index Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Jeg er flink til å holde 5knop. Det er mange andre også, men i juli og august ser man mye rart. Resten av året er det stort sett overkommelig, heldigvis. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zooper Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Selv en gummijolle kan lage gode bølger i en rolig havn om farten ikke holdes til tomgangsfart... eller kjøres i plan. I plan holdes også folk ombord vesentlig tørrere - så jeg har ikke noe problem å forstå fristelsen og rasjonale om å gi gass med en slik balje. Mange steder med fartsgrense reagerer jeg lite på at noen tar jolla opp i plan da jeg har empati for de ombord og dilemmaet de befinner seg i. Jeg reagerer derimot alltid på større båter (uabsett type) når de ikke overholder fartsgrenser - jeg ser sjelden formildende omstendigheter der. Heg reagerer også på høy fart der det er lov med høy fart, når passeringer skjer tett på. Det er tilstrekkelig med 1% tølpere i farvannet man ferdes til at de 99% andre må ha hodet på svivel 100% av tiden i hvert bidige sekund - stå i full beredskap - hvor roen blir frarøvet en. Link to post
andersb Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 med 5 knop overalt har folk mistet respekten totalt for 5 knop, ser det tydelig Link to post
index Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 andersb skrev 41 minutter siden: med 5 knop overalt har folk mistet respekten totalt for 5 knop, ser det tydelig Når ble det 5 knop overalt? Her jeg bor er det kun noen hundre meter med 5 knop soner til sammen. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
andersb Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 her jeg bor, og der jeg har hytte var det før 5 knop i smale sund, nå er det "alt innaskjærs" også det med mer enn 200 meter på hver side (meningsløst) du bruker 30+ min i 5 knop for å komme deg ut til den voldsomme 15 knop sonen, før du igjen kommer til 25, så "fri fart" , så du har gode 40 min fort før du kan gi gass. vannsport sonen har også fått 5 knop merke i kartet i sund der folk faktisk kjørte 5 knop før, gir nå nesten 70-80% beng og er over 5, siden de allerede har brutt fartsgrensen hele veien ut, bryr de seg ikke lenger om de smale sundene med brygger. Link to post
index Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 andersb skrev 1 time siden: i sund der folk faktisk kjørte 5 knop før, gir nå nesten 70-80% beng og er over 5, siden de allerede har brutt fartsgrensen hele veien ut, bryr de seg ikke lenger om de smale sundene med brygger. Såpass ja! Får håpe politiet får midler til å intensivere kontrollvirksomheten sin da! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 (redigert) Sammen med flaggregler så er vel 5 knopsgrense det som skaper stort engasjement her på forumet. Jeg lå i helga i uthavn, like ved Blindleia i Lillesand. Leia som gikk like ved, gikk gjennom smale sund. Med det mindre enn 50 m fra land, og 5 knops grense. Jeg lå skjermet, men god anledning å observere. Jeg vil anslå 20% kjørte i 5 knop lite bølger. 70 % kjørte i plan, men pent, lite bølger. I denne kategorien var vannscooter i 30 knop til lokale pensjonister med krabbeteiner i sin 14fot With fra 80-tallet som skled forbi i 16-20 knop. Diplomen for de størst tullingene gikk utvilsomt til de tullingene som kjørte i 6-10 knop og lagde de største bølgene. Samtidig så skal jeg ikke se bort fra de samme "tullingene" trodde de var flinke som reduserte farten, og mente de var flinke og de som skle lett forbi var tullingene. Samtidig ville disse mest sannsynlig ikke fått bot, ihvertfall ikke av politiet i Kristiansand, fordi de bare bøtlegger båter som kjører i plan, når det er 5knops-grende... Gjennom denne tråden så viser det seg folk på sjøen har litt forskjellig oppfatning hva som er viktig. Jeg tror det å tilpasse farten, vise hensyn, redusere fart der det ligger båter er viktig. Uavhengig av hva som appen på telefonen viser. Det kan også virke som det lokale politiet, i Lillesand, har litt samme tankegang. Redigert 2.August.2022 av Sørlandet2 (see edit history) Link to post
nomen Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 andersb skrev for 5 timer siden: her jeg bor, og der jeg har hytte var det før 5 knop i smale sund, nå er det "alt innaskjærs" også det med mer enn 200 meter på hver side (meningsløst) du bruker 30+ min i 5 knop for å komme deg ut til den voldsomme 15 knop sonen, før du igjen kommer til 25, så "fri fart" , så du har gode 40 min fort før du kan gi gass. Hvor er dette? Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lingefan Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 (redigert) index skrev for 6 timer siden: Såpass ja! Får håpe politiet får midler til å intensivere kontrollvirksomheten sin da! Hehe den stakkars politibåten får mye å gjøre når den skal stoppe - skal vi si 1000 båter i timen. De 1500kr i bot man får for fartsovertredelse tilsvarer vel omtrent 50 liter bensin - min motor bruker fort 50 liter i timen på marsjfart. Skal de få folk til å holde fartsgrensene tipper jeg de må ha 20 politibåter ute til enhver tid, også sivile, 20.000 kr + i bot og risiko for å miste lappen hvis man blir tatt. Uansett ville det vært litt urettferdig strengt nettopp fordi opplæringskravene er for dårlige og merkingen i fjorden i år ofte er feil i forhold til de nye fartsgrensene som gjelder. Regler er regler, men når de flere steder er så tullete som de nå er så må jeg innrømme at jeg gir bengen selv. Jeg kjører likevel ganske fornuftig. Men man har alltid kjørt i plan de fleste steder i Kragerø, sakker av i smale sund forbi brygger der det til nå har vært merket 5 knop. Men ellers er det bare å gasse på. Og det gjør man jo uansett. Hvorfor endre noe som fungerer greit? Redigert 2.August.2022 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
andersb Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 index skrev for 7 timer siden: Såpass ja! Får håpe politiet får midler til å intensivere kontrollvirksomheten sin da! Det er jo humoren, de kontrollerer jo MYE, veldig ivrige med nye vannscootern sin og nye ribben, men er litt som å ha fiskestang i oppdrettsanlegg, de renner forbi av båter i plan mens de står og gir bøter. er nok fort tusenvis? av båter forbi på en time på en god dag (st hans) , og majoriteten bryter fartsgrensen til enhver tid på en normal soldag ser jeg noen hundre som bryter 5 knopen når jeg tusler ut til bukta humorting nr 2 er jo at de ikke egentlig har noe måleutstyr, så det er jo mye "du kjørte fort" neeeeiiieee "ja nei kanskje ikke". Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn