helst skulle lagt baugen mot bølgene, men det ikke nytter da de kommer så tett at man ville endt opp under baugen på nummer 2 eller 3 om man la seg opp mot bølgene. kjøpte etterhvert større båt som takler cabincruiserbølger bedre, og forrige uke bygget jeg om så jeg får tiltet opp motor mer så bakenden ikke dukker like langt ned i bølgene når motoren er lavt nok til å ikke spinne i lufta så mye under kjøring i bølger (pleier å unngå full gass i mye bølger med minste motoren, for det høres ikke bra ut å ruse på halv gass med propellen i lufta og da blir det ikke bedre på full gass). Da jeg overnattet i Kragerø-skjærgården ifjor eller forfjor så var det et lite skjær i nærheten, men selv etter det var blitt mørkt så suste båtene forbi i høy hastighet, noen med lanterner og andre uten. Lurer også på om det ikke var i Kragerø jeg for endel år siden ankret opp og det kom ei plastsjekte (ca 24 fot) i god fart (til å være så nært land i mørket) i den smale passasjen mellom meg og et lite skjær. Trodde den skulle gå på, men det gikk bra. Ei stund hvertfall, for de svingte deretter og dro inn i en liten bukt der de ruset motoren forover og bakover og det kom noen dunk da de kom litt borti fjell eller grunner. ikke alle virket helt edru, og jeg vet ikke om båtfører var det. De var vel iland en liten tur og skremte opp noen måker på reir om jeg ikke husker helt feil. Angående planing så nevner du drivstofforbruk. Du har vel såpass god inntekt at du ikke trenger å bry deg så mye om dette som oss andre, men hvor mange tusen liter pleier du å bruke årlig på største båten din? Selv har jeg brukt over 1000 liter årlig på min største, men skal prøve å komme under 1000 liter i år. Redigert 31.Juli.2022 av 19 fot (see edit history) Link to post
Faxen Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 I Horten indre havn er det 8 knop. Her lekes det med vannskutere i opptil 65 knop. De eneste, som holder fartsgrensen er snekker. De greier sjelden 8 knop. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
GeirFrode Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 (redigert) Hadde et døgn ute på skjærene i Syd-Koster for noen dager siden. Og det er ikke noe bedre der. De fleste store båter tok det rolig, men det suste joller rundt i hytt og pine. Dette er jo nasjonalpark, og det er andre restriksjoner som gjelder også. Kjøring av motor for å lade batterier, bruk av aggregat, høy musikk osv. I tillegg vannscooterkjøring/leking/rusing. Samt max 2 døgn stilleligge på samme plass. Redigert 1.August.2022 av GeirFrode (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn