ch765 Startet 5.August.2022 Link til dette innlegget Startet 5.August.2022 Volvo Penta 5.7 GSI (GSIPLKD) fra 1997, TBI. på en Chaparral 2335. Har problemer med at motoren først starter, ruser seg litt opp, og på vei ned igjen stopper den. Begynte for et par år siden å få problemer med å få den opp i WOT, prøver jeg mer enn ca 3200 rpm, så "bauler" den ut, og turtallet går ned litt. Hvis jeg trekker av gassen, så får den opprinnelig turtall igjen. Omtrent samtidig begynte den å bli litt tungstartet, det begynte å ta noe tid før den tente (før startet den veldig lett) , og døde av og til ut som nevnt ovenfor. Da har det hjulpet å umiddelbart gitt litt gass i fri, for at den skal fortsette å gå - det hjelper ikke nå lenger. Når jeg vrir om tenningen, hører jeg den fremre bensinpumpa (den ved bensinfilteret) gi fra seg lyd, men jeg kan ikke (alene) høre den bakre. (Jeg antar den bakre er høytrykkspumpa?) Jeg mener å ha hørt begge pumpene ha gått når jeg vrir om tenningen tidligere. (Den "andre" lyden har gitt fra seg en mer høyfrekvent lyd) Min teori er at den starter fordi et eller annet reservoar er fyllt opp når jeg skrur på tenningen, men når den har "startet" - så går dette reservoaret tomt, og den stopper. Bensinfilteret ble byttet i fjor, og symptomene nevnt oven for med WOT/tungstartet var både før og etter byttet. Hva bør jeg gjøre først? Det er en schrader-lignende ventil på metall-røret som går fra den bakre bensinpumpa til TBI'en. Noen forslag til hvilke verktøy (hvor får jeg kjøpt det) - og hvilken avlesing jeg bør ha der? Hvilken verdi skal jeg lese før start, under start og når den "går"? Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
HiWard Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 (redigert) Ikke helt samme motor, men kanskje denne kan hjelpe? Han har også en video om testing av trykk fra pumpene. Redigert 5.August.2022 av HiWard (see edit history) Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Tskjei Svart 5.August.2022 Link til dette innlegget Svart 5.August.2022 Hei, Jeg ville skiftet modulen som er del nr 17 på bildet. Den styrer tenning ut fra temp og turtall. Tenningsmodul. Link to post
ch765 Svart 7.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Ok, dette er den greia på fordeleren? Hele tenningssystemet ble byttet for fire-fem år siden. Du mener det er denne som ikke gir signal om at den skal ha bensin? Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
ch765 Svart 8.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Fikk start på den nå. Trykket på schrader-ventilen etter høytrykkspumpa, og da kom det noe som lignet vann ut.. tømte den helt, og fikk startet med en gang.. Kondens mao.. Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD) Link to post
index Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Da bør du sjekke både bensinfilter og tank for vann. Og påfyllingslokk til tanken for lekkasje... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn