tilplan Startet 3.August.2022 Del på Facebook Startet 3.August.2022 Fikk plutselig en ulyd i på tur i rolig fart på vår Honda BF75A ca 1996 modell. Tok det rolig tilbake til hjemmehavn etter et forsiktig forsøk på å gi litt gass. Det hørtes ikke godt ut. Lyden er der ikke ved rusing i fri. Antar derfor at det har noe med drivaksling eller undervannshus å gjøre. Noen som kjenner lyden eller har tips til hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 3.August.2022 Del på Facebook Svart 3.August.2022 Har du sjekket propell? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 3.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2022 Nei, det kom jeg ikke på. Får sjekke til helga. Lyden kom helt plutselig i fem knop på god dybde. Hadde imidlertid en liten grunnberøring for en uke eller to siden i enda lavere fart. Så ikke noe på propellen etter det. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 7.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2022 Da fikk jeg omsider sett på propellen. Den ser helt fin ut. Testet litt fortøyd ved brygga. Lyden er der fortsatt i gir fremover, selv på tomgang. I fri og revers er ikke lyden der. Litt overrasket over at det ikke var lyd i revers, så jeg gasset på så jeg fikk litt turtall på den, men fortsatt kun normal lyd. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.August.2022 Del på Facebook Svart 8.August.2022 Kjenner du inke noe unormalt hvis du snurrer på propellen heller? Ikke noe slakk el.? Jeg ville uansett tappet av giroljen og sjekket om det er spon/vann i den. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
tilplan Svart 6.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2022 Da fikk jeg beskjed fra verkstedet om at undervannshuset er søppel. Kjedelig beskjed, men da er det bare å håpe at det dukker opp deler på Finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Hoa Svart 17.Mai Del på Facebook Svart 17.Mai On 8/7/2022 at 10:33 PM, tilplan said: Da fikk jeg omsider sett på propellen. Den ser helt fin ut. Testet litt fortøyd ved brygga. Lyden er der fortsatt i gir fremover, selv på tomgang. I fri og revers er ikke lyden der. Litt overrasket over at det ikke var lyd i revers, så jeg gasset på så jeg fikk litt turtall på den, men fortsatt kun normal lyd. Det er enslags gummi foring rundt akslingen som går seg tørr. Ta ned undervannshuset så kan du se på akslingen er det en plass der det er blank slipp, det er der foringen treff, smør marine fett rundt der så forsvinne lyden. Eg fekk en sånn lyd i 30knop, fekk nesten hjerte innfart, trudde eg sku ro heim att. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai Nå er dette noe som skjedde i fjor. Olja så ut som metalliclakk og minst en tann på propellakslingen hadde store skader. Så ikke syn på å fikse det siden deler var vanskelige å finne til denne motoren som har Mercury undervannshus, men ikke likt Mercury. Motoren ble solgt til en kar fra Polen. Kjøpte nyere Honda med innsprøytning og en annen propell. Som å få ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.