HenriMeg Startet 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2022 Hei! Familien skal kjøpe motor til en GH14, og vi vil helst ha 25hk. Problemet står på at vi ikke helt skjønner hvordan vi skal få motoren på båten pga. tyngde. Har to eldre foreldre som ikke kan bære allverdens, så det er hovedsakelig meg, en 24 år gammel kvinne, som må ta meg av å få motoren av og på. Hvordan gjøres dette for en/to som ikke kan bære de 40 kg en 2 takter 25hk Yamaha veier? Er det noen lure teknikker her? Pleier dere å gjøre det med ren muskelkraft? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 HenriMeg skrev 24 minutter siden: Er det noen lure teknikker her? Først og fremst så lønner det seg å ha båten på henger på land så du kan gå bak båten og løfte der motoren er og slippe å henge over ripa med ugunstig løft og risiko for å miste motor i vannet. Løfteposisjon har mye å si for hvor stor vekt man klarer. Mange motorer har løfteøye et sted som du er hvis du tar av dekselet, er det hvertfall p åen 30 hk jeg har (men aldri har hatt av båten). Da kan du løfte med talje fra taket hvis du vil. Men når det ikke er verre enn 40 kg så er det vel bare å løfte manuelt og raskt som er løsningen, du kjennner sikkert noen som er litt sterkere og kan løfte 40 kg? Hvis løftet er for tungt kan du jo få en til å balansere motoren sideveis og løfte opp med enten en jekk eller annet. Og på båthenger med nesehjul kan du sveive dette opp eller ned så bakenden av båten går motsatt vei (mens motoren står på bakken eller oppå noe og dermed kan hektes innpå båten før baugen senkes og motoren henger der den skal. Så må motoren festes til båten, og da skal den vel antakelig boltes fast, men det finner du ut når d ser motoren. På noen båter må du da krabbe under tofta for å gjøre dette. Løftet av og på motor igår, men det var kun 26 kg (6 hk), så det tok jeg mens båten lå ved brygga (tok motoren på land for service). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 en yamaha 25hk 2T er vel et sted rundt 50 kg.. mer enn tungt nok for å pådra seg ryggplager når det skal løftes en slik uhåndterlig sak , gjerne i litt kinking stilling. Under hvilke omstendigheter skal motoren løftes av og på? Av og på for vinterlagring - eller før/etter hver tur? Tenker som nevnt over at motor kan heises av og på feks i en garasjeport. Husker ikke om vår gamle 25hk hadde slikt løfteøye under dekselet. anbefaler også en slik , greit for transport og lagring: https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/elmotorer/transporttralle-utenbordsmotor-2000043058 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dude Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 (redigert) Hei. Jeg har ved flere anledninger brukt en slik en: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/loftetaljer/reptalje-150-kg-2000017018 Den er knakande kjekk! reduserer vekten man må trekke med med til en sjettedel (minus litt friksjon og slikt) må tenke på å ha nok høyde til at man får løfta den på etter hvor man har utgangspunkt, Er der ikke festeøye på motoren pleier jeg å feste tau i kryss rundt topp av påhengeren. pass på så man unngår vipping her. Kjipt (sikkert) å miste motoren på sjøen om den ligger utpå.) Så er det noe billige greier fra biltema, skruene har ikke låsemutter, så de kan du med fordel bytte ut med noen med nylonlock med en gang. (biltema 89-377) Redigert 31.Juli.2022 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 På småbåtene synes jeg det er lettest slik: legg båten på ganske grunt vann på en strand. Så vasser jeg ut på stranden med motoren i hendene og setter den rett på akterspeilet. Dette er MYE lettere enn å få den ned i båten fra brygga og så vippe den over bakenden av båten. Og opp igjen er fordelen ennå større. Å løfte en tung motor oppi båten uten å løfte etter motordekselet (som man helst skal unngå) er veldig tungt. Mye lettere å løfte den av hvis du står på sjøbunnen ved siden av båten. Større motorer har feste for kran, men ikke sikkert en liten 25hester har det. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Skal den løftes av og på etter hver bruk eller kun idet dere har kjøpt motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.