Jump to content

Volvo Penta MD30 - bra motor?


Biam1

Recommended Posts

Hei! Er VP MD30 en ok motor? Vurderer å se på en snekke med en slik i. 1985 mod.. ca 60 hk? Ikke noe turbo/intercooler på denne vel, og kanskje enkel og grei motor? 
 

Kjente svakheter/ obs punkter? Dette er vel ikke en Pegout motor slik som vel MD21 var?

 

den aktuelle motor er ruslet ca 3000 timer..

 

Go og No-go ?? ;)

Link to post

MD30 er en god motor så langt jeg har blitt fortalt, og forutsatt at den har blitt kjørt pent og fått rett oljeskift, justeringer, filtre og byttet anoder så er den nok god. Antall timer er ingenting for en slik motor. Det som dreper fritidsbåtmotorer er for lite bruk, eller feil bruk.

 

Denne er uten turbo og uten intercooler, så den har jo levd et rolig liv regner jeg med.

 

Jeg hadde TMD40A (124 hk? - rekkeseksutgaven), som var første generasjon med turbo (uten intercooler). Den er kjent som å ha en utfordring med kjøling da kjølingen er litt for liten. Men jeg regner med at MD-versjonen i størrelse 30 ikke har dette. 

En kamerat har en TAMD30, og den fungerer veldig fint. Den også lever et ganske rolig liv. Det er med Turbo og Intercooler, og yter 105 hk. 

MD30 har vel gjerne MS3 girkassen (antar det). I tilfelle er det også en god kasse. Det er viktig at sinkanoder byttes ofte nok på både girkasse og motor. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

De som hadde båten sa at de aldri kjørte over 2000 omdr. Jeg spurte om den ikke tålte mer/om det var utfordringer med kjølinga. - Men de hevdet at de aldri ville presse den, men at den sikkert tålte det.. Står i en Polar 25. Jeg syntes dette var litt rar, men er vel bare å ta en prøvetur og utfordre eier og motor litt på det? Den skal ta normalt sett kunne levere ca 3800 omdr. og i en slik snekke så er det jo ok og kunne forte seg litt hjem noen ganger i 3500 odr og 10 knop og ikke kjøre 5 knop alltid.. Er vel bare å følge med på temp det? Kan de potensielt ha "dau kjørt" den om de bare har tøffa rundt i 5 knop i årevis?

Link to post

Daukjørt blir den nok ikke. Jeg tenker at det har mer med båtens fartsressurser å gjøre, at det ikke er noe poeng i å gå med høyere turtall enn 2000 rpm. Min motor har max rpm 3600, men det har lite for seg å gå med mer enn 2600. Skrogform og type avgjør. Siden det er en motor uten turbo har den nok hatt godt av å ikke presses unødig på turtall. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

En snekke på den størrelsen er nokså lett å drive frem opptil ca 5-6 knop. Da kan du ha et forbruk på omkring en halvliter pr nautisk mil. Hvis du presser farten over 6 knop, koster det plutselig vesentlig mer diesel. Jeg kan få snekka mi oppi 7 knop, men 7 knop koster nesten dobbelt så mye diesel som 6knop, og all den ekstra dieselen utgjør også mye varme, og dermed kjøleutfordring. Sier seg selv at man heller tøffer i 5-6 knop, da.

Ville ikke fryktet at motoren er daukjørt. Dersom motoren sterter greit og går pent uten noe vesentlig røyk, ville jeg heller tatt det som et tegn på en båt som er passet godt på.

Link to post

Jeg hadde en Nidelv 24 med en 28 hk mener jeg å huske.  Det var aldri noe poeng å presse den motoren. Gikk best med 2/3 gass ca. Da 6 knop. Over det så begynte den å grave seg ned bak. Er litt lenge siden så husker ikke detaljene klart lenger.

 

En MD30 i en slik hadde aldri vært behov å presse tenker jeg, med mindre jeg skulle tauet noen.

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Na er dette en motor som nærmere seg 40 år så den er godt over middagshøyden.

men kan ennå ha en del gode år igjen likevel.

De slet en stund med kjølerinnsatsen som begynte å lekke sjøvann inn i ferskvannskretsen.

Dette ble ikke oppdaget før motoren hadde gått en sesong eller to.

Testes enkelt ved å ta av påfyllingslokket på kald motor. Start opp. Stiger vannet ganske fort for tilslutt renner over er den lekk. Tidligere ble det solgt nye innsatser.

 

Noen båteiere fulgte så dårlig med på kjølevannets tilstand at motoren tilslutt var i grunn blitt sjøvannskjølt.

Huset til kjølerinnsatsen var da tæret på innsiden.

Ja noen måtte bytte de.

Mener Båtmagasinet hadde en artikkel om en 40 motor dette hadde skjedd med. Var samme problem med de og.

Muligens Vp endret legringen på kjølerinnsatsen så de løste dette.  

