Jump to content

Bølgestøy i hekken


avmønstret5

Recommended Posts

Hekkstøy har slett ikke med julebord, ribbespising og etterfølgende luftproblemer å gjør (selv om det kan være høyaktuelt i disse tider), men bølgeskvuppel, eller egentlig et sabla rabalder i akterenden på de fleste breirompa seilbåter, med litt vind og skvuppel i hekken.

Ser at det er mange gode innspill på motorstøy - hva med denne type skrogstøy?

Vil det f.eks. hjelpe å legge isolasjonsmatter i akterenden? Noen meninger og erfaringer om dette.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig navn pero :lol:

 

Jeg så en danske på maløya i Grimstad i sommer som tydligvis skulle sove godt. Han hang et slags trekk på akterstevnen. Han fortalte det var et slags trekk som brukes for dem som ligger mye longside og som beskyttelse mellom båt og fjell under vannlinje. Jeg har forsøkt å finne dette igjen på nettet, foreløpig uten hell. Der var bly (tynn) plate inni. Han sa at han var meget fornøyd da dette dempet bølgene mot hekken tilstrekkelig til at han fikk sove godt.

 

Kanskje dette kan være noe ? For jeg antar det stort sett er når man ligger i ro for kvelden at det oppleves som ulyder???? Isolering har jeg mindre tro på, da det for meg (vær obs på at jeg er svært uvitende på dette området) virker som at smellelydene forplanter seg ganske mye fremover i båten ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...