Jump to content

Fjerne båtlukt fra treverk

Goddis77

Recommended Posts

Eddik er som nevnt godt universalprodukt for å fjerne lukt. Finnes i 35% på bla. Europris til akseptabel pris.

Ellers har jeg selv angrepet problematikken ved å fjerne/bytte ut alt tre i motor/lasterom og alt som har vært i fuktige miljøer. Nytt utsatt treverk er støpt inn med glassfiber/polyester/topcoat, evt. lakket med PU-lakk. Gammelt treverk som ikke er synlig/lite synlig inne i skap, bak salongputer etc. Er malt med en spesialmaling for å lukke inne bla. lukt. Synlig edeltre er vasket, og noen plasser slipt ned å lakke opp igjen. 

Så må selvsagt alle kilder til ny lukt reduseres. Ren motor, motorrom, lasterom etc. 

Har redusert båtlukten endel hos meg, samt at alle nye flater er lett å holde rent. Snart i mål med alt treverk i båten nå. En stor kilde står igjen, det er skott mellom taukasse i baug og kabinen framme. Denne finerplaten er ikke tett og lukter aldeles ikke friskt. Når denne blir byttet så skal jeg bytte endel tøy som madrasser og gardiner etterhvert. Tenker også kjøre Ozon behandling.

Virker som en kontinuerlig jobb som man aldri kommer i mål med. Noe båtlukt vil det alltid være i et slikt lukket klima med mange luktkilder. Men med litt innsats kan lukten reduseres mye.

Mange gode tips her - ozon kan prøves - men forsiktighet må benyttes. 

Om du lar det stå for lenge, så destrueres gummi. 

Litt kjedelig å få masse el-problemer for å fjerne lukt. 

Tror nok det er bedre med ozon i flere, mindre omganger enn en gang over tid. 

En uttrekksvifte i dørk er lurt for å få ozon vekk fra under dørk om du ikke har motorromsvifte. 

Mvh

Tor Arild

@Tor Arild, godt poeng. 

I bil lar jeg generatoren stå på i 10 minutter, og deretter lar jeg kupeen stå lukket i ca 30-50 minutter. Deretter åpner jeg dørene og lufter ut (ute) så fort som mulig. 

Da har jeg opplevd at det ikke er snev av lukt igjen. 

Fikk en lånebil på verkstedet for et par år siden. Luktet veldig sigaretter. Jeg røyker ikke så jeg synes det var plagsomt. Brukte ozon, og lukten var borte. 

Fungerer på joggesko også... :giggle:

Viktig å få ut ozonen igjen raskt, og den går fint ut med litt gjennomlufting. Så kanskje gjøre det en litt vindig dag i båthavnen?

Sitat

Vær oppmerksom på følgende; det er kun ved meget høye konsentrasjoner av ozon, at det er fare for at ledninger og lign. tar skade. Det er derfor ingen risiko i kontorlokaler og private hjem, da kompaktrenserne ikke er kraftige nok til å fylle så store lokaler med så høye konsentrasjoner av ozon, at ledninger og gummi kan ta skade med mindre de står på i flere døgn - eller brukes på en uforsvarlig måte.

kilde: http://jimco.no/pages/produkter/ofte-stilte-sporsmal.php

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Motor er i midten av båten og ikke akter. Der bak er det eksospotte, dieseltank, vanntank og pakkboks.

Vi har tatt vekk gulvtepper tidligere og malt gulvet. Fjernet også gardiner.

Dørk ble malt etter godt med vasking.

Fremdeles kommer lukten tilbake.

Tenkte å bytte dieselslangene og se om jeg får skrudd ned skapene der bak. Kan jo være at det er noe saus et sted som vi ikke ser.

Trodde at en måtte finne synderen før en gikk løs med ozon jeg. Stemmer ikke det?

Windy37GM skrev for 9 timer siden:

Ozon Jan Fjermestad lucky, menhvis du ikke fikser årsaken kommer Lukten tilbake

Helvetes autokorrektur.

Ozon fjerne lukten, men hvis du ikke fjerner årsaken kommer lukta tilbake.  Brutal nedvask, så gode runder med ozon for å kverke det du ikke ser.  Mye jobb, men verdt det.

mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Tenker at Ozon kan være svaret her på sikt ja. @Sjeldenutpåhadde et gammelt innlegg som jeg fant tidligere som gav meg litt å tenke på også. Der var temaet om lufteventiler pga innestengt lukt kunne være lurt å gjøre. Det hvor lukten er er det jo noen skap som er totalt innestengt. Mulig det hadde vært lurt å sette inn noen ventiler når en først gjør jobben?

Det er jo også som det gamle innlegget sa at lukten merkes egentlig ikke før en tar med seg ting hjem fra båten, hvor det da merket markant. Hos oss er det bare i akter det er lukt, og der er det innestengte skap som en ikke kommer til uten videre. Må skru seg ned rett og slett.  

Tok meg en sykkeltur i regnet nå i kveld og havnet nede med båten.

Begynte å kikke litt bak i akterkabinen og klarte å skru vekk øverste lokket på skapet der bak, og fikk sett bakenfor.

Så ikke så verst ut der faktisk, så da begynner jeg å klø meg i hodet på hva det kan være..

Har noen løse teorier som en gjerne kan kommentere:

Har 2 ventiler i veggene der bak. En som blåser inn og en som blåser ut. Det er der som det blåser ut det er verst lukt, men det tipper jeg er pga at lukten/luften i rommet går ut den veien.

Det er kaldt og lite ventilering av luft der bak. Solen kommer ikke skikkelig til, så det er alltid litt rått der. Så nå i kveld også at det er kondens på vinduene. Kan fukt fra kondens blandet med litt diesel i bunn forårsake slik lukt? Og hvis ja, hva kan jeg gjøre for å forhindre dette?

Godt mulig at dette er synderen og hvis dette stemmer, så bør jeg løse dette før jeg begynner med behandling av noe.

Satte i gang avfukteren i akterkabinen nå, men har ikke noe utgang for den der bak, så da må kammeret tømmes ofte.

0CEF809D-1550-42AA-8770-E88124E4B784.jpeg

40D909BC-615A-4072-8991-6D01602BA03D.jpeg

2F049517-1E9B-4BF8-AE19-7ACC98AE6DA3.jpeg

A9219ED8-2CA3-4A55-B906-76164E84266C.jpeg

AA04D55D-B92D-4CA2-8F86-6336DF0EFE8C.jpeg.c60bdeec57d88814d43b37f7e0eb5a63.jpeg

Redigert av Goddis77 (see edit history)

Jeg hadde kjørt ozonmaskin og så sett om lukten kommer tilbake. Hvis lukten har vært der siden du fikk båten kan det være gammel moro et sted. 

Vanskelig å vite om du med "båtlukt" mener det samme som jeg. Virker som lukten hos deg er sterkere. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg har følgende råd:

Sørg for å ha tørr båt. Har opplevd at det som har blitt kalt «litt båtlukt» har vært grunnet fukt og råte. Denne lukta er ikke god og heller ikke sunn. Da må treverket byttes ut. 

Sørg for å ha en ren båt, vask motorrom og ha en ren og tør kjøl. Gammel olje og drit langs kjølsvinet marinert  i diesel osv setter lukt. Dieselsøl evt lekkasjer må også fjernes. 
Gamle septikslanger og koblinger tilknyttet dette kan også lukte ugreit. 

Lukta setter seg i alt av madrasser og puter. Spesielt tekstiltrekk og tepper holder på mye lukt. Ozonbehandling er da et alternativ. Evt rens av tepper og vask av det som kan vaskes. Finnes spesialmidler til luktfjerning. 

Jeg er nøye med å ha tør båt, ikke godta noen lekkasjer. Vedlikehold og utbedring bør gjøres når slikt oppdages. Bruk avfukter eller lignede om vinteren, da slipper man fukt og jordslag. Ha god ventilasjon i båten, gjerne både avsug i motorrom og ventiler som sørger for luftfjennomstrøming også når båten ligger i ro er viktig. Jeg løfter opp luker i kjøl og osv når båten ligger i ro over tid for å få mest mulig luftgjennomstrømning. 

Som nevnt så hjelper det å vaske båten når kilden til lukta er fjernet. Selv har jeg brukt  klorvann når jeg vasker treverk som er strippet ned. Vask gjerne flere ganger. Vil du lysne gammelt treverk kan man fint la klorvann sitte men det er et annet tema. Deretter lar man det tørke før man oljer eller hva man foretrekker å behandle med. Dette vil ofte hjelpe veldig godt.  

Har jobbet med å få motoren tett, samt å tørke opp vann der det er. Isolasjon i motorrommet og slikt er gammelt og skal byttes i vinter tenker jeg.

Tenkte å kjøre en runde med ozonbehandling i neste uke. Bare ikke sikker på om jeg skal skaffe meg en og ha liggende, eller om jeg bare skal leie en på Hugglo. Dere som har brukt behandlingen med dette, hvor lenge varer den hvis lukten kommer tilbake? Snakker vi dager/uker/måneder? 

Jeg kjøpte en ozonmaskin på ebay for under kr 1000 inkl mva. Har brukt den til alt mulig. Senest for et par dager siden da guttungen skulle bruke skolesekken på tur, og oppdaget at han hadde glemt å pakke ut av sekken ig der lå matnisten fra midten av juni... Sekken luktet vannvittig vondt. 

Den ble tømt og det var heldigvis ikke mugg i selve sekken.  Stappet den i en stor pappeske, og brukte ozonmaskinen i 10-15 minutter. Luktfri etterpå. Samt at evt bakterier nok er døde. 

I båt,  slik for vedlikehold av lukt, er den Biltema luktfjerneren på boks som bare plasseres i rommet helt fantastisk effektiv.

Har ikke blitt plaget mer av båtlukt etter at jeg byttet septikslanger, septiktank og byttet all motorromsisolasjon. 

Kan bli innestengt, men jeg setter alltid fra meg båten med alle dører åpne for å ha ventilasjon. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...