Jump to content

Wallas 3000dx parafin starter ikke, underspenning


Linktothepast

Recommended Posts

Jeg har en Wallas 3000dx som ikke starter. Jeg får beskjed om lav spenning - blinkende gult - på panelet i det jeg forsøker å starte opp. Ingen tikkelyd. Har målt spenningen på ledningen frem til apparatet til 12,7 (uten belastning). Strømledningen går innom et sikringspanel med 16A sikring, vet at det står i manualen at dette ikke er anbefalt, men den har fungert frem til nå. 
 
Demonterte hele apparatet og fant at en ledning som det står 1961 på, se bildet, er litt ødelagt. 
 
Ellers er det en del støv i rotoren (365202), har dette noe å si? 
 
4A-sikringen er intakt. 
 
Er det andre ting det kan være? 
Termostaten? 

80BCDE34-C096-4827-87F2-E00839CE4051.jpeg

Link to post
Share on other sites

Står i bruksanvisningen at den skal ha 16A sikring, så det er riktig.

 

Gult blinkende lys kan også være feil ved glødeplugg, eller kabler i forbindelse med den. Så du kan ta ut glødepluggen å teste den direkte med 12V med + i midten og - på kransen rundt. Gløder den så er den mest sannsynlig i orden og feilen ligger trolig med kabelen du viser til.

Denne kabelen med den grønne pluggen finnes ikke lenger, men du kan bruke en nyere kabel med annen plugg, og skifte ut pluggen.

Støvet i viftehjulet blåser du bort med trykkluft, og mens du er i gang kan du sjekke motoren om den er i orden. Koble motor vekk fra kretskortet og sett 12V direkte på motor og hør om den skrangler/rangler.

Det ligger en brennluftmotor skjult i apparatet. Sett en limklemme over apparatet (så det ikke faller fra hverandre), skru av endedekselet (4 skruer) og du skal se brennluftmotoren. Sett 12V direkte på denne og sjekk om den går fint rundt uten rangling og skrangling. Koble fra kontakten som går til kretskortet. Du kan selvfølgelig sjekke motor uten å ta av dekselet ved å sette 12V direkte inn på pluggen.

 

Demonter gjerne brenneren og sjekk om det er mye koks/sot i den. Du må ta ut termostaten og drivstoffnåla for å få ut brenneren. N I brenneren sitter en flammespreder som er frestet i brenneren med 2 clips som er lette å bøye til siden. Sjekk så om det er koks eller sot i brenneren. Skift gjerne til ny bunnmatte om den er sprø eller defekt.

 

Termostaten er vanskelig å måle, men den ser litt gammel ut. Sjekk enden på den, og om den er splittet bør den skiftes.

 

Noe mer?

 

Alle deler, bortsett fra kretskortet, finnes på lager hos meg.

 

 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Termoelementet/termostaten så litt dårlig ut ja. Bør skiftes.

Jeg kan lage en slik kabel til deg, sender priser til IM.

 

Du har gjort ren brenner, men da trenger du ny bunnmatte?

Fikk du sjekket glødepluggen? Gløder den?

 

Ja, jeg sender deler.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...