 

 

 

 

Link to post

Nå skriver du vel om A-platekjøleren? Den ble erstattet av B-rørkjøler på modellene etterpå. (40-serien) 

 

Hva som står på MD30 vet ikke jeg. Men hvis den er fra 1985 så har VP hatt noen år på å fikse dette. Min 40-motor med A kjøler var vel 1979 modell.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

I dag var jeg og så på båten som var til salgs m MD30. Åpnet lokket til ekspansjons tank til kjølevæske. Der var det knusk tørt oppi og ikke tegn til så mye som en dråpe! 😂 Eier som hadde hatt båten i mange år sa han aldri hadde kikket oppe der. Han sa han ikke ante at det skulle vært væske oppi.

 

ikke rart han aldri kjørte over 2000 omdr 😅 Da ville den vel garantert gått varm!? 
 

Han levde i troen om at så lenge båten spyttet kjølevann så kjølte den godt.. Vil man ha noe særlig kjøle effekt uten å ha vann i ferskvann kretsen??

 

denne båten/motoren er vel best å styre unna?

Link to post
Wester skrev for 1 time siden:

I dag var jeg og så på båten som var til salgs m MD30. Åpnet lokket til ekspansjons tank til kjølevæske. Der var det knusk tørt oppi og ikke tegn til så mye som en dråpe! 😂 Eier som hadde hatt båten i mange år sa han aldri hadde kikket oppe der. Han sa han ikke ante at det skulle vært væske oppi.

Igjen en liten påminnelse om hvor stor spredning det er på kunnskapen om vedlikehold av båtmotorer.

Link to post

Jeg hadde ikke kjøpt denne båten uten å fått testet motoren grundig, sammen med noen som er dyktige på disse motorene.

 

Hvis den ikke har hatt noen form for service på kjølekretsene så er dette en meget mulig tikkende bombe.

 

Sannsynligvis er det smart å droppe den.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 6 timer siden:

Jeg hadde ikke kjøpt denne båten uten å fått testet motoren grundig, sammen med noen som er dyktige på disse motorene.

 

Hvis den ikke har hatt noen form for service på kjølekretsene så er dette en meget mulig tikkende bombe.

 

Sannsynligvis er det smart å droppe den.

Du må jo være rette å ha med. Du har jo masse erfaring fra disse gamle VP motorer. Om det er en 40 eller 30, er same same. Samme årgang å samme type motor med 2 sylindre mindre. Så her har du spiss kompetanse hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Bare ut i fra det du skriver, hadde jeg ikke engang giddet å vurdere denne båten.

Motorene er bra de, gitt at de har fått godt stell og vedlikehold, noe som ikke er tilfelle her.

 

Det spiller liten rolle hvilken motor type, merke eller årstall, hvis eieren ikke kan/gidder å gi korrekt stell og vedlikehold, så går de istykker.

 

Her er det en båteier som ikke engang vet at det skal være kjølevæske i motoren, hva annet er det han ikke vet?

Oljeskift, vinterkonservering, anoder o.s.v.

 

Om båten ellers er bra, og du får den til en pris som gjør at du kan kjøpe og montere en annen motor, kan du jo vurdere kjøp.

 

Hvis ikke, styr unna!

 

Bruktbåt er "sketchy" nok som det er, selv når ting ser bra ut, kan man gå på en smell.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Det er mye som "kan" ha skjedd. Det er også mulig at vedkommende har brukt et VP verksted eller et annet ok verksted til å gjøre service på motoren. Ikke vet jeg. Mulig du vet det?

 

Men hvis det er tørt i kjølevæske ekspansjonstanken så hadde i alle fall ikke jeg kjøpt motoren uten å ha tappet ut restene og sett hvordan de ser ut, samt helle på rent vann og sjekke hvordan motor oppfører seg med fullt kjølesystem.  Over tid.

 

Hvis selger ikke kan vise kvitteringer på service av motor gjort av firma hadde jeg ikke lenger vurdert motoren / båten. Det finnes mange andre båter å kjøpe i løpet av høsten.

 

Jeg regner med at du ønsker å kjøpe deg gode opplevelser, og ikke et objekt å skru på...

 

Jeg fikk en god del trøbbel med en VP40 motor pga kjølesystemet som ikke var bra nok. Virket ved første øyekast ok, og jeg ble "lurt" av en lang testtur men et sted / omstendigheter der jeg ikke kunne teste motoren skikkelig. Var også litt naiv mtp selger. Han lurte meg ikke. Bare visste ikke bedre. Lærte mye av det.

 

Endte for min del med å bytte motor til en 41. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Så MD30 er gode motorer. Men jeg er usikker på om akkurat denne konkrete motoren er god for deg. Ut fra det lille jeg har fått vite her ville jeg sagt "No go".

 

I alle fall hvis det er eier som har servet motoren selv. Tviler da på at anoder i motor, girolje etc er byttet. Hvilket hver for seg kan bringe med seg mye trøbbel.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...