Jump to content

Yamaha 9.9 2T Vmax jr - har jeg kjøpt ulv i fåreklær, eller får i ulveklær? Og er den trimmet?

Familiesnekke

Recommended Posts

Hei,

Beklager enda en tråd om Yamaha 9.9 2T, men jeg finner ikke ut det jeg lurer på med å lese gamle tråder…

Jeg har fra før en Steady 320 med Yamaha 9.9 2T; «standard» med grått deksel. Dette er en kjapp liten sak, som går «rett opp i plan». Den er litt «våt» med en gang det blir litt bølger, så jeg kjøpte i går en GH11 deLux med Yamaha 9.9 2T Vmax jr. Denne tar bølger mye bedre, men akselerasjonen føles litt mer slapp, selv om båtene veier omtrent det samme. Jeg ble litt overrasket, siden jeg nå trodde jeg hadde fått tak i selve «grom-motoren».

Nå kan det jo hende at motoren på Steady’n er trimmet opp til 15 hk, mens Vmax’n på GH11 fremdeles er 9.9 hk, men jeg tviler jo litt på dette da…

Jeg sammenlignet motor-kodene, og disse var mistenkelig like. Det jeg nå lurer på er; 

1. Er den nye Vmax-motoren jeg har kjøpt egentlig en «standard 9.9» men med bare Vmax-deksel?

2. Er den gamle grå 9.9-motoren egentlig en Vmax, men med «standard grått deksel»?

3. Klarer dere å se ut fra bildene under om motorene er «trimmet» ved å fjerne/bøye denne mye omtalte metallplata? Er det noen som fremdeles har denne platen/metallbiten på som originalt, og som kan dele ett bilde av det?

Først bilder fra «Vmax», så kommer bilder fra «standard» i neste post.

Motorkode «Vmax»:

8B9C283B-4CD5-4810-981F-E3C9C4E73BD4.jpeg.19f6d5ad504bc2d2dde9f7ab5b016acd.jpeg

Under gass-håndtak:
146B922A-8062-4D2F-894D-C5E982AB91A0.jpeg.aa92e46dccb2aea8d051251ea1b213db.jpeg

Gass-mekanisme under deksel:

C8A5343A-1D64-4FB6-A5BC-FEA97226CA17.jpeg.aa23667fc8af501e5417ac3a8b7ba128.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

1: GH11 er gjerne litt tyngre å drive enn Steady? Mer V-bunn.  Da blir den tyngre i plan og går tregere. Men er nok en bedre båt i bølger.

2: Reed ventiler; En standard 9,9 har mindre åpning enn det som en 15hk og V-Max har.

V-Max blir dermed 15hk når fjerner sperre på gass, mens en standard 9,9 bli vel 12-13hk med fjerne gass sperre.

3: Sjekk propell og stigning, her kan du evt bytte om siden du har to like motorer. Høyere stigning skal gi mer toppfart, lavere stigning gir bedre akselerasjon. 

4: På begge motorene du viser bilde av er gass sperren fjernet.

Ville sjekket propellstigning først siden det ikke er så mye arbeid :) 

Skal stå innstemplet på siden på propell. Tipper på at V-Max har en propell med høyere stigning og blir dermed tregere i plan.

Her kom oks81 meg i forkjøpet, skulle til å foreslå å sjekke dim + bytte om på propellene

Er også 3 ulike versjoner av GH11 , std, lux og LS , hhv. 120, 145 og 180 kg ifølge boat.no.  Steadyen er iflg samme kilde 115.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Familiesnekke skrev for 4 timer siden:

Er dette noe du klarer å se @dieselfan?

Har en liten gul bok som jeg skriver nøkkeltall i for jeg fikk en kakk i kollen som ødela harddisken.. men den går ikke så langt tilbake, desverre. 

Skulle gjerne visst svaret selv også, så vi får håpe at noen med kunnskap og klisterhjerne kan hjelpe ?

Jeg tenker at svaret på spørsmålet om det er en ekte «Vmax jr» ligger i motornummeret. 

Er det slik at alle 9.9-Yamaha-motorer fra denne «generasjonen» heter «9.9FMH - 682K - «stammelengde» - «serienummer» - «bokstav for årsmodell» ?

Om noen av dere på forumet med en ekte «Vmax jr» kan sjekke og bekrefte/avkrefte, så hadde det vært topp ?

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Sinvano skrev for 1 time siden:

Der skal det stå 63V på standard og 63W på vmax hvis ikke jeg tar helt feil.

Når jeg søker på nett med feks dekselet til 63W ( 63W-42610-30-4D ) så får jeg kun treff på 15hk deksel i standard farge.

Samme når jeg søker på dekalsett.

Når jeg søker på Vmax Jr så får jeg kun treff i Norge Finland og Nederland.

Det er ikke noe bevis, men en sterk indikasjon på at 63W gjelder alle 15hk, ikke bare Vmax.

Som jeg har skrevet om tidligere så vet jeg om flere luringer som kjøper opp 9.9 med ripete deksel og lakker om til Vmax og selger de som ekte. Så det er sikkert 50 falske VmaxJr som er solgt fra Tønsberg til Arendal om tallene jeg har fra finn er reelle. 

Familiesnekke skrev for 12 timer siden:

Om noen av dere på forumet med en ekte «Vmax jr» kan sjekke og bekrefte/avkrefte, så hadde det vært topp

Det er ikke så enkelt å vite sikkert om en Vmax Jr er ekte.

Mange deksel er stjålet og satt på en ikke Vmax Jr.

Vill tatt av dekselet og lettet på pakningen og sett etter spor av maskering. Det var slik jeg oppdaget det første gang.

ikke sikkert jeg har forstått det riktig, men..
Jeg forstår det som at Vmax Jr i bunn og grunn er en helt vanlig 9.9hk , men med 15hk reeds og deksel med spesiell dekor...?   I såfall vil vel ikke den få en egen motorkode?   
Motorkodene som er nevnt lenger fram i tråden er 682K for begge motorene.  Sjekket på boats.net (som har amerikanske betegnelser og modeller som ikke samsvarer så veldig med de vi har her)  , og for 2007 så har både 9,9 og 15hk blokk med delenummer som starter på 63V

Som nevnt over, er nok noen motorer som "blir nye" i kul Vmax Jr drakt :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Familiesnekke skrev On 30.7.2022 at 1.57:

kjøpte i går en GH11 deLux med Yamaha 9.9 2T Vmax jr. Denne tar bølger mye bedre, men akselerasjonen føles litt mer slapp, selv om båtene veier omtrent det samme.

Nå er jo ikke GH11 deLux den letteste, så om du er vant til den lette forsteutgaven fra tidligere så kan det ligge noe der.

Ser du har montert motoren helt nede på speilet også, det bremser litt også.

Om en kjører standard propell så hever jeg 30mm på GH11, Wester 360, With 385, With 10 dromedille og KBS 11.

Hei, beklager sent svar, men har vært på ferie.

I dag tok jeg av lokket og lette etter «64W», men det sto kun «63V» på alle synlige deler, inkludert flensen på forgasseren. Dersom reedventilen er den gule platen mellom forgasser og blokka, så klarte jeg ikke å se noe merke på denne i det hele tatt. Skal denne være synlig merket, uten demontering?

Motordekselet var ikke merket med 63W, og jeg klarte ikke å se noen tegn til maskeringstape.

Den merkelappen som skal være lenger ned på stammen er borte.

Hmm; lurer fremdeles på om det er en «ekte Vmax jr»… Får vel kanskje aldri svar på det?!

Har vi noe dokumentasjon på at det kun er «reedventil og motordeksel» som skiller «Vmax jr» og «standard» 9.9?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...