JKMA Startet 7.August.2022 Link til dette innlegget Startet 7.August.2022 Nå sliter jeg litt her. Satser på at noen er smartere enn meg. Suzuki 50 hk påhengsmotor har alltid starta greit. Plutselig en dag ville den ikke. Var heller ikke liv i hydraulikken for å få ned motor. Helt dødt. Som om noen hadde skrudd av batteriet og pælma det i sjøen. Ventet litt. Tok ut og inn nøkkel, dødmannsknapp og hovedstrømbryter et par ganger. Plutselig fungerte alt. Så gjentok det seg ved neste båttur. Ikke et livstegn. Vente litt. Prøve litt. Plutselig funka alt. Så gjentok det seg tredje gang... Ok, dette må jeg fikse. Det er IKKE batteriet. Det er toppladet og for sikkerhets skyld kjøpte jeg et nytt startbatteri (så nå har jeg to....). Del 2, nå begynner det å bli spennende. Man må selvsagt skru på hovedstrømmen med hovedstrømbryteren for å starte båten. Det "artige" er; Når en har fått start, og deretter tar ut hovedstrømbryteren, da stopper ikke motoren! Faktisk fungerer lys og allting, selv om hovedstrømbryter er ute... Spenstig. Det var da jeg tenkte at det var noe feil med hovedstrømbryteren. Så jeg skrudde ledningene løs fra den. Holdt ledningene sammen. Starta motoren. Tok ledningene fra hverandre. Motor går fortsatt og lys og alt funker.. Spøker det her? Motoren går når hovedstrømbryter er ute, dvs strømledningen fra batteriet er brutt... Så langt har jeg tenkt at feilen kanskje ligger inni selve kontrollboksen. En slags overledning eller lignende? Løsna den og selvsagt gikk alle skruer greit bortsett fra en liten jævel som var ødelagt. Så nå må jeg borre eller bruke grisepi.. verktøy for å få ut skruen og åpne kontrollboksa. Men.. Før jeg går til så drastisk grep eller ringer til Åndenes makt. Er det noen av geniene her inne som ser hva som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Heisann og velkommen til Båtplassen Det er nok ikke så lurt å koble fra batteriet mens motoren er i drift men det du ser er at motoren produserer sin egen strøm så lenge den går. Kjøp deg en ny hovedbryter så tror jeg problemet er løst. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Komodo Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 JKMA skrev On 7.8.2022 at 20.14: Faktisk fungerer lys og allting, selv om hovedstrømbryter er ute... Vis hele sitatet Jeg synes det høres ut som om ting og tang er koblet utenom hovedstrømsbryteren. Tror du må begynne å følge ledninger og se hvordan dette er koblet. Et tips kan være å tegne opp alle ledninger, og skrive hva og hvor de er tilkoblet, og så lager du deg et koblingsskjema. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JKMA Svart 7.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Tusen takk. Jeg er ikke så teknisk. Er en ting jeg ikke skjønner når jeg ser hva som har skjedd vs det du skriver. For å teste om det var feil på hovedstrømbryter skrudde jeg løs de to polene på bryteren (se bildet). Så holdt jeg ledningene inntil hverandre og startet båten. Når jeg da tok dem fra hverandre fortsatte motoren og gå (som når jeg bruker hovedstrømbryteren). Det er vel sikkert riktig det du skriver men det jeg ikke skjønner er.. når jeg testet det sånn gjorde jeg en slags bypass på hovedstrømbryteren og utelukket den. hvorfor stopper ikke motoren da? Skjønner det du skriver med at motoren lager sin egen strøm men, jeg trodde at motoren skulle stoppe når en tok ut hovedstrømbryteren. Bør ikke det være en slags sikkerhetsmekaniske, a la det å dra ut dødmannsknappen? Sitér dette innlegget Link to post
JKMA Svart 7.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 @Komodo Takk. Det er ikke koblet noe annet til batteripolene enn det som har vært der originalt siden båten var ny (16 fot Bever sport). Og problemet oppstod nylig, så jeg klarer ikke helt å se at det skal være en ledning som er feilkobla. Da skulle vel problemet vært der før..? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Jeg er enig med SveinHa. En startet motor går uten batteri tilkoblet. Men det er uheldig og kan skade generatoren. Jeg tror også det er hovedbryteren, men jeg har et forslag: Neste gang det skjer så rører du på hovedstrømsbryter, tenningsbryter ELLER dødmannsknapp. Da finner du ut hvem som er synderen. Sitér dette innlegget Link to post
JKMA Svart 7.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Bare for å understreke: Problemet er ikke der "hele tida". I går brukte jeg båten og startet 3 ganger uten problemer. I dag startet jeg motoren 6 ganger. 5 av dem uten problemer. En av gangene totalt dødt som i den dypeste grav. Egentlig litt irriterende. Ville vært enklere å finne feilen hvis den var der hele tida, og ikke bare dukket opp like uventet som Lilly Bendriss Sitér dette innlegget Link to post
JKMA Svart 7.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 Jeg syns alle dere er veldig flinke. Og definitivt vanvittig mye mer teknisk enn meg når det kommer til båt. Jeg stikker og kjøper en ny hovedstrømbryter i morra og ser om det funker. Kan ta litt tid da ettersom feilen ikke er der hele tida, men skal gi en status oppdatering. Starter den 50 ganger uten feil kan en vel anta at problemet er løst. Da er det bare å vente på neste problem :) Krysser fingrene for at ny hovedstrømbryter fikser biffen Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 JKMA skrev On 7.8.2022 at 20.35: I dag startet jeg motoren 6 ganger. 5 av dem uten problemer. En av gangene totalt dødt som i den dypeste grav. Vis hele sitatet Også kalt vakkelkontakt. Dårlig kontakt som kommer og går. Det første du kan gjøre er å koble av den ene ledningen på hovedstrømsbryteren, og legge den rett på den andre. Da har du koblet vekk bryteren. Hvis problemet forsvinner da, så vet du at hovedstrømsbryteren er synderen (noe jeg også tror). Men når du beskrev at lys fungerte etter at du hadde slått av hovedstrømsbryteren, tolket jeg det slik at lys fungerte uten motor i gang, og med bryteren avslått. Det eneste som kunne forklart dette (unntatt en direktekobling til batteriet) er at hovedstrømsbryteren har hengt seg opp og ikke slipper. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dreamer Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 At motoren går etter at du slår av hovedbryteren, er helt normalt. Hensikten med hovedbryteren er å hindre start av motoren (tyveri). Hvis du kobler sammen de to kablene bak på hovedbryteren, ser du om problemet forsvinner. I så fall er det bare å kjøpe ny bryter. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 slike brytere har begrenset levetid. Fikk samme sympromer som trådstarter på min Yamarin og da var bryteren helt opptært Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 (redigert) Gerhard skrev On 7.8.2022 at 20.32: En startet motor går uten batteri tilkoblet. Men det er uheldig og kan skade generatoren. Vis hele sitatet og hjernen, så det kan fort koste 8-12000 å gjøre det en gang til. Fint om du gjør det til en vane å oppgi motorkode når du starter en tråd. Ofte greit å vite om det er en 2T eller 4t motor som et eksempel Redigert 7.August.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.August.2022 Link til dette innlegget Svart 7.August.2022 dieselfan skrev On 7.8.2022 at 21.15: og hjernen, så det kan fort koste 8-12000 å gjøre det en gang til. Vis hele sitatet Har du en Yanmar 369 hk (6LY3-UTP) som er mye benyttet i norske fritidsbåter og prøver dette trikset (slå av hovedbryter mens motor går) ryker ECU’en omgående. Det står med stor advarsel i manualen og det stemmer også i praksis. Det langt mindre hyggelige er at denne ECU’en (eller alternativer) kan ikke leveres fra Yanmar lengre til tross for at dette er en relativt ny motor. Ble produsert av Teleflex som har lagt ned produksjonen.. Så da er du fri for motor. Sitér dette innlegget Link to post
