Familiesnekke Startet 29.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2022 (redigert) Hei, Beklager enda en tråd om Yamaha 9.9 2T, men jeg finner ikke ut det jeg lurer på med å lese gamle tråder… Jeg har fra før en Steady 320 med Yamaha 9.9 2T; «standard» med grått deksel. Dette er en kjapp liten sak, som går «rett opp i plan». Den er litt «våt» med en gang det blir litt bølger, så jeg kjøpte i går en GH11 deLux med Yamaha 9.9 2T Vmax jr. Denne tar bølger mye bedre, men akselerasjonen føles litt mer slapp, selv om båtene veier omtrent det samme. Jeg ble litt overrasket, siden jeg nå trodde jeg hadde fått tak i selve «grom-motoren». Nå kan det jo hende at motoren på Steady’n er trimmet opp til 15 hk, mens Vmax’n på GH11 fremdeles er 9.9 hk, men jeg tviler jo litt på dette da… Jeg sammenlignet motor-kodene, og disse var mistenkelig like. Det jeg nå lurer på er; 1. Er den nye Vmax-motoren jeg har kjøpt egentlig en «standard 9.9» men med bare Vmax-deksel? 2. Er den gamle grå 9.9-motoren egentlig en Vmax, men med «standard grått deksel»? 3. Klarer dere å se ut fra bildene under om motorene er «trimmet» ved å fjerne/bøye denne mye omtalte metallplata? Er det noen som fremdeles har denne platen/metallbiten på som originalt, og som kan dele ett bilde av det? Først bilder fra «Vmax», så kommer bilder fra «standard» i neste post. Motorkode «Vmax»: Under gass-håndtak: Gass-mekanisme under deksel: Redigert 30.Juli.2022 av Familiesnekke (see edit history) Link to post
Familiesnekke Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Her er bilder av «Standard grå 9.9»; -Er denne synlig trimmet? -Er det en «standard 9.9», eller er det egentlig en Vmax jr? Motornummer: Gassmekanisme: Grått standard deksel: Link to post
oks81 Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 1: GH11 er gjerne litt tyngre å drive enn Steady? Mer V-bunn. Da blir den tyngre i plan og går tregere. Men er nok en bedre båt i bølger. 2: Reed ventiler; En standard 9,9 har mindre åpning enn det som en 15hk og V-Max har. V-Max blir dermed 15hk når fjerner sperre på gass, mens en standard 9,9 bli vel 12-13hk med fjerne gass sperre. 3: Sjekk propell og stigning, her kan du evt bytte om siden du har to like motorer. Høyere stigning skal gi mer toppfart, lavere stigning gir bedre akselerasjon. 4: På begge motorene du viser bilde av er gass sperren fjernet. Ville sjekket propellstigning først siden det ikke er så mye arbeid :) Skal stå innstemplet på siden på propell. Tipper på at V-Max har en propell med høyere stigning og blir dermed tregere i plan. Link to post
ivar Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Her kom oks81 meg i forkjøpet, skulle til å foreslå å sjekke dim + bytte om på propellene Er også 3 ulike versjoner av GH11 , std, lux og LS , hhv. 120, 145 og 180 kg ifølge boat.no. Steadyen er iflg samme kilde 115. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Familiesnekke Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Takk for godt forslag; @oks81 og @ivar! Det jeg primært lurte på i denne tråden var om jeg har «Vmax jr», «standard», eller en av hver? Er dette noe du klarer å se @dieselfan? Link to post
oks81 Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 (redigert) Det må du se på reed ventilene og måle åpningen. Da må du skru av forgasser og ta av den delen som reed ventilene står på. Standard 9,9 har 1,3mm åpning. 15hk og V-Max har 6mm åpning. Kan se side 58 og 59 i manualen. Den kan du laste ned her: Redigert 30.Juli.2022 av oks81 (see edit history) Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2022 Familiesnekke skrev for 4 timer siden: Er dette noe du klarer å se @dieselfan? Har en liten gul bok som jeg skriver nøkkeltall i for jeg fikk en kakk i kollen som ødela harddisken.. men den går ikke så langt tilbake, desverre. Skulle gjerne visst svaret selv også, så vi får håpe at noen med kunnskap og klisterhjerne kan hjelpe ? Link to post
Familiesnekke Svart 31.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 (redigert) Jeg tenker at svaret på spørsmålet om det er en ekte «Vmax jr» ligger i motornummeret. Er det slik at alle 9.9-Yamaha-motorer fra denne «generasjonen» heter «9.9FMH - 682K - «stammelengde» - «serienummer» - «bokstav for årsmodell» ? Om noen av dere på forumet med en ekte «Vmax jr» kan sjekke og bekrefte/avkrefte, så hadde det vært topp ? Redigert 31.Juli.2022 av Familiesnekke (see edit history) Link to post
