Jump to content

Søker forslag på bowrider/skjærgårdjeep med solseng.

Jollinho

Recommended Posts

God kveld :)

Er en landkrabbe i Fredrikstad som er fristet til å begi meg ut på båtlivet. Bruksområder er da fiske, legge teiner, telte på øyer, dagsturer i sola og transport ved sjøfugljakt. 

Skjønner at det kanskje blir vanskelig å dekke alle ønsker men for å få kona med på laget er det litt viktig at det er mulighet å sette opp til solseng og et lite spisebord til familien (3stk). Har sett att noen båter har en kombiløsning her, feks Jeanneau Cap Camarat 515. 

Hva er ansett som gode bruktbåter i dette segmentet? Snakker da helst under 150 000kr og under 20fot. 

Jeg har i utgangspunktet sett for meg en båt uten for mye utstyr som kan ta kvelden og med utenbordsmotor om ikke det er noen store fordeler med innenbordsmotor. 

Så ingen jålete båt, en bruksbåt som egner seg til en koselig dagstur. 

Håper dette er nok info som utgangspunkt. 

Da foreslår jeg en pioner multi på det sterkeste.

Dette er en perfekt båt til fiske og friluft. Båten er ekstrem stødig og vedlikeholdet på båten er minimalt, da den ikke skal poleres, kun vaskes og påføres bunnstoff.

Det er også en lem foran som kan heves ned slik at det er veldig enkelt å få større ting inn i båten.

Pioner Multi er sikkert en suveren båt til sitt bruk , men dekker vel ikke noen av kravene til rederinnen til trådstarter.

Jeg ville kikket ekstra på bowridere. Kjekt at hele familien kan sitte i ly om det skulle blåse opp eller komme regn

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vel, slike båter koster godt over 500.000kr hvis du skal ha en som er forholdsvis ny. Kan få de rimeligere, men da må man gå ned til 2005-2008 for å få den til den prisen han ønsker. Kjøpe en båt som er nesten 20 år, bør man kunne edel om motor og båt, for da må man belage seg på mye vedlikehold og reparasjon av motor.

Bowrider er ikke en populær båttype i Norge så du kan nok prute ganske mye på mange av de men husk att den kanskje skal selges engang også.
Da er det du som sitter med en båt som er nesten umulig å selge.

Hadde valgt en skjærgårds jeep til ditt formål.
Angående solsengen som kona har lyst til å sette opp i båten så ville jeg heller ha kjøpt en båt som hadde den innebygd i båten.
En løs solseng er alltid i veien i en liten båt selv når den er slått sammen og ett jævla styr å dra med seg frem og tilbake

Mitt heteste tips til en liten båt med stor nok solseng som er under budsjett er Sessa Key Largo 19.

Som bonus har den også ett brukenes stort bord som alle har plass rundt

Nordkapp 600 er en eldre båt med avtagbart soldekk, White Shark 175 har vel også dette. Begge muligens innenfor ditt budsjett.

Spiseplass i en såpass kompakt båt er ofte bedre i teorien enn praksis. Tipper dere vil spise mest på land/holme uansett pga lite plass, brann/søle risiko ved primus bruk, vugging i bølger etc. 

Lykke til. 

Kjøpte akkurat en Cap Camerat 6.5 Walkaround etter mye om og men og kikking på forskjellige båttyper. Hadde i utgangspunktet tenkt meg en pilothouse båt for å slippe kalesjestyr, men kom frem til at jeg kun bruker båt på finværsdager og da er det ikke noe poeng å sitte innendørs mens man kjører. Walkaround modellen har et stort flatt soldekk fremme som dekkes med puter, samtidig er det akkurat plass til en liten soveplass + lagring under dekk, synes det er en veldig bra løsning sammenlignet med bowrider.

Buster XXL modeller fra 2008 til 2014, har mulighet for å skyve bakre sofa frem, der ble det også levert forlengelse som kan felles ned til solseng. Båtene er selvlensende, 240 bredde (egentlig ett Magnum skrog som er kappet på lengden). Dashbord ble endret i 2010. Stor plass bak vindskjerm med bord. Hvis båten er levert uten sofaforlengelse er den enkel å lage å montere. Plass nok til fisking foran vindskjerm.

pipe skrev On 30.7.2022 at 19.32:

Bowrider er ikke en populær båttype i Norge så du kan nok prute ganske mye på mange av de

Dette er et merkelig utsagn synes jeg .... Selv har jeg en Yamarin 5220 BR og i området jeg har hytte går det mange forskjellige varianter av Bowridere fra forskjellige produsenter. Da jeg solgte min forrige Bowrider så var den solgt på under 12 timer.

Det viktigste er vel å velge en kurrant båt fra en anerkjent produsent med tanke på gjenkjøpsverdi.

Mistenker pipe med bowrider tenker typisk amerikansk bowrider type, da kan muligens hans utsagn stemme bedre? 

Heromkring er iallefall bowrider av "nordisk" type temmelig utbredt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mulig Askeladden 605/615 fra første halvdel av 2000 tall nærmer seg trådstarter sin budsjettramme.

De tikker alle kriteriene.

Tror som dere er inne på at Bowrider fra annerkjent merke treffer nedslagsfeltet.

Yamarin/Ibiza/finnmaster har også utgaver i dette segmentet.

Til fiske er selvlensing et must.

Dette er ikke en selvfølge på BR/Cruisere under 18-20 fot.

Ta mannskapets ønsker på alvor. Båtlivet er hyggeligst og varer lengst når man er to som er fornøyde.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...