Eika Startet 4.August.2022 Link til dette innlegget Startet 4.August.2022 Er det noen her som vet hvor mange ohm's motstand det er i spolen/clutch'n på en d4-300 evt en d6? Eller har mulighet til å måle ? Har en kunde med vraka kompressor som gjerne vil ha båten på vannet igjen imorra Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 (redigert) Verkstedmanualen til D4-300 ser ut til å kun anbefale og funksjonsteste ved å spenningspåsette clutch. Se sidene 247 til 252 for hele prosessen. Kapittel 25-5 Legg merke til at det store variasjoner på hvilken klaring det skal shimses til på de forskjellige motorene... Du kan redde en clutch som slipper ved å plane kontaktflatene. Man får større friksjon med plane flater. Men husk å shimse etter trimming. Da fikk du ikke det spurte om men litt annet... i beste mening. Lykke til Redigert 4.August.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Om du ikke har D4-D6 Verkstedhåndboka som PDF så finner du den her i dokumentarkivet https://baatplassen.no/i/topic/159218-volvo-penta-d4-d6-og-dph-ab-dpr-ab-verkstedmanual/ Takk til @Sjøbliss Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 4.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Kompressoren ligger på benken her og er vrak. Vi har satt han i butikken til å sjekke med Volvo, men akuratt nå sjekker vi alle kanaler vi har tilgjengelig. Har muligens fått tak i en clutch som vi kobler til kablene, så kan han i allefall komme seg på vannet imorra uten feilkode Alt for og få kunden fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Grønngylt skrev On 4.8.2022 at 11.45: Kompressoren ligger på benken her og er vrak. Vis hele sitatet Hva tok knekken på den? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 4.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Reima som har blitt til en million tråder og støvpartikler også dratt seg inn i reimhjulet. Plukka opp deler og kuler fra kulelageret under motoren. Laga skikkelig mye krøll nedi det det motorrommet Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Aramidtråder på avveie kan være farlig effektivt... dessverre Nå du tar en cluch fra en annen motor, hva er det da som bestemmer hvilket mål det skal shimses etter? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.August.2022 Link til dette innlegget Svart 4.August.2022 Grønngylt skrev On 4.8.2022 at 9.31: Er det noen her som vet hvor mange ohm's motstand det er i spolen/clutch'n på en d4-300 evt en d6? Eller har mulighet til å måle ? Har en kunde med vraka kompressor som gjerne vil ha båten på vannet igjen imorra Vis hele sitatet Du skal måle 2-12 ohm på spolen. Resistans mot ECU (hvit leder) skal være 0 ohm og rød leder i området 10-20 Kohm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.