Jump to content

Maxi 95, Willing eller noe helt annet?

Rune Braadland

Recommended Posts

Vurderer sterkt å bli seilbåteier igjen og er i markedet for en familieseiler på budsjett. 

Tanken er å ha en båt som kan brukes på alt fra dagsturer og på sikt litt lengre turer langs kysten og kanskje Danmark eller over Nordsjøen en gang. 

Liker Maxi 95/100 og Willing med mange gode køyeplasser og relativt romslig både i cockpit og under dekk.

Ser at det er en del for salg i prisleie +/- 150K.

Vi snakker jo her om båter som fort har 40 år på baken og nyere motor er selvfølgelig et must hvis jeg skal handle. 

Jeg ser for meg at det må gå an å få en grei båt for en grei sum som fint dekker behovene våre for en god stund.

Hva tenker folket? 

Andre båter som bør vurderes, eller er jeg helt på jordet?

Tar gjerne i mot tips, egne erfaringer med båttyper osv. 

For ordens skyld:

Jeg har selv seilt mye på mang ulike typer båter, men dette blir første introen for fruen og smågutta i familien. 

Hun liker tanken på seilbåt og er glad i å være på sjøen. Det samme gjelder gutta på hhv.1 og 3 år. 

Redigert av Rune Braadland (see edit history)
pirlo skrev for 14 timer siden:

Maxi 95 må sikkert være midt i blinken. Fin plassløsning, stor cockpit, god atkomst til motor og innplastet kjøl. Comfortina 32 har jo også vært til salgs innenfor budsjettet ditt før korona, men usikker på om det er en bedre båt for familiebruk...

Takk for innspill. Er en Comfortina 32 ute for 240K. Ser bra ut og seiler sikkert bedre enn Maxien.. Men er ikke så gira på lensetakler osv. for familieseiling. Pluss at det er litt over tenkt budsjett. Spørs om ikke det blir Maxi etterhvert. 

Jeg har hatt både Maxi 95 og Comfortina 32. Det er ingen tvil om at Comfortinaen er en bedre og mer moderne seiler, men Maxien tåler mye vær og vind. Da går den på skinner. Har seilt regatta med M95 i 12 sekundmeter vind uten å reve, mens alle rundt oss hadde revet for lenge siden. Comfortinaen måtte vi reve før vi nådde 10 sekundmeter.

Maxien er kanskje litt underrigget - den hadde tålt en større rigg uten problemer. Men det betyr bare at man har gode marginer og at båten er trygg. Det er praktisk at motoren står midt i salongen, men det betyr også at det kan være mer motorstøy enn i Comfortinaen. Man kan etterisolere motorkassen for å bedre på dette. M95 har masthead rigg (forstaget går helt opp til mastetoppen). Det kan gi et større forseil enn en brøkdelsrigg. M95 har ratt, og det kan være endel slark i styremeksnismen. Vi hadde vel nesten 1/6 omdreining slark før rattet «tok». Men det kan justeres.

Comfortinaen er som nevnt en bedre seiler hvis man er ute etter å seile mer aktivt. C32 har brøkdelsrigg, så forstaget går ikke helt opp til toppen. Husker ikke i farta hvor høyt det går, men 7/8 omtrent? Du kan få den både med og uten lensetakler. Vi hadde ikke lensetakler, mens hovedkonkurrenten vår hadde slike. Uansett seilte vi nesten identisk, og vår båt var bitte-bittelitt raskere i snitt. Comfortinaen har rorkult, som gir bedre føling med roret. Det er bedre for aktiv seiling.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Jeg har hatt både Maxi 95 og Comfortina 32. Det er ingen tvil om at Comfortinaen er en bedre og mer moderne seiler, men Maxien tåler mye vær og vind. Da går den på skinner. Har seilt regatta med M95 i 12 sekundmeter vind uten å reve, mens alle rundt oss hadde revet for lenge siden. Comfortinaen måtte vi reve før vi nådde 10 sekundmeter.

Maxien er kanskje litt underrigget - den hadde tålt en større rigg uten problemer. Men det betyr bare at man har gode marginer og at båten er trygg. Det er praktisk at motoren står midt i salongen, men det betyr også at det kan være mer motorstøy enn i Comfortinaen. Man kan etterisolere motorkassen for å bedre på dette. M95 har masthead rigg (forstaget går helt opp til mastetoppen). Det kan gi et større forseil enn en brøkdelsrigg. M95 har ratt, og det kan være endel slark i styremeksnismen. Vi hadde vel nesten 1/6 omdreining slark før rattet «tok». Men det kan justeres.

Comfortinaen er som nevnt en bedre seiler hvis man er ute etter å seile mer aktivt. C32 har brøkdelsrigg, så forstaget går ikke helt opp til toppen. Husker ikke i farta hvor høyt det går, men 7/8 omtrent? Du kan få den både med og uten lensetakler. Vi hadde ikke lensetakler, mens hovedkonkurrenten vår hadde slike. Uansett seilte vi nesten identisk, og vår båt var bitte-bittelitt raskere i snitt. Comfortinaen har rorkult, som gir bedre føling med roret. Det er bedre for aktiv seiling.

Takk for utfyllende resonnement. Flott med litt kjøtt på beinet når man vurderer ting opp mot hverandre! 

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Takk for utfyllende resonnement. Flott med litt kjøtt på beinet når man vurderer ting opp mot hverandre! 

seilfred skrev On 6.8.2022 at 22.02:

Kommer i versjon med akterkabin,

Du må ikke blande sammen Comfort 32 og Comfortina 32. Det eneste de har til felles er at for et utrent øye ser de helt like ut. Til man noterer seg at masten på Comfortinaen står en meter lenger framme, at bommen på Comfortinaen er dobbelt så lang og at Comfortinaen har en særdeles trimbar 7/8 dels Ridder-Bergstrøm rigg.

Mulligan skrev for 18 timer siden:

Du må ikke blande sammen Comfort 32 og Comfortina 32. Det eneste de har til felles er at for et utrent øye ser de helt like ut. Til man noterer seg at masten på Comfortinaen står en meter lenger framme, at bommen på Comfortinaen er dobbelt så lang og at Comfortinaen har en særdeles trimbar 7/8 dels Ridder-Bergstrøm rigg.

Jess, det var nå comfortinaen jeg tenkte på, for jeg har en kompis i Sverige som seiler en. Men når det er sagt så er jo comforten kanskje nesten et enda bedre (muligvis billigere??) alternativ på mange områder. Større akterkabin, blykjøl mm.. sikkert morsommere å seile enn maxien, men fortsatt ganske enkel og stabil.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Ask skrev for 11 timer siden:

Hei.

For mange år sidan vurderte me Maxi 95, men enda opp med ein Targa 96.

Begge har sentercockpit, og ein må ut i cockpiten for å gå mellom akterkabin og salongen.

Med to smårollingar hadde dette vore ein absolutt dealbreaker for meg. Dette av tryggleiksomsyn.

Godt poeng akkurat pr.nå. Om noen år er nok separat akterkabin et kjempepluss, tenker jeg. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...