Jump to content

Hva kan Kystverket gjøre for å bedre sikkerheten for båttrafikken i Kragerø skjærgården.


Roger jo

Recommended Posts

Grønngylt skrev 5 minutter siden:

Har du kjørt i Kragerø før @index

 

Nei. Men jeg er daglig på sjøen andre steder. Og det er samme type mennesker og samme regler som gjelder der som her. Poenget er at et sertifikat hjelper ingenting uten tett opfølging fra politiets side. Og mest sannsyntig hadde tett oppfølging uten sertifikatplikt gjort akkurat samme nytten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Så du sier at det ikke vil hjelpe hvis folk faktisk må igjennom ett kurs med teoretisk prøve og mange timer med praktisk trening ? 

 

Kragerø er en av de plassene i Norge med flest båter og turister, ufattelig mange som bruker båten kun 5-15timer i året, de som er født før 1980 trenger jo ikke å lære noe som helst, før de setter seg i en båt å durer avgårde i 49.9knop 

Link to post
Grønngylt skrev 22 minutter siden:

de som er født før 1980 trenger jo ikke å lære noe som helst, før de setter seg i en båt å durer avgårde i 49.9knop 

 

Og hvor mange av dem er det som faktisk gjør dette? 

 

Hvordan ser du for deg at man skal gå frem for å lære opp og sertifisere 2-3 millioner mennesker i fornuftig båtbruk? Og om flertallet av disse kun bruker båt 5-15 timer i året, hvor mye tror du de vil huske av opplæringen om noen år? Jeg er redd for at en slik ordning ikke vil generere annet enn økte utgifter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Akkurat vært igjennom deler av Kragerø skjærgården fra Jomfruland inn gjennom schweigårdsholmene og rundt ut Kreppa. Vi holdt 5 knop hele veien på GPS, men hadde båtfart appen åpen underveis. Var først inn Kreppa den viste 5 knop sone. Ellers var det fri fart og ingen 5 knop sone langs land. I tillegg kjører folk fort og tett på. Vi holdt oss hele tiden godt til styrbord siden vi kjørte sakte. Men både de som innhentet oss bakfra og de vi møtte ville på innsiden, mellom oss og land.

 

uavhe av dette er jo type ulykker viktig å starte med når det skal vurderes tiltak.

 

Er det godt vokse gubber som detter i vannet mellom båt og brygge hjelper ikke politi og fartskontroll.

 

 Nå vet jeg ikke hvilken type ulykker de har mye av, men kjøremønster og fart, mørke og alkohol går jo ofte igjen.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Det er ikke fri fart i Kragerøfjordene, men 30 knops grense hele året. (samt mange 5 knops grenser 20.jun-20.aug)

Et av tiltakene er vel å sette seg inn i reglene.

Det er mye urent farvann så det er ikke alltid man kan møte båter på rett side og med god avstand. Det kommer mye an på båten en møter. Det er også veldig mange varierende mål og kurser slik at man ser an om en båt vil passere på styrbord eller babord.

At folk kjører seg forderved om natta i fylla skyldes nok ikke mangel på regler eller opplæring.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Roger jo skrev for 5 timer siden:

Antallet sjøulykker i Kragerø skjærgården er ansett som høyt,

Av hvem? 

Sammenliknet med hva? 

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Er på jakt etter innspill  og konkrete tiltak.

Hva er mandatet ditt? 

 

Ganske uvanlig at folk fra Bamble engasjerer seg i noe som kan være positivt for Kragerø.. så ikke rart jeg lurer.. 

 

Kragerø består av nesten 400 øyer og holmer. 

Mange bor på disse øyene. 

Kun et fåtall av øyene har fergeforbindelse. 

Ifm covid så har tallet på de som faktisk oppholder seg i Kragerø steget betydelig. 

Innbyggertallet er rett over 10k, et betydelig antall av disse er bopliktsvindlere fra innerst i bukta. 

Det er flere hytter enn hus i Kragerø. 

Båttettheten er den største i  Norge. Mye av trafikken som andre steder skjer med bil, moped og helikopter, skjer med båt i Kragerø. Når en bor på en øy, stopper ikke livet når de priviligerte har reist og isen legger seg, når mor skal på jobb som starter 08 og far starter 06 og lille Ole skal på skolen 09 og Trine skal på bussen 05 fordi linja på videregående ble overført til Bamble og det samme ble bussrutene som folk tidligere kunne pendle til grenland med... 

Hver av de vinterturene med båt er en potensiell ulykke. 

 

Tror ikke det er noe intelligent å la utenbys som ikke kjenner det mest grunnleggende ved den byen bestemme hva som er best for dem.. 

 

Dersom noen som virkelig kan statistikk analyserer tallene, tipper jeg de finner at det skjer under snittet ulykker med bil, moped og MC. Langt over snittet ulykker med båt. 

 

Tipper at ved 85% av alle båtulykker og nestenulykker i Kragerø så er den ansvarlige tilhørende #ruter sone 1 og tilstøtende. 

Ulykker og NU skapt av fastboende får alvorligere følger, men rammer skjeldent andre. 

 

Tiltak som vil redusere antall ulykker: midtdelere i leia, enveiskjørte sund, kjentmannsprøve ala taxi. 

 

Men, la de som holder til der fast og kjenner forholdene ordne opp. 

Ikke meg og ikke andre som bare gjester der... :crazy:

Link to post
Grønngylt skrev for 5 timer siden:

Lære folk sjøveisregler, sertifikat ala bil hadde fått ned ulykkesstatistikken 

Det stemmer bra med det som skjedde i Danmark etter innføring av sertifikater, men det er under  sjøfartsdirektoratet.

Adferden ble en helt annen.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
mons skrev for 1 time siden:

Kanskje lage noen hovedtraseer med max 25 knop innaskjærs og max 10 knop i resten?

Ikke lett  når Nasonalparken, kommunen og stat skal.......

 

Ny ansvarsfordeling mellom stat og kommune

 
Tidligere hadde kommunene hovedansvar for å fastsette fartsregler til sjøs innenfor sine grenser. Dette ble endret i 2020 ved inntog av ny havne- og farvannslov. Nå er kommunene kun ansvarlige for å fastsette fartsgrenser for fritidsfartøy innenfor sine sjøområder. Staten bærer ansvar for fartsgrenser i områder under statlig ansvar og for fastsettelse av fartsgrenser for næringsfartøy, uansett hvor de måtte ferdes. Den statlige myndigheten er tillagt Kystverket.
 
I en overgangsperiode gjaldt lokale regler som før, men fra og med 1 januar 2022 kom ny forskrift om statlige fartsgrenser på sjøen – og samtidig ble 125 lokale forskrifter hjemlet i den gamle havne- og farvannsloven av 2009 opphevet i 95 forskjellige kommuner. Dermed må alle som ferdes til sjøs i 2022 forholde seg til den nye ansvarsfordelingen og til nye lokale regler.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Langt over snittet ulykker med båt. 

Det er kjernen, det har hvert for mange ulykker med båt i område. hvorfor?

 

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Tiltak som vil redusere antall ulykker: midtdelere i leia, enveiskjørte sund, kjentmannsprøve ala taxi. 

 

Hvilke sund kan enveis kjøres?  trafikkseparasjonssystem?

 

Nytte trafikken sier i fra når de kommer til Kreppa , så er det de båtene som ikke har VHF eller har den på som skaper situasjoner, hvordan løse det?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev for 4 timer siden:

Det er kjernen, det har hvert for mange ulykker med båt i område. hvorfor?

Har ikke funnet en god statistikk for området men utifra husken så er de tilfellene jeg har hørt om siste 10år vesentlig; skjer etter midnatt, mange påkjørsler av sjømerker, rus, feilnavigasjon og høy fart i mørke.

Link to post
nomen skrev for 10 timer siden:

 

Vi tippe at hvis man fjerner ordene "regelbrudd", "fart" og "alkohol" når man søker i skadehistorikken, får en ikke så mange treff. 

Tror du traff innertieren her.

Har I tidligere år feriert ofte i Kragerø og var landkrabbe der i årets ferie. Etter å ha observert båttrafikken i sentrum så er det jo klart at ikke alle er like drevne og man er vel ikke altfor freidig om man antar at manglende evner under tillegging også gjenspeiler seg i generell sjømannskap med alt det medfører i en travel og uren skjærgård

 

Har i tidligere år observert en god del "meg først" kultur blant sommergjestene (som har medvirket til at jeg lenge har holdt meg unna i fellesferien).

 

Kombiner manglende erfaring med "jeg er best drit i resten" holdning sammen med alkohol og mørke så får  man gjerne det som ble beskrevet av TS

 

Men det var faktisk ikke så gale der i år. Kan være jeg var der sent I sesongen men så godt jeg kunne se fra land virket det ganske ryddig.

Redigert av happy Sailor (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...