Jump to content

Suzuki 50 hk, liten hjernetrim for de tekniske

JKMA

Recommended Posts

Nå sliter jeg litt her. Satser på at noen er smartere enn meg. Suzuki 50 hk påhengsmotor har alltid starta greit. Plutselig en dag ville den ikke. Var heller ikke liv i hydraulikken for å få ned motor. Helt dødt. Som om noen hadde skrudd av batteriet og pælma det i sjøen. Ventet litt. Tok ut og inn nøkkel, dødmannsknapp og hovedstrømbryter et par ganger. Plutselig fungerte alt. Så gjentok det seg ved neste båttur. Ikke et livstegn. Vente litt. Prøve litt. Plutselig funka alt. Så gjentok det seg tredje gang... Ok, dette må jeg fikse. Det er IKKE batteriet. Det er toppladet og for sikkerhets skyld kjøpte jeg et nytt startbatteri (så nå har jeg to....). Del 2, nå begynner det å bli spennende. 

Man må selvsagt skru på hovedstrømmen med hovedstrømbryteren for å starte båten. Det "artige" er; Når en har fått start, og deretter tar ut hovedstrømbryteren, da stopper ikke motoren! Faktisk fungerer lys og allting, selv om hovedstrømbryter er ute... Spenstig. Det var da jeg tenkte at det var noe feil med hovedstrømbryteren. Så jeg skrudde ledningene løs fra den. Holdt ledningene sammen. Starta motoren. Tok ledningene fra hverandre. Motor går fortsatt og lys og alt funker.. 

Spøker det her? Motoren går når hovedstrømbryter er ute, dvs strømledningen fra batteriet er brutt...

Så langt har jeg tenkt at feilen kanskje ligger inni selve kontrollboksen. En slags overledning eller lignende? Løsna den og selvsagt gikk alle skruer greit bortsett fra en liten jævel som var ødelagt. Så nå må jeg borre eller bruke grisepi.. verktøy for å få ut skruen og åpne kontrollboksa. Men.. Før jeg går til så drastisk grep eller ringer til Åndenes makt. Er det noen av geniene her inne som ser hva som er problemet? 

Heisann og velkommen til Båtplassen :flag_bp:

Det er nok ikke så lurt å koble fra batteriet mens motoren er i drift men det du ser er at motoren produserer sin egen strøm så lenge den går. Kjøp deg en ny hovedbryter så tror jeg problemet er løst.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
JKMA skrev 11 minutter siden:

Faktisk fungerer lys og allting, selv om hovedstrømbryter er ute...

Jeg synes det høres ut som om ting og tang er koblet utenom hovedstrømsbryteren. Tror du må begynne å følge ledninger og se hvordan dette er koblet. Et tips kan være å tegne opp alle ledninger, og skrive hva og hvor de er tilkoblet, og så lager du deg et koblingsskjