bjornas Startet 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2022 Jeg får den nevnte feilmeldingen på min ST6000 autopilot, som betjenes av en Type 100 kurscomputer. Dette forstår jeg er litt gamle saker, så det er vel mulig at noe av utstyret har gjort sitt. Ved søking på div. fora forstår jeg at synderen kan være "rudder reference indicator". Det går an å ohme denne. Ved fullt rattutslag skal man kunne måle hhv. 1,6 og 3,3 kOhm over to av de tre ledningene. Måler man over grønn og rød ledning skal man kunne finne 5 kOhm +/- 5%. Min rudder reference indicator består den første testen. Men jeg måler rundt 6,5 kOhm over grønn og rød ledning, altså langt utenfor referanseområdet. Kan jeg da anta at "rudder reference indicator" er gåen? Videre: I standby modus kommer det ikke opp noen anvisning av rorutslag. I auto-modus kommer det forsåvidt opp anvisning på rorutslag, men uansett hvor mye jeg trykker på pluss og minus 10 grader, endrer ikke rorutslaget (og da selvsagt heller ikke roranvisningen) seg. Jeg har liten lyst til å hive en haug av penger på å rette en feil uten at jeg vet hvor feilen sitter, så jeg ville sette stor pris på alle innspill til dette problemet. Vil det ha noe for seg å skifte kurscomputeren til en mer moderne variant? Ville jeg da fremdeles kunne bruke ST6000-instrumentet? Takker på forhånd for svar. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.