Jump to content

Volvo Penta 5.7 GSI dør ut rett etter start.

ch765

Recommended Posts

Volvo Penta 5.7 GSI (GSIPLKD) fra 1997, TBI. på en Chaparral 2335.

Har problemer med at motoren først starter, ruser seg litt opp, og på vei ned igjen stopper den.

Begynte for et par år siden å få problemer med å få den opp i WOT, prøver jeg mer enn ca 3200 rpm, så "bauler" den ut, og turtallet går ned litt. Hvis jeg trekker av gassen, så får den opprinnelig turtall igjen.

Omtrent samtidig begynte den å bli litt tungstartet, det begynte å ta noe tid før den tente (før startet den veldig lett) , og døde av og til ut som nevnt ovenfor. Da har det hjulpet å umiddelbart gitt litt gass i fri, for at den skal fortsette å gå - det hjelper ikke nå lenger.

Når jeg vrir om tenningen, hører jeg den fremre bensinpumpa (den ved bensinfilteret) gi fra seg lyd, men jeg kan ikke (alene) høre den bakre. (Jeg antar den bakre er høytrykkspumpa?) Jeg mener å ha hørt begge pumpene ha gått når jeg vrir om tenningen tidligere. (Den "andre" lyden har gitt fra seg en mer høyfrekvent lyd)

Min teori er at den starter fordi et eller annet reservoar er fyllt opp når jeg skrur på tenningen, men når den har "startet" - så går dette reservoaret tomt, og den stopper.

Bensinfilteret ble byttet i fjor, og symptomene nevnt oven for med WOT/tungstartet var både før og etter byttet.

Hva bør jeg gjøre først? Det er en schrader-lignende ventil på metall-røret som går fra den bakre bensinpumpa til TBI'en. Noen forslag til hvilke verktøy (hvor får jeg kjøpt det) - og hvilken avlesing jeg bør ha der? Hvilken verdi skal jeg lese før start, under start og når den "går"?

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...