Renzir Startet 2.August.2022 Del på Facebook Startet 2.August.2022 Hva bruker folk her? Vil bengalakk fungere? Trenger jo ikke mye til å merke 50m foran og 45 meter bak. 3 liter vi jo holde til å merke 1 gang i året i 500år. Så en liten boks er jo fint. Testet for øvrig med slike gummipropper mellom leddene bak, men ett par av de spratt ut med en gang. Fortsetter det slik så blir de borte ganske fort. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Har tenkt samme tanke. Hvis jeg gjennomfører så velger jeg billig hobbylakk i f.eks oransje og gul fra Biltema og sprayer på hhv hver 5. og 10. meter. Blir det slitt så sprayer jeg en runde til… Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
5nacks Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Kjøpte gummimerker til å presse inn i leddene på kjettingen. Har holdt hele sommeren, med kanskje 20 døgn på svai. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Popeye70 skrev 12 minutter siden: Blir det slitt så sprayer jeg en runde til… Har brukt vanlige spraylakk blank Rød på hver 5 m og Hvit på hver 10m 4 ledd er 40m 3 ledd Rød er 35m Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lurvetass Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Brukte billig spraylakk fra BT. Grønn på ca 15 m, gul på 22 m og rød på ca 30 m. Hvert felt ca 1 meter. Ankrer og ligger på svai, stort sett på ganske grunt vann til lunch eller bading. Så kjører ut til jeg ser passende farge som vanligvis blir grønt. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
mrtiger Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Hvorfor merker dere kjettingen? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 mrtiger skrev 1 minutt siden: Hvorfor merker dere kjettingen? For å vite hvor mye kjetting som er ute. Er det 10 meter dypt der jeg dropper ankeret vil jeg ha ut minst 30 meter kjetting, men vinsjen min jobber så sakte at det er greit med markeringer for å se hvor langt jeg har kommet med utslippet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
TideRace Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 (redigert) Har forsøkt plastbrikker med farger til å sette inn på kjettingleddene, men de forsvant mer eller mindre samme sommeren. Aldri mer. Nå bruker jeg fluoriserende oransje på sprayboks som også syns godt med hodelykt i mørket. Brukte tidligere rødfarge, men den var vanskelig å se på våte kjettingledd sent på høsten. Et oransje ledd=5m, 2 ledd=10m, 3 ledd=15m, osv. Kan du gangetabellen funker det veldig greit. Har merket kjettingen både foran og bak. Redigert 2.August.2022 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Jeg merket med hvit spray for 3-4 år siden. Merket ca 1 meter hver 10. meter. Er såpass slitt nå at det må merkes igjen. Tenker å bruke Biltemas oransje merkespray. plastmerkene blir for lite synlige er min erfaring. Vi ankrer en del i mørke også Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Kanskje en idé å prøve 2komp epoxyprimer? Den bør binde bedre til galvanisert kjetting enn spraylakk. Men kanskje utfordrende å finne en bra farge? Ellers biter jo 2komp polyuretanmaling også bra. Den får man i mange farger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Jeg kjøpte også slike plastbiter man klemmer inn i kjettingen og mistet vel halvparten på første ankerdropp. Fullstendig bortkastet. Det blir maling neste gang. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Renzir Svart 2.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2022 Takk for gode tips. Prøver nok fluoriserende orange. Hvit synes ikke så lett når den blir slitt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 (redigert) Komodo skrev 48 minutter siden: Kanskje en idé å prøve 2komp epoxyprimer? Den bør binde bedre til galvanisert kjetting enn spraylakk. Men kanskje utfordrende å finne en bra farge? Kanskje det er mulig å blande inn fargepulver for å lage egne farger? Det finnes f.eks. fargepulver som brukes for å blande farge til gitarer, og sikkert andre typer fargepulver for annen bruk. Edit: Dette kan løse saken: https://storbua.no/products/fargestoff-og-glitter-til-epoxystoping Redigert 2.August.2022 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sisu_ Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Har brukt fluoriserende oransje merkespray. Har sittet siden 2018 and still going strong. Vi ligger mye på svai så merkingen blir absolutt slitt men ikke noe problem å se den. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 (redigert) Jeg har prøvd maling og plastmerker. Det forsvinner, så lurer på om strips kan fungere. Én per 5 meter, f.eks. 6 lenker med strips på 30 meter? Redigert 2.August.2022 av lr-80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 5nacks skrev for 5 timer siden: Kjøpte gummimerker til å presse inn i leddene på kjettingen. Har brukt disse i 6-7 år, både på galvanisert- og rustfri kjetting. Bruker 8 stk for hver tiende meter. Etter utallige ankringer er de fortsatt på plass. De kan monteres feil vei, kanskje det er grunnen til at forsvinner hos enkelte? Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 2.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2022 Mare Nostrum skrev 22 minutter siden: Har brukt disse i 6-7 år, både på galvanisert- og rustfri kjetting. Bruker 8 stk for hver tiende meter. Etter utallige ankringer er de fortsatt på plass. De kan monteres feil vei, kanskje det er grunnen til at forsvinner hos enkelte? Er vel ikke mulig å montere de feil vei. Er vel når kjettingen får litt knekk at leddene kommer tettere inn på hverandre. Håper det bare var noen av de som satt dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Jeg tenker å prøve strips ved hver 5 meter . 2 ved 10 meter osv. tenker da å finne kvalitets strips Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 btt skrev for 2 timer siden: Jeg tenker å prøve strips ved hver 5 meter . 2 ved 10 meter osv. tenker da å finne kvalitets strips Hvis du haler opp kjetingen for hånd går det nok bra med strips, men hvis du har vinsj med spor tilpasset kjetting (som nok de fleste med mye kjetting har) så vil vel stripsen bli det ytterste på kjettingleddet og lett klemmes eller gnages istykker raskt? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 2.August.2022 Del på Facebook Svart 2.August.2022 Renzir skrev for 3 timer siden: Mare Nostrum skrev for 3 timer siden: Har brukt disse i 6-7 år, både på galvanisert- og rustfri kjetting. Bruker 8 stk for hver tiende meter. Etter utallige ankringer er de fortsatt på plass. De kan monteres feil vei, kanskje det er grunnen til at forsvinner hos enkelte? Er vel ikke mulig å montere de feil vei. Er vel når kjettingen får litt knekk at leddene kommer tettere inn på hverandre. Håper det bare var noen av de som satt dårlig. Når kjettingen går over vinsjhjulet og sporene i denne så vil det vel være et spor der kjettingen passer oppi (akkurat som på jekketalja mi med kjetting) og ta vil vel sannsynligvis plastbiter som er dyttet inn mot akselen lett bli dyttet ut av tennene, mens om de dyttes inn paralellt med akselen ikke vil bli dyttet ut igjen på samme måten. Ser også noen sier halvparten ramler ut ved første ankring (og man kan vel anta at hvis de settes inn tilfeldig så vil ca halvparten være på partalls-kjettingledd og halvparten på oddetall-kjettingledd og en av disse halvpartene dyttes ut. Mens kanskje andre har litt annerledes kjettingkabular og det dermed går bra, elelr at de har fått plassert bitene riktig vei (bevisst eller ved hjelp av rein flaks). Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 Jeg har merket med teip. en runde for 10m, to runder for 20 osv. Dette har jeg på for 3 året nå, og ser jeg må teipe på nytt til våren. Men har holdt bedre en jeg forventet. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 Så var kjettingen opp på dekk igjen for >300 gang. Alle plastdingsene er på plass! Sitér dette innlegget Link to post
The Gannet Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 Har brukt røde/gule/grønne/blå strips. 3 for hver 10m. Sitter på etter 50 oppankringer. Ankervinsjen og kabelaret kan ta en strips en gang i mellom. Enkelt å sette på en ny og med tre like for hver 10m vil aldri alle tre bli dradd av. Enkelt og billig Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 Ganske billige de plastdingsene også, betalte 179 kr for en pakke... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 Bruker plastmarkører. Tror vi mistet et par stk av sikkert 100 totalt på ett år med kontinuerlig ankring. Skjønner ikke hvorfor enkelte mister de med en gang. Har 10 mm galvanisert kjetting. Kanskje andre kjettingtyper ikke holder plastbitene så godt. Brukte også bengalakk først, men det holdt ikke så lenge pga. mekanisk slitasje gjennom vinsjen og når kjettingen vandrer på bunnen. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.