Jump to content

Glødeplugg lampe, VP MD22

Hank

Recommended Posts

Regner med at lampa er koblet i serie med glødingen.

Blir vel til at den gløder i 15 sek da vel. Gjør vel ikke så mye det, med temperaturen på denne tiden av året.

Har selv gløding på min V8 Diesel. Har hatt manuell knapp for gløding på den fra før, og kommer nok til å fortsette med det, da svits med gløding koster MYE peng, pluss at det kan være greit å kunne ettergløde.

Redigert av outbreak (see edit history)

Aner ikke hvordan den er koblet. Bare reagerer på at det i håndboken står med uthevet skrift at man ikke skal gløde mer enn 7 sek. når lampen slukker etter over det dobbelte. Vet at dette med glødetid har vært diskutert mye her tidligere. Er bare nysgjerrig på hva lampen egentlig indikerer.

Du har nok et ladetidsstyringsrele på motoren, likt det jeg har. Dette styrer hvor lenge glødingen skal være innkoplet før lampa slukker. Jeg er ikke sikker, men jeg innbiller meg at dette også har en temperatursensor innebygget da glødetiden er oppgitt til mellom 15 og 30 sekunder. Men uansett, så lenge du har denne typen glødeopplegg så kan du ikke gjøre noe med glødetiden uten å kople om til manuell gløding. Og det burde ikke være nødvendig hvis opplegget er originalt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ladelampen er nok neppe koblet i serie med glødepluggene. Det ble gjort for lenge siden (60-tallet eller deromkring) og da var selve glødelampen også en slags glødeplugg slik at en kunne se om glødepluggene virkelig gløder. I litt mer moderne motorer kan glødelampen være koblet på 2 måter:

1: Direkte til glødepluggene. Da lyser lampen så lenge glødepluggene har spenning.

2: Tilkoblet til glødderele. Da lyser lampen så lenge det skal være nødvendig å gløde. Når lampen slukker er motoren klar til start selv om glødepluggene gjerne står på i 10-20 sekund etter at lampen har slukket.

Det høres litt merkelig ut at der står MAX 7 sekund gløding. Så lenge du har glødeautomatikk skal glødingen styre seg selv. Glødereleet er sannsynligvis tilkoblet en temperatursensor (gir lang glødetid ved kald motor) og det kan være en løs ledning der.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...