kveitefanger Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Sjekk kabel mellom tenning og motor, hovedstrømsbryter som nevnt. Ser også du har noen pluggbare koblinger på bildet av hovedstrømsbryteren- vet ikke hva dine går til, men det kan være korrosjon i sånne når de blir noen år. Renset mine slike nylig som gikk fra CDI til coil og vipps så var det dobbelt så mye gnist Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 (redigert) Du bør dekke til baksiden av bryteren, som for meg ser ut til å stå i samme (trange?) rom som bensintanken. Om du mister noe metall nedi der, kortslutter, og får gnist, og du har bensindamp der, kan det bli en gedigen smell. Redigert 8.August.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Jannmar skrev On 8.8.2022 at 7.17: Du bør dekke til baksiden av bryteren, som for meg ser ut til å stå i samme (trange?) rom som bensintanken. Om du mister noe metall nedi der, kortslutter, og får gnist, og du har bensindamp der, kan det bli en gedigen smell. Vis hele sitatet Det er jo i det rommet en vanligvis putter båtshake og flaggstang. Det er et veldig viktig sikkerhetspunkt @Jannmar peker på her Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Chiefengineer skrev On 7.8.2022 at 23.54: Har du en Yanmar 369 hk (6LY3-UTP) som er mye benyttet i norske fritidsbåter og prøver dette trikset (slå av hovedbryter mens motor går) ryker ECU’en omgående. Det står med stor advarsel i manualen og det stemmer også i praksis. Det langt mindre hyggelige er at denne ECU’en (eller alternativer) kan ikke leveres fra Yanmar lengre til tross for at dette er en relativt ny motor. Ble produsert av Teleflex som har lagt ned produksjonen.. Så da er du fri for motor. Vis hele sitatet Det der hørtes jo rett og slett graverende ut! Høres ut som om du har konkret erfaring med akkurat den saken? Kan det virkelig være mulig at Yanmar ikke kan levere ny ECU til en 6LY3? Hva gjør man da? Selge den som delemotor? Må være utrolig frustrerende. Nå har jeg en gammeldags mekanisk Yanmar, så det er ikke aktuelt for meg. Men uansett greit å vite. Hvis det er som du sier her så lyser det jo IKKE KJØP EN 6LY3-UTP lang vei! Jannmar skrev On 8.8.2022 at 7.17: Du bør dekke til baksiden av bryteren, som for meg ser ut til å stå i samme (trange?) rom som bensintanken. Om du mister noe metall nedi der, kortslutter, og får gnist, og du har bensindamp der, kan det bli en gedigen smell. Vis hele sitatet Akkurat det er nok ikke så farlig. Det er jo ikke snakk om en kortslutning mellom pluss og minus, det er snakk om å slutte en krets. Og når bryteren først er koblet inn, så er jo kretsen sluttet. I tillegg er det jo slik at hver gang man slutter bryteren, så vil det jo dannes en tilsvarende gnist. Men så lenge det ikke er noen forbrukere som er aktive i kretsen, så vil det heller ikke gå strøm, og dermed heller ingen gnist. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Komodo skrev On 8.8.2022 at 8.38: Det er jo ikke snakk om en kortslutning mellom pluss og minus, det er snakk om å slutte en krets. Vis hele sitatet Når jeg ser en gang til på bildet så får jeg med meg at TS har batteriet i batteriboksen, og det er bra, men generelt så er det altfor mange som kjører rundt med fulladet resevebatteri i benken, så det skader ikke å ha fokus på det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Ja, kortslutte batteripoler er skummelt. Men det @Jannmar skrev var jo å kortslutte terminalene på baksiden av hovedstrømsbryteren, det blir noe annet. Man kortslutter ikke kretsen ved å laske de to punktene, da slutter man kretsen, akkurat som å vri om bryteren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Komodo skrev On 8.8.2022 at 8.38: I tillegg er det jo slik at hver gang manslutter bryteren, så vil det jo dannes en tilsvarende gnist. Vis hele sitatet Ja, men den gnisten som eventuelt oppstår er inne i bryteren. Ikke på utsiden av bryteren, som ved tilkoblingspunktene på baksiden (som utsiden). Dette gjelder i alle fall brytere med en viss kavalitet. I spec. til BEP sin/e brytere står det at den er gnistsikker. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Det er uansett ingen kortslutning om man ved et uhell lasker de to terminalene på baksiden av bryteren. Noen gnist blir det heller ikke dersom ingen forbrukere er påslått. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Selco Racing Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 (redigert) Godt poeng å følge CE reglene, ved å skille bensin og strøm. Men ser vel mer ut som det er batteriboks og ikke tank som er avbildet. En startmotor drar strøm som en liten kortslutning i starten. Så hvis startrele har hengt seg i lukket stilling, hovedbryter er avslått, så kan du oppleve gnister som en liten kortslutning over tilkoblingene på hovedbryter. Redigert 8.August.2022 av show must go on (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Komodo skrev On 8.8.2022 at 9.12: Ja, kortslutte batteripoler er skummelt. Men det @Jannmar skrev var jo å kortslutte terminalene på baksiden av hovedstrømsbryteren, det blir noe annet. Man kortslutter ikke kretsen ved å laske de to punktene, da slutter man kretsen, akkurat som å vri om bryteren. Vis hele sitatet Greit nok det, men det blir samme som å ha en uisolert +kabel liggende i tankrommet. Dette og bensindamp er en særdeles dårlig kombinasjon. Mye rart kan skje. Jeg ville aldri hatt det slik Og å si at "Akkurat det er nok ikke så farlig", er temmelig drøyt spør du meg. (I dette konkrete tilfelle med forbehold om at det er bensintanken som er avbildet, og ikke batteriboksen). Sitér dette innlegget Link to post
Hydra Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 (redigert) Hei. Det er vel slik på denne og større suzuki att det går en hvit kabel fra sikkringsboks med 15 amp sikkring på motor og frem til nøkkel. Når du da vrir om nøkkel går det da strøm i en grå ledning og bak til ecu . På startmotor er det + fra batteri+regulator og rød kabel inn på sikkringsboks/ releboks . Dårlig kontakt strøm i hvit kabel samt irr i sikkringsboks/releboks lager dlike symptomer. Minus går fra starmotor/blokk til - batteri. Hvis du har noen bilder og tilføye hadde det hjulpet. Har ikke elskjema over din og vet heller ikke hvilket årstall den er. Du må sldri slå av hovedstrømmen når motor går for det kan blir temmelig dyrt. Det er normalt att den kan gå med hovedstrømbryter av etter start siden den "hvite" ledningen henter strøm som ikke anbefalt fra starmotors pluss side. Redigert 8.August.2022 av autohelm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.August.2022 Link til dette innlegget Svart 8.August.2022 Komodo skrev On 8.8.2022 at 8.38: Det der hørtes jo rett og slett graverende ut! Høres ut som om du har konkret erfaring med akkurat den saken? Kan det virkelig være mulig at Yanmar ikke kan levere ny ECU til en 6LY3? Hva gjør man da? Selge den som delemotor? Må være utrolig frustrerende. Nå har jeg en gammeldags mekanisk Yanmar, så det er ikke aktuelt for meg. Men uansett greit å vite. Hvis det er som du sier her så lyser det jo IKKE KJØP EN 6LY3-UTP lang vei! Vis hele sitatet Hendelsen skriver seg fra i sommer og vedkommende uheldige båteier fikk beskjed fra Yanmar om at det fins pt. Ikke noen annen løsning enn å kjøpe ny motor. Fins ikke noen ECU’er på lager i Yanmar systemet på verdensbasis heller. Etter mye leting på nettet uten suksess lyktes det å spore opp en norsk båtprodusent som har installert veldig mange av disse motorene i båtene de har produsert og som hadde en ECU på lager så det ordnet seg. Men Yanmar har ingen løsning på problemet. Den ble som nevnt produsert av Teleflex som har lagt ned produksjonen og avsluttet samarbeidet med Yanmar av ukjente årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.