Popeye70 Startet 30.Juli.2022 Del på Facebook Startet 30.Juli.2022 (redigert) I løpet av sommeren har det blitt klart at vår MD2040D går varm hvis den kjøres opp mot vanlig marsj-RPM på ca 2800 RPM. Det kommer mindre kjølevann og desto mer damp ut, og alarmen for kjøling har gått én gang i løpet av sommeren. Vi har dermed lunket rundt på max 2000-2200 RPM (når vi ikke har seilt), og da jobber motoren varmt, men overkommelig. Jeg har gått over det jeg har kunnet, og har sjekket inntak, sjøvannsfilter, har byttet impeller, toppet opp kjølevæske og motorolje, så nå står jeg snart bare igjen med varmeveksleren. Hvor stor jobb er det å få renset varmeveksleren, egentlig? Bør den demonteres og håndteres utenfor motorrommet (da kan det også jobbes mekanisk på vekslepenger om ønskelig), eller er det like greit å kjøre gjennom en eller annen form for systemrens og la stå i kjølekretsen en stund (timer/dager)? Hva sier ekspertene? Redigert 30.Juli.2022 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sandebukta Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Jeg tok ut rørinnsatsen på en slik og renset den i fjor. Det gikk raskt og enkelt å montere/demontere og jeg renset den i en murebalje med oksalsyre, børstet med flaskekost og spylte rent. Da ser du både evt impellerester, blåskjell mv som kan ligge i saltvannskretsen og du får sjekket belegg på rørene utvendig og inni. Anbefales som en start. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Code0 Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Du nevner ikke eksosbendet, der vann møter eksos. Der kokser det seg over tid og går tett. Jeg har MD 2030 og tok fra hverandre varmeveksler, jeg fikk det ikke tett når jeg satt det sammen igjen, måtte ha hjelp. Byttet eksosbend i samme slengen, det var på tida. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 30.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Code0 skrev 39 minutter siden: Du nevner ikke eksosbendet, der vann møter eksos. Der kokser det seg over tid og går tett. Jeg tror (med vekt på tror!) ikke det er eksosbendet, for problemet har tilsynelatende kommet såpass raskt at jeg ikke tror koksing oppstår så raskt. Men jeg har tatt feil før, så jeg bør nok følge opp eksosbendet etter at kjølekretsen er sjekket ut. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Code0 Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 @Popeye70 det er jo sånn at det går helt til det plutselig ikke går lenger… Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Å ta ut varmeveksleren på 2030 er i hvert fall enkelt, blir minst søl hvis du pumper ut kjølevesken først. Kanalene kan evt. stakes opp med en tykk ståltråd/kleshenger. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Maika skrev for 2 timer siden: Å ta ut varmeveksleren på 2030 er i hvert fall enkelt, Enig. Det var å få satt det sammen igjen uten lekkasje jeg ikke klarte… Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Jeg har gjort det også mange ganger uten at det har blitt lekasje… Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 30.Juli.2022 Del på Facebook Svart 30.Juli.2022 Koble av røret under sjøvann filter og blås. Du har drev og det tetter seg. Regner med du også for hvit røyk. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.