Jump to content

Hva kan Kystverket gjøre for å bedre sikkerheten for båttrafikken i Kragerø skjærgården.

Roger jo

Recommended Posts

«Drømmescenario» for å få bukt med ulykkene (som trolig er for ressurskrevende og urealistisk):

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikke overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop.
Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

Men viktigst av alt bør en oppkjøring til båtlappen inneholde mørkekjøringskurs. Man fører ikke båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko. Og lanterneføring er viktig selv om jeg har inntrykk av at de fleste feilbedømmer avstand til land og at altfor mange er i overkant ruspåvirket i mørkekjøring hjem fra bytur eller fest.

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

Jeg tror dette hjelper mer enn alkoholgrenser, vestpåbud under 8 meter og fartsgrenser.

Alkoholgrenser strengere enn 0,8 vil bare irritere de som oppfører seg og de som ikke oppfører seg og bryter grensene vil gjøre det uansett, da risikoen for å bli tatt er relativt lav. Så det vil ikke hjelpe.

Men å innføre en føreropplæring som dette blir dyrt, krever apparat som gjennomfører og et økt antall politibåter og kontroller. Det vil koste mye, men jeg tror det er det som skal til om man ønsker å få gjort noe med dette.

Alternativet er å la det flyte og gå som det pleier og la det som skjer skje…

I tillegg kan det på godt og vondt gjøre at færre folk ønsker seg båt, da de føler de kan for lite og det blir for mye tiltak å skaffe seg en.

Jeg merker selv at jeg ikke lenger ser på båter som går over 50 knop ihht produsentens lister som de sender inn til registreret. De kreves det jo høyfarts-sertifikat på nå. Det er sikkert lurt å ta det for andre også, men selvfølgelig kun nødvendig hvis man skal føre båt over 50 knop.

50 knop er uansett ikke lovlig innenfor jomfruland så når det er snakk om Kragerø er det uansett dødfødt. Men det gir nok de fleste bengen i. Fra min hytte ser jeg masse båter hele tiden og det er utrolig mange som ikke bryr seg km 30 knops grensen. Og for meg er det helt ok, jeg liker å se båter kjøre kjapt. Og det er utrolig teit at noen rapporterer inn speedbåter som koser seg i åpen oversiktlig fjord. I kv.no ble en speedbåt outet med video, sånt synes jeg er litt lavmål.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Lingefan skrev 1 time siden:

Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikke overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop.
Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner.

Het enig

Men å innføre en føreropplæring som dette blir dyrt, krever apparat som gjennomfører

Danskene  greide det og mener at det greier skolene, men det må signaliseres i god tid så en kan starte tilling.

Het enig, men den biten faller inn under   Sjøfartsdirektoratet.  

Man fører ikke båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko. Og lanterneføring er viktig selv om jeg har inntrykk av at de fleste feilbedømmer avstand til land og at altfor mange er i overkant ruspåvirket i mørkekjøring hjem fra bytur eller fest.

Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc.

Det er her Kystverket kan gjøre mye med skilting og merke ledene med de nye   Dirigens LUX og Dirigens MINI  lyktene

Lanternen på toppen er utstyrt med fotocelle. Anlegget er GPS-synkronisert, noe som muliggjør å justere flere lanterner i et område til å blinke i takt.

Utformingen av objektet er retningsvisende ved at kjegla peker i retning av trygt farvann. Etter mørkets frembrudd viser fargen på lanternen, på relativt lang avstand, hvilken side man skal passere installasjonen på. I tillegg er kjegla svakt opplyst og den varmhvite indirekte belysningen bidrar til at de sjøfarende bedre skal kunne gjøre riktig avstandsvurdering i mørket ved nærnavigasjon Kjegla har en refleks i samme farge som lanternen, og har påmontert et nummer på hver side av kjegla. Nummeret er likt med de to siste sifrene i fyrlistenummeret. Partall på babord (Rød) side av seilingsleia, og oddetall på styrbord (grønn) side i seilingsleias hovedretning. Tallene øker i leias seilingsretning, og gjør det mulig å identifisere den enkelte installasjon

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 1 måned senere...

Kystverket har gjort en formidabel jobb.

Det  har hvert befaringen og sjømerkeprosjektet er  gjennomgått  i sin helhet, prosjektet legges ut til offentlig høring i løpet av høsten 2022. Sjømerkeprosjektet er en videreføring av det store sjømerkeprosjektet på Strekningen Lindesnes-Risør som er beregnet sluttført mars 2023. I sjømerkeprosjektet vil ombygging, modernisering og nymerking være til IALA standard. Så langt er det prosjektert 239 sjømerketiltak i Kragerøskjærgården. Oppstart av selve sjømerkingen i leia er satt til senvinteren 2023.

Med 239 tiltak blir  prisoverslag kr. 58 000 000  forslag  til ny merking i Kragerødskjærgården fra til Portør i sørvest til Såstein i nordøst, Kilsfjorden til Jomfruland.

Kort oversikt over ledene som skal merkes om

1.  Kragerød, Hellefjorden og Kilsfjorden,
2. Tonerleia.
3. Kreppa.
4. Jomftulandsrenna.
5. Skåtøysundet Jomfruland.
6. Krikken- Korset-Jomfruland.
7.Portør.

Et ekaempel .

Tenk deg en sektorlykt på Myrholmen (Portør) de Blå  som leder en trykt inn  fra havet og noen Dirigens mini videre,
kan det bli tryggere.

image.png.a5f4a7f351b182bf33651b291984e3d5.png

Nå er det bare å glede seg til at Høringsplanen kommer ut i høst. 

Et konkret tiltak ville være å utvide 5-knops sonen rundt selve byen. En av de mest traffikerte plassene er rundt Galleiodden, og mange kommer inn mot Kragerø i høy fart samtidig som mange gir gass fordi 5-kn sonen opphører akkurat der. Det var jo en dødsulykke med en kollisjon mellom skjærgårdsjeep(?)  og taxi-båt der for noen år siden.... 

Krimart skrev for 1 time siden:

Et konkret tiltak ville være å utvide 5-knops sonen rundt selve byen. 

Helt enig. 

Der er det Kragerø kommune som bestemmer der mener jeg,

havnefogd  er Svein Arne Walle  er rette mann.

Merkelig  Kart  skulle likt å høre argumentene.

image.png.01b3675b6c6cedd356ef7a3608d836ae.png

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...