Jump to content

Mangler lys i alle instrumenter


Maxum21

Recommended Posts

Gikk alle lysene samtidig, eller har de sluttet å virke en etter en ? 
Hvis flere sluttet å virke samtidig, så er det mest sannsynlig en felles + eller felles - kabel som er problemet og ikke selve instrumentene. 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Disse instrumentene, med unntak av tankmåleren, tilhører vel en Volvo Penta D-serie motor. Da henger instrumentene ‘daisychained’ på en av EVC systemets computere, HCU’en (Helmstation Control Unit) som normalt er plassert under dashbordet. Om instrumentene virker, men uten lys, kan det kanskje være at lyset er dimmet helt ned. Dimmingen styres med EVC panelet.

Jeg antar at instrumentene virker og motoren går ?

Link to post
Bonus skrev 44 minutter siden:

Disse instrumentene, med unntak av tankmåleren, tilhører vel en Volvo Penta D-serie motor. Da henger instrumentene ‘daisychained’ på en av EVC systemets computere, HCU’en (Helmstation Control Unit) som normalt er plassert under dashbordet. Om instrumentene virker, men uten lys, kan det kanskje være at lyset er dimmet helt ned. Dimmingen styres med EVC panelet.

Jeg antar at instrumentene virker og motoren går ?

Var det samme jeg tenkte på. Var det å holde ‘-‘ knappen på de litt eldre EVC panelene for å justere lysstyrken? Husker desperat lesing for å justere ned en gang på nattseilas for å bevare sikten men bruker det så sjelden at jeg har glemt det.

Link to post

Jeg hadde en eldre(?) type med bare 3 knapper. Måtte holde den et sekund for å slå av/på og trykke raske trykk mens den var på for å justere lysstyrken om jeg husker rett. Svakt lyst men likevel nok til at det måtte dimmes ved nattseilas. Siden alle lysene er borte er det vel neppe en feil med alle på en gang, måtte være felles forsyning som av en eller annen grunn ikke har spenning da, evt minusside om denne ikke går i samme ledningspølsa?

Link to post

Jeg opplevde nylig en D4 fra 2006 som ikke ville starte. Instrumentene var mørke og helt døde. Når hovedstrømbryter ble satt på, kom de vanlige rele klikke og summelydene fra motoren. Som indikerte at motoren hadde spenning.

Feilen på denne motoren var defekt HCU (Helm station Control Unit).

Siden trådstarter ikke sier noe om at motoren ikke starter eller har andre problemer, så er det ikke denne feilen.

Slike feil er ikke så lett å finne om man ikke er godt kjent med EVC systemet.

 

Jeg ville begynt med å identifisere kablingen mellom HCU'en og instrumentene (merket med rød pil). Feilsøkingsinformasjonen på neste side sier litt om hva du bør se (måle) etter.

 

Bilde1.jpg.0363fa041a6c0f2d82878f1523983410.jpg

 

 

 

Bilde2.jpg.e9e20db119629d3afd54ae9f76710ede.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...