Sinvano Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Skal vel være et typeskilt til på motorene? På andre siden av stammen evt. Der skal det stå 63V på standard og 63W på vmax hvis ikke jeg tar helt feil. Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Sinvano skrev for 1 time siden: Der skal det stå 63V på standard og 63W på vmax hvis ikke jeg tar helt feil. Når jeg søker på nett med feks dekselet til 63W ( 63W-42610-30-4D ) så får jeg kun treff på 15hk deksel i standard farge. Samme når jeg søker på dekalsett. Når jeg søker på Vmax Jr så får jeg kun treff i Norge Finland og Nederland. Det er ikke noe bevis, men en sterk indikasjon på at 63W gjelder alle 15hk, ikke bare Vmax. Som jeg har skrevet om tidligere så vet jeg om flere luringer som kjøper opp 9.9 med ripete deksel og lakker om til Vmax og selger de som ekte. Så det er sikkert 50 falske VmaxJr som er solgt fra Tønsberg til Arendal om tallene jeg har fra finn er reelle. Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Familiesnekke skrev for 12 timer siden: Om noen av dere på forumet med en ekte «Vmax jr» kan sjekke og bekrefte/avkrefte, så hadde det vært topp Det er ikke så enkelt å vite sikkert om en Vmax Jr er ekte. Mange deksel er stjålet og satt på en ikke Vmax Jr. Vill tatt av dekselet og lettet på pakningen og sett etter spor av maskering. Det var slik jeg oppdaget det første gang. Link to post
ivar Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 ikke sikkert jeg har forstått det riktig, men.. Jeg forstår det som at Vmax Jr i bunn og grunn er en helt vanlig 9.9hk , men med 15hk reeds og deksel med spesiell dekor...? I såfall vil vel ikke den få en egen motorkode? Motorkodene som er nevnt lenger fram i tråden er 682K for begge motorene. Sjekket på boats.net (som har amerikanske betegnelser og modeller som ikke samsvarer så veldig med de vi har her) , og for 2007 så har både 9,9 og 15hk blokk med delenummer som starter på 63V Som nevnt over, er nok noen motorer som "blir nye" i kul Vmax Jr drakt Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Familiesnekke skrev On 30.7.2022 at 1.57: kjøpte i går en GH11 deLux med Yamaha 9.9 2T Vmax jr. Denne tar bølger mye bedre, men akselerasjonen føles litt mer slapp, selv om båtene veier omtrent det samme. Nå er jo ikke GH11 deLux den letteste, så om du er vant til den lette forsteutgaven fra tidligere så kan det ligge noe der. Ser du har montert motoren helt nede på speilet også, det bremser litt også. Om en kjører standard propell så hever jeg 30mm på GH11, Wester 360, With 385, With 10 dromedille og KBS 11. Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 ivar skrev 6 minutter siden: Jeg forstår det som at Vmax Jr i bunn og grunn er en helt vanlig 9.9hk , Yamaha konstruerte en 15hk motor, som også ble tilbudt som 9.9hk til enkelte markeder. Link to post
Sinvano Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Mulig 63V og 63W er merket på reedventil når jeg tenker meg om. Link to post
dieselfan Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Forgasseren har også merket, se på flensen på høyre side Link to post
Familiesnekke Svart 7.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Hei, beklager sent svar, men har vært på ferie. I dag tok jeg av lokket og lette etter «64W», men det sto kun «63V» på alle synlige deler, inkludert flensen på forgasseren. Dersom reedventilen er den gule platen mellom forgasser og blokka, så klarte jeg ikke å se noe merke på denne i det hele tatt. Skal denne være synlig merket, uten demontering? Motordekselet var ikke merket med 63W, og jeg klarte ikke å se noen tegn til maskeringstape. Den merkelappen som skal være lenger ned på stammen er borte. Hmm; lurer fremdeles på om det er en «ekte Vmax jr»… Får vel kanskje aldri svar på det?! Har vi noe dokumentasjon på at det kun er «reedventil og motordeksel» som skiller «Vmax jr» og «standard» 9.9? Link to post
Sinvano Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Kan ikke huske helt sikkert men tror du må ta av reedventil. Tror det skal stå rundt kanten en plass. Er jo forsåvidt fort gjort å ta den av for å sjekke. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn