Nordkapp16.5 Startet 31.Juli.2022 Del på Facebook Startet 31.Juli.2022 Hei, jeg postet for noen dager siden i "hovedtråden": Jeg fikk ikke noe respons der, så jeg prøver med en egen tråd: finérplata bakpå akterspeilet viste seg å være gjennomtrukket av vann og ganske myk. Jeg kommer til å skifte den neste gang jeg er nedover og før jeg monterer motoren. Men nå lurer jeg på om det også ligger finér innenfor glassfiberen, da jeg nylig fant ut at dette er ganske vanlig. I såfall vil vel beste indikasjon på at det har gått for langt være at akterspeilet flekser mer enn det skal ved belastning - er det mulig å teste dette på land? Finnes det noen tommelfinger-regel for hvor mye fleks som er ok ved en gitt belastning? Hvis dette må utbedres så er kanskje dette en jobb som er lurt å sette bort? Jeg er ikke så stødig på støping av polyester, tiden er en begrensende faktor, og jeg har lyst til å få båten sjøklar i år Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 31.Juli.2022 Del på Facebook Svart 31.Juli.2022 Litt avhengig av størrelse på motor og båt kan man dra i undervannshuset mens motoren er låst nede. Da bør det ikke være særlig bevegelse i akterspeilet. Når det gjelder innstøpt finer, var det en god forsterkning for akterspeilet i de første årene etter båten var ny. Etterhvert mister fineren styrken og all styrke ligger i at du har en indre og en ytre plate med glassfiberarmert polyester med distanse mellom. Hvor stivt det da er vil avhenge av tykkelsen på støpen. En god plate i metall eller forskalingsfiner mellom motor og akterspeil kan være nok til at du kommer på vannet i år. Det å bytte ut innstøpt finer er en omfattende jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 31.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2022 @paxotakk for svar - å få den på vannet i år uten nok en omfattende jobb - det er dette jeg håper på. Innsiden er allerede forsterket med metallplate - kanskje fra fabrikk. ny finérplate bakpå håper jeg er nok til at den store jobben kan utsettes et år eller to - det hadde vært godt. Motoren er en 80hester - jeg får bare bytte finérplata, sette motoren på igjen og prøve som du sier. Forhåpentligvis gir magefølelsen en grei indikasjon på om båten kan prøves på vannet eller ikke :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.