Jump to content

Ønsker tips. Skal forsterke en 13 fot glassfiber båt.

Whit 13

Recommended Posts

Holder på å skal legge på ekstra glassfiber under båten. Da den har vert litt svak. Og har tatt inn litt vann.

Det er satt på 75hk 2t på båten så også er grunnen til at jeg vil forsterke den udner.

Så lurer jeg på hvor mye jeg må pusse ned.

Bør jeg bruke glassfiber/polyester.

eller bør jeg bruke epoxy som andre har nevnt i tidligere innlegg?

27CF63E2-E134-476B-A001-ED64B531E2C5.jpeg

Redigert av Whit 13 (see edit history)

hva slags båt er det?   

ser for meg det vil trengs forsterninger ja med 75hk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

vet ikke hvordan den der er bygd opp innvendig , men høres ut som at det so trengs her er langsgående avstivinger innvendig - stringers.  Men det er jo litt ekstra jobb...  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det bør være flatest/glattest mulig bunn. Alle forsterkninger bør være innvendig. 

Bruk myke rør/slanger som du kapper på langs, legger langsetter inn mot bunnen (på innsiden) og støp over med polyester og glassfiber en tre fire lag. Bruk lamellsliper der du skal støpe mot bunnen og støp fem til ti cm ut på hver side for god heft. Bruk verneutstyr mot glassfiberstøv.

Om du har lekkasjer og hull, kan du skrå et godt område rundt hullet på utsiden med lamellsliper, tape på innsiden og støpe med polyester og glassfiber. Puss ned med båndpusser etter herding for å få det perfekt jevnt med underlaget.

Whit 13 skrev for 5 timer siden:

Holder på å skal legge på ekstra glassfiber under båten. Da den har vert litt svak.

Legger du ekstra polyester/glassfiber under båten for å oppnå at den skal bli stivere så risikerer du at den bulker når du sliper slik at den blir ujevn i tykkelse. 

Avstiving innvendig er mye mer effektivt og teknisk en bedre løsning.

2 langsgående stringere er en oppskrift som er brukt av så godt som alle V-bunn båter under 22 fot som har deltatt i båtrace i Norge siden 80 tallet...

En stålplate med skarpe kanter kan gi lokalt mye stress rundt kantene på plata så vær varsom og snakk gjerne med noen med litt kompetanse.

Det er trolig lurt om du støper stringere så la de gjerne gå opp på akterspeilet innvendig slik at de virker som en kneplate. Det gir god styrke og fordeler kreftene og stresset motoren skaper på skroget og du vil få mindre oppsprekking.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...