Jump to content

Ford 2715e går ikke riktig på tomgang etter at simms dieselpumpe kastet olje ut «breather»

godthaab-

Recommended Posts

Hei godtfolk. 

Etter en liten forflytning for et par dager siden ble jeg oppmerksom på at det lå mye olje på beddingen til motoren. Det viste seg at dieselpumpa plutselig hadde kastet ut olje gjennom overløpsrøret/breather. Måtte fylle på ca. 1.dl for å få riktig nivå. Skiftet sist olje på den for noen uker siden, og årlig før det. Oppdaget og tettet samtidig en diesellekkasje på utgangen av det ene finfilteret på motoren. 

På dagens etappe døde motor nærmest umiddelbart når jeg koblet inn gearet.  Startet lett igjen, men samme skjedde på nytt. Trodde først vi hadde fått noe i propellen, men der var det ingenting. Fikk buksert inn igjen til land med jolla longside, og tenkte først at gearet låste slik at motor ble kvalt. Men etter litt gange på tomgang ble det klart at motor også haltet i fri og greide til slutt ikke holde seg igang uten litt høyere turtall. Sjekket oljenivået på pumpa igjen, sjekket dieselfilter og prøvd å lufte systemet for evt. luft som kom fra nevnte diesellekkasje. Skal prøve å lufte mer i morgen, men tenker jo at det er større sannsynlighet for at det er en sammenheng med det som skjedde med dieselpumpa.  

Som nevnt i trådtittel dreier det seg om en simms pumpe som sitter på en Ford 2715.

Noen som har vært borti dette?

Høres ut som den ikke får nok diesel.

Får begynne med det banale, er nr 6 fast på akslingen

3 lar seg trykke inn  starter da med et brøl.

4 helt av.

image.png.71756313482825f0414b1edafd2292e9.png

Er det lenge siden du har rengjort filteret i Fødepumpa?

image.png.0d9e968c86bbef297d4a543c6f0d40b1.png

Leverer fødepumpe bra mengde når du pumper når du lufter. leverer dem lite tørn motoren litt, mulig den står på kammen.

Lenge siden filterskifte.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei Roger jo

Takk for innspill og tegninger! Jeg skal sjekke punkt nr. 3,4 og 6.

Jeg har satt inn egen pumpe før forfilterne så jeg har faktisk ikke brukt den fødepumpen på en stund, godt tips. Skal skru opp denne og sjekke.

Er dette filteret til å rense? 

Vært borti det med at pumpa plutselig spytter ut så mye olje, hva kan ha forårsaket det?

Redigert av godthaab- (see edit history)
godthaab- skrev for 1 time siden:

Jeg har satt inn egen pumpe før forfilterne

Sjekket at den gir mengde?

Er dette filteret til å rense? 

Det er et metallsil skal vaskes

Vært borti det med at pumpa plutselig spytter ut så mye olje, hva kan ha forårsaket det?

Overtrykk, sjekk lufting ved siden av påfyllingen

Når jeg skifter olje åpner jeg først nr 2 for å se om nivået har øket og drenere ut i bunn.

Fyller du på olje til det renner ut nr 2

2073074716_Htrykspump.JPG.846819c97bb25074092471f367d7fec5.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Åpnet fødepumpa nå, ser det er en litt annen type en på tegningen, hendelen på min er gjenget og må skrus løs før pumping. Fødepumpa manglet sil, mulig noen har fjernet denne engang. Var mye dritt inni der, fikk renset. Skal bytte olje på dieselpumpa nå og lufte systemet så prøver jeg ny oppstart og test. Herlig avslutning på ferien dette. Takk til alle. 

Ny olje på pumpa, «gamle» hadde noe preg av dieselfarge men kunne ikke se noen endring på viskositet. 

Motor startet lett men måtte noe over tomgangsturtall for å gå, og da jaget den fælt. Luftet gjentatte ganger på dieselpumpa på litt turtall og til slutt gikk den merkbart bedre. Gjentok dette noen ganger, og nå går den fint på tomgang, går også fint i gear. 

Jeg stiller meg småoptimistisk til at feilen er funnet men avventer med den store jubelen. Lar den stå å gå litt før vi joller en tur inn til land for å lufte oss litt. Vært en lang og kjedelig dag for barna, båten er plutselig ikke så stor når halvparten blir omgjort til mekanisk avdeling. 

Fingers crossed 🤞🤞Takk for alle bidrag🇳🇴😊

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...