Jump to content

Er batteriene mine ødelagt allerede?

larole

Recommended Posts

Hei, 

Kjøpte et par EP900 EXIDE DUAL AGM som jeg bruker til start og forbruk. Vanligvis starter motoren, en Mercruiser Cummins 2,8 QSD med et smell, men så begynte den å kinne i ca. 1 sekund før den startet. Ikke mye, men likevel mye mer...

Jeg måler hvilespenningen nå i dag, 24 timer etter vi kom hjem med fulladete batterier til 13,41, og jeg forventer at dette skal falle mot 12,7 volt. Ladespenningen under overfart er mellom 14,1 og 14,3 v.

Etter en episode der jeg ikke fikk start, ladet jeg dem helt opp, og det funker tilsynelatende ok nå. MEN, når jeg vrir om tenningen, viser den gjerne 12,7 så detter den i ett sekund ned til 8,5 før den spretter opp igjen. Er dette et dårlig tegn, eller er det helt normalt? 

Det du beskriver kan like gjerne være en dårlig forbindelse på en batteripol, en dårlig kontakt på pluss eller minus et eller annet sted.., som et dårlig batteri. Det er derfor det er viktig å måle med multimeter over batteripolene. Det er der du må starte. Og når starteren går, skal du måle >10 V over batteripolene.

Ikke helt det samme, men en erfaring/løsning som kan være relevant:

Jeg har opplevd at en baugthruster fikk et voldsomt spenningsfall, men at det ikke var noe tilsynelatende logisk mønster i når det oppstod, samt at batteriet var i helsemessig god stand. Etter å ha feilsøkt en hel del så endte jeg opp med å bytte hovedstrømbrytere. To av disse viste seg å være ganske ustabile (Forbruk og Emergency bryterene) og var derfor mest synnsynlig årsaken til at thursteren hadde et voldsomt spenningfall ved bruk da denne gikk på forbruksbanken.

Med ustabile så mener jeg at om man testet de med multimeter så var det litt bingo om de faktisk kutta kretsen og dermed strømmen når du skrudde de av, så det var åpenbart noe slitent i bryterene. Det jeg konkluderte med var at siden bryterene var ustabile så kunne man oppleve at de hadde problemer med å levere god nok spenning ved høyt amperetrekk. - Litt samme teori som om det er dårlige kabler eller koblinger på batteripoler eller andre steder i verdikjeden. 

Så det kan være lurt å ta en sjekk av hovedstrømbryter(e) også, det er jo som oftest veldig enkelt å sjekke ut og er gjort på få minutter. :smiley:

Redigert av Ghiblien (see edit history)

Windy 28 Ghibli 2012 - VP D6-370

Tidligere båter:

Windy 37 Grand Mistral 2007 - 2x VP D4-260
Windy 28 Ghibli 2004 - KAD 300 - Moderniseringsprosjekt.

36 minutes ago, Hulda said:

Det du beskriver kan like gjerne være en dårlig forbindelse på en batteripol, en dårlig kontakt på pluss eller minus et eller annet sted.., som et dårlig batteri. Det er derfor det er viktig å måle med multimeter over batteripolene. Det er der du må starte. Og når starteren går, skal du måle >10 V over batteripolene.

OK, jeg er ikke så flink til dette, du mener at når en venn vrir om starteren, så sitter jeg og måler direkte på batteriet?

larole skrev for 8 timer siden:

OK, jeg er ikke så flink til dette, du mener at når en venn vrir om starteren, så sitter jeg og måler direkte på batteriet?

Det stemmer. Hvis batteriet er ok så kan du måle ledningsstrekkene og hovedbryter, mens du forsøker å starte. Der skal du ideelt sett måle 0V, den bør i alle fall være lav dvs max 1V. Der du finner spenning har du problemet ditt. 

Hei, hvilespenning er nå, knappe 48 timer etter at motoren ble stoppet 13,38 v. Den faller altså  veldig sakte mot det som forhåpentligvis er 12,7 v.

Når jeg målte så jeg disse koppene hvor man fyller grease ved siden av batteriene. Av ren nysgjerrighet satte jeg svart multimeternår mot disse, og rød på plusspolen på batteriet. Den viser da 0,12 v. Betyr det at jeg har en liten strømtyv der?

Ikke  lett å måle seg frem til slike elektriske feil, med så små avvik over kort tid.

Anbefaler først å kontrollere alle elektriske forbindelser i kretsen. Trolig dårlig startmotor eller ufagmessig tilkobling av batteriet. Feilen kan også skyldes drivstoff mangel eller gløding.

Redigert av show must go on (see edit history)
  • 2 uker senere...

OK, nå har jeg returnert fra Toscana, og tok turen ned til skuten.

Den har selvsagt stått uten ladning, og med hovedstrømbryer i AV-posisjon.

Jeg måler med multimeter 13,04 Volt.

Vrir om tenning, og den starter helt greit. Det er et halvsekund der, som ikke var der tidligere, men den startet fint. Filmet instrumenter ved tenning 

Her ser man at spenning målt direkte faller til 7,2 før den spretter opp igjen. Ser også at etter start faller den et øyblikk til 7,noe. Når jeg slår av igjen motoren, viser hvilespenningen 13,1 volt.

Spenningen oppe ved tenningen viser en del lavere, ca. 12,8 volt.

Etter to tre starter på rappen er det helt slutt, og startmotoren vil ikke tørne i det hele tatt. Når jeg da slår av alt, og måler batteriene, viser de 13,1 volt. 

Når jeg da filmer instrumentpanelet ser man denne noe pussige visningen:

Jeg har ikke koblet dem fra hverandre, og ser av tidligere svar at det burde jeg ha gjort, men er det noen som har noen tips til hva som kan være galt her? Hvilespenning etter dette er 13,1 volt.

Redigert av larole (see edit history)

Det multimeteret ville jeg ikke stolt på. At spenningen skulle være 13 volt etter at du har vært borte i lengre tid stemmer ikke med at du ikke får start etter flere forsøk. En hvilespenning på så mye som 13volt kan ikke være riktig, om du da ikke har et solcellepanel tilkoblet som lurer deg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

25 minutes ago, Lars H. said:

Det multimeteret ville jeg ikke stolt på. At spenningen skulle være 13 volt etter at du har vært borte i lengre tid stemmer ikke med at du ikke får start etter flere forsøk. En hvilespenning på så mye som 13volt kan ikke være riktig, om du da ikke har et solcellepanel tilkoblet som lurer deg.

Har ikke solceller nei. Multimeteret er helt nytt, er det vanlig at disse er helt på tulletur?

Det er helt uvanlig at hvilespenningen på et vanlig blybatteri er 13 volt etter en uke eller mer, selv helt frakoblet alt. Hvilket multimeter er det du har, Biltema? Det er forskjell på et eBay instrument til en hundrelapp og et Fluke til noen tusenlapper.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hej

Jag har haft samma problem med AGM batterier som var 14 månader. Märkte det efter att en batteribank på 480 Ah inte klarade av kylen en natt. Batterierna hade full spänning men inga Ah kvar. Jag laddade upp batterierna ett i taget losskopplade och satte på en belastning på 5,5 A, ett 110 Ah batteri skall då klara att driva den lampan i 20 timmar innan spänningen är nere på 10,7 V Mina batterier klara av att driva belastningen mellan 45 - 60 min 

Hälsningar Ove

Lars H. skrev 1 time siden:

Det er helt uvanlig at hvilespenningen på et vanlig blybatteri er 13 volt etter en uke eller mer, selv helt frakoblet alt. Hvilket multimeter er det du har, Biltema? Det er forskjell på et eBay instrument til en hundrelapp og et Fluke til noen tusenlapper.

Jeg hadde et AGM batteri som hadde stått ubrukt i 6-7 måneder og som hadde en hvilespenning på 13.04V. Var et 258/304Ah Concorde jeg hadde fjernet fra hytta da vi fikk strøm. Et noe eldre batteri fra samme system viste 12.9V. Multimeteret var en Fluke til ca 5 tusen som var sjekket mot kalibrert benkemultimeter. 

23 minutes ago, Ove T said:

Hej

Jag har haft samma problem med AGM batterier som var 14 månader. Märkte det efter att en batteribank på 480 Ah inte klarade av kylen en natt. Batterierna hade full spänning men inga Ah kvar. Jag laddade upp batterierna ett i taget losskopplade och satte på en belastning på 5,5 A, ett 110 Ah batteri skall då klara att driva den lampan i 20 timmar innan spänningen är nere på 10,7 V Mina batterier klara av att driva belastningen mellan 45 - 60 min 

Hälsningar Ove

Hva endte den historien med? Kan jeg måle Ah med et multimeter? Det må vel være rom for en reklamasjon når noe slik skjer?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...