Jump to content

Honda BF75a - Hva lager denne lyden?

tilplan

Recommended Posts

Fikk plutselig en ulyd i på tur i rolig fart på vår Honda BF75A ca 1996 modell. Tok det rolig tilbake til hjemmehavn etter et forsiktig forsøk på å gi litt gass. Det hørtes ikke godt ut. Lyden er der ikke ved rusing i fri. Antar derfor at det har noe med drivaksling eller undervannshus å gjøre. Noen som kjenner lyden eller har tips til hva det kan være?

Da fikk jeg omsider sett på propellen. Den ser helt fin ut. 

Testet litt fortøyd ved brygga. Lyden er der fortsatt i gir fremover, selv på tomgang. I fri og revers er ikke lyden der. Litt overrasket over at det ikke var lyd i revers, så jeg gasset på så jeg fikk litt turtall på den, men fortsatt kun normal lyd.

• 1 måned senere...
  • 1 år senere...
On 8/7/2022 at 10:33 PM, tilplan said:

Da fikk jeg omsider sett på propellen. Den ser helt fin ut. 

Testet litt fortøyd ved brygga. Lyden er der fortsatt i gir fremover, selv på tomgang. I fri og revers er ikke lyden der. Litt overrasket over at det ikke var lyd i revers, så jeg gasset på så jeg fikk litt turtall på den, men fortsatt kun normal lyd.

Det er enslags gummi foring rundt akslingen som går seg tørr. Ta ned undervannshuset så kan du se på akslingen er det en plass der det er blank slipp, det er der foringen treff, smør marine fett rundt der så forsvinne lyden. Eg fekk en sånn lyd i 30knop, fekk nesten hjerte innfart, trudde eg sku ro heim att.

Nå er dette noe som skjedde i fjor. Olja så ut som metalliclakk og minst en tann på propellakslingen hadde store skader. Så ikke syn på å fikse det siden deler var vanskelige å finne til denne motoren som har Mercury undervannshus, men ikke likt Mercury. Motoren ble solgt til en kar fra Polen. Kjøpte nyere Honda med innsprøytning og en annen propell. Som å få ny båt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...