Selius M Startet 6.August.2022 Link til dette innlegget Startet 6.August.2022 (redigert) Hei. Jeg kjøpte en Nidelv 24 i sommer med en Ebersprächer D2 som ikke virker. Etter en dag med feilsøking, fant jeg heldigvis ut at den brenner som en klokke, men den fikk ikke diesel fra tanken. Det var rett og slett ikke noe «sugerør» ned i dieseltanken som kunne dra opp diesel. Varmeren og dieseltanken ble satt inn i 2012 ser det ut til, så 10 år gammelt. Noen som har noe erfaring med selve «sugerøret» gjennom tank uttaket? Jeg ser Maritim har en ny del som heter «ebersprächer tankuttak». Hos meg er tankuttaket borrer og skrudd fast, men man kan skru ut gjennomføringen i to deler. Redigert 6.August.2022 av Selius M (see edit history) Link to post
lippert Svart 6.August.2022 Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 Det må jo være et sugerør på den. Eller har den ikke vært i bruk på 10 år?. Du kan koble på en slang på uttaket og blåse ned i tanken. Da tror jeg du vil høre det bobler, hvis ikke er nok røret tett. mvh Knut Erik Link to post
Selius M Svart 6.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 Hei. Var det jeg gjorde. Koblet på ny og tett slange og blåste/sugde forsiktig. Det er full dieseltank, men ingen bobler eller diesel opp. Fikk blåst veldig lett rett gjennom og det kom diesel»damp» opp når jeg sugde. Virket som om sugerøret var brukket av. Hva tror du om å skru opp de 5 skruene som fester platen? Tror du det er limt eller en pakning. Da vil jeg kunne se under. Link to post
mons Svart 6.August.2022 Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 Skru opp og kikk. Hvis det er limt kan du skjære løs mest mulig med en tynn kniv før du brekker opp. Langt tynt rør under der som lett kan brekke hvis båten vibrerer når du kjører. Anbefaler å kappe det nye slik at det stopper litt over inntaket til motoren. Da stopper brenneren når du er på "reservetank" Mons Link to post
Hulda Svart 6.August.2022 Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 Hulda har rør som fulgte med varmeren D4. Min versjon har ekspansjonsplugg. Drille hull, skru fast, tett. Link to post
Selius M Svart 6.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2022 Det kan jo være at det tankuttaket fra Maritim passer rett ned i gjengene som sitter på platen der og. Da har jeg flaks. Link to post
Selius M Svart 15.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2022 Konklusjonen ble: Tankuttaket som satt i båten kommer fra bilverden. (Det har jeg funnet ut i ettertid). Jeg kjøpte bare nytt uttak, borret nytt hull i tanken til det, og nå fungerer alt perfekt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn