Lingefan Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 (redigert) «Drømmescenario» for å få bukt med ulykkene (som trolig er for ressurskrevende og urealistisk): Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikke overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop. Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner. Men viktigst av alt bør en oppkjøring til båtlappen inneholde mørkekjøringskurs. Man fører ikke båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko. Og lanterneføring er viktig selv om jeg har inntrykk av at de fleste feilbedømmer avstand til land og at altfor mange er i overkant ruspåvirket i mørkekjøring hjem fra bytur eller fest. Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc. Jeg tror dette hjelper mer enn alkoholgrenser, vestpåbud under 8 meter og fartsgrenser. Alkoholgrenser strengere enn 0,8 vil bare irritere de som oppfører seg og de som ikke oppfører seg og bryter grensene vil gjøre det uansett, da risikoen for å bli tatt er relativt lav. Så det vil ikke hjelpe. Men å innføre en føreropplæring som dette blir dyrt, krever apparat som gjennomfører og et økt antall politibåter og kontroller. Det vil koste mye, men jeg tror det er det som skal til om man ønsker å få gjort noe med dette. Alternativet er å la det flyte og gå som det pleier og la det som skjer skje… I tillegg kan det på godt og vondt gjøre at færre folk ønsker seg båt, da de føler de kan for lite og det blir for mye tiltak å skaffe seg en. Jeg merker selv at jeg ikke lenger ser på båter som går over 50 knop ihht produsentens lister som de sender inn til registreret. De kreves det jo høyfarts-sertifikat på nå. Det er sikkert lurt å ta det for andre også, men selvfølgelig kun nødvendig hvis man skal føre båt over 50 knop. 50 knop er uansett ikke lovlig innenfor jomfruland så når det er snakk om Kragerø er det uansett dødfødt. Men det gir nok de fleste bengen i. Fra min hytte ser jeg masse båter hele tiden og det er utrolig mange som ikke bryr seg km 30 knops grensen. Og for meg er det helt ok, jeg liker å se båter kjøre kjapt. Og det er utrolig teit at noen rapporterer inn speedbåter som koser seg i åpen oversiktlig fjord. I kv.no ble en speedbåt outet med video, sånt synes jeg er litt lavmål. Redigert 7.August.2022 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Roger jo Svart 7.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 (redigert) Lingefan skrev 1 time siden: Krav til båtførerkort for alle med oppkjøring og praktisk kjøring, mulighet for å miste lappen om man ikke overholder grensene. Det kan f eks gjelde for alle båter som har mer enn 10hk slik at små barn kan øve. Ellers bør det gjelde uansett båtstørrelse og fartsområde. Med tillegg av høyfartskurs for å kunne føre båter over 25 knop. Det er utrolig hvor mange som ikke kan legge til, eller som ikke er oppmerksomme på f eks å holde til høyre, eller bølgene sine når de kjører i 5 knops-soner. Het enig Lingefan skrev 1 time siden: Men å innføre en føreropplæring som dette blir dyrt, krever apparat som gjennomfører Danskene greide det og mener at det greier skolene, men det må signaliseres i god tid så en kan starte tilling. Het enig, men den biten faller inn under Sjøfartsdirektoratet. Lingefan skrev 1 time siden: Man fører ikke båt i bekmørket i plan uten stor stor risiko. Og lanterneføring er viktig selv om jeg har inntrykk av at de fleste feilbedømmer avstand til land og at altfor mange er i overkant ruspåvirket i mørkekjøring hjem fra bytur eller fest. Tydelig skilting av hva som gjelder før smale sund etc. Det er her Kystverket kan gjøre mye med skilting og merke ledene med de nye Dirigens LUX og Dirigens MINI lyktene Lanternen på toppen er utstyrt med fotocelle. Anlegget er GPS-synkronisert, noe som muliggjør å justere flere lanterner i et område til å blinke i takt. Utformingen av objektet er retningsvisende ved at kjegla peker i retning av trygt farvann. Etter mørkets frembrudd viser fargen på lanternen, på relativt lang avstand, hvilken side man skal passere installasjonen på. I tillegg er kjegla svakt opplyst og den varmhvite indirekte belysningen bidrar til at de sjøfarende bedre skal kunne gjøre riktig avstandsvurdering i mørket ved nærnavigasjon Kjegla har en refleks i samme farge som lanternen, og har påmontert et nummer på hver side av kjegla. Nummeret er likt med de to siste sifrene i fyrlistenummeret. Partall på babord (Rød) side av seilingsleia, og oddetall på styrbord (grønn) side i seilingsleias hovedretning. Tallene øker i leias seilingsretning, og gjør det mulig å identifisere den enkelte installasjon Redigert 7.August.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 7.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2022 Kystverket har gjort en formidabel jobb. Det har hvert befaringen og sjømerkeprosjektet er gjennomgått i sin helhet, prosjektet legges ut til offentlig høring i løpet av høsten 2022. Sjømerkeprosjektet er en videreføring av det store sjømerkeprosjektet på Strekningen Lindesnes-Risør som er beregnet sluttført mars 2023. I sjømerkeprosjektet vil ombygging, modernisering og nymerking være til IALA standard. Så langt er det prosjektert 239 sjømerketiltak i Kragerøskjærgården. Oppstart av selve sjømerkingen i leia er satt til senvinteren 2023. Med 239 tiltak blir prisoverslag kr. 58 000 000 forslag til ny merking i Kragerødskjærgården fra til Portør i sørvest til Såstein i nordøst, Kilsfjorden til Jomfruland. Kort oversikt over ledene som skal merkes om 1. Kragerød, Hellefjorden og Kilsfjorden, 2. Tonerleia. 3. Kreppa. 4. Jomftulandsrenna. 5. Skåtøysundet Jomfruland. 6. Krikken- Korset-Jomfruland. 7.Portør. Et ekaempel . Tenk deg en sektorlykt på Myrholmen (Portør) de Blå som leder en trykt inn fra havet og noen Dirigens mini videre, kan det bli tryggere. Nå er det bare å glede seg til at Høringsplanen kommer ut i høst. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 7.September.2022 Link til dette innlegget Svart 7.September.2022 Et konkret tiltak ville være å utvide 5-knops sonen rundt selve byen. En av de mest traffikerte plassene er rundt Galleiodden, og mange kommer inn mot Kragerø i høy fart samtidig som mange gir gass fordi 5-kn sonen opphører akkurat der. Det var jo en dødsulykke med en kollisjon mellom skjærgårdsjeep(?) og taxi-båt der for noen år siden.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2022 Krimart skrev for 1 time siden: Et konkret tiltak ville være å utvide 5-knops sonen rundt selve byen. Helt enig. Der er det Kragerø kommune som bestemmer der mener jeg, havnefogd er Svein Arne Walle er rette mann. Merkelig Kart skulle likt å høre argumentene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Krimart Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Jeg fant tilbake til tråden om ulykken ved Galeiodden Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2022 Nå er Planen ute på Høring https://www.kystverket.no/merkeplankragero Dette er forslaget. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.