Jump to content

Demontere plast vifteblad til Onan mdkbh 4kw generator

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hvis magnetiseringen er borte kan du koble et batteri på rotorviklingene. Du trenger bare en kort impuls og det holder med et vanlig 9V batteri av typen som brukes i røykvarslere. Du skal bare bygge opp rest-magnetisme i rotoren. Rotoren er avhengig av denne rest-magnetismen for å komme i gang.

Om du kommer til kan du også holde en magnet borttil rotoren.

Begge deler gjøres mens aggregatet ikke går.

Hvis det er avmagnetisering av rotoren som er problemet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Diffust svar fra meg, spørs på elektronikken foran. Normalt spiller det ingen roll med polaritet.

Tar du løs ledningene så du setter  spenning kun mot viklingene i rotor er polaritet på batteri likegyldig.

Alt du skal oppnå er at rotor blir elektromagnet et øyeblikk, og da skal det bli igjen restmanetisme.

Retning på magnetfelt spiller ingen rolle.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har snakket med diverse generator folk i dag, å må si jeg er litt skuffet. Med en feilmelding gitt av generator,  så vet de ikke hva som må gjøres av tiltak. Det finner jeg særdeles rart. 

Har lett litt selv i servicemanual funnet på nettet. 

Screenshot_20220912-130555_Drive.jpg.7da3e540372e0a79c57f24276036b677.jpg

Det er kode 27 jeg får opp. Disse to punkter som skal sjekkes er pin 11 og 12. De går opp til følgende steder

20220804_194748.jpg.340399a05928f66c502bf1703ec2b81f.jpg

Det er altså pin 12. Går til Jord. 

20220804_194309.jpg.5689029ddad8ad33eaf500d5b8454f35.jpg

Pin  11 går til effektbryter  

Jeg forstår ikke hvorfor det skal måles continuity mellom der?

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Har snakket med diverse generator folk i dag, å må si jeg er litt skuffet. Med en feilmelding gitt av generator,  så vet de ikke hva som må gjøres av tiltak. Det finner jeg særdeles rart. 

Kjedelig situasjon du har havnet i der Bjørn ?

To forslag: @Joerg Becker er jo en råtass på dynamoer, som også er en generator. Kanskje en idé å kontakte ham?

Det andre forslaget er Fredrikstad Vikleverksted. Et velrenomert verksted på alt av elektriske motorer, dynamoer etc., drevet av far og sønn. Å komme inn i den sjappa er som en mellomting av Reodor Felgen og Albert og Herbert, og samtidig en reise tilbake i tid. En opplevelse i seg selv altså! Begge alternativene er jo litt langt for deg, men du kjører vel litt lastebil innimellom? Dessuten har du en utmerket anledning til å levere generatoren på Vikleverkstedet på fredag/lørdag, og samtidig ta en tur bort til dugnaden på Bergtatt som er mindre enn 5 minutter unna! Du er jo også en av initiativtakerne til den saken, ikke sant ?

Var en jeg snakket med i dag, som skulle høre med en a  mekanikerne sine. Men han beste var på ferie ei uke,  mens en annen  var på tur inne i et fjell og holdt på med en stor generator  somewhere.  

Håper på svar derfra. Hvis ikke kan jo muligens Joerg ha noen gode ideer ja. Foreløpig så håper jeg å løse det ved hjelp av tlf/ BP support..?

Endelig ble det Bobåt

Jeg forsøkte å måle, men usikker på om jeg fikk multimeteret til å fungere. Skal hente meg et nytt i morgen. Men ledningene opp til der de var koblet ser helt strøkne ut. Inne i strømpe til og med. Så jeg tviler på at det er brudd der. Men klarer heller ikke forstå hvordan de skal få noe form for spenning der, før generator går for fullt. Å generator stopper jo før den er kommet i fart.. 

Det kan jo heller ikke være forbindelse,  slik jeg ser det, mellom jord og den ene fasen , slik det her står i manualen. Er vist mye jeg ikke skjønner?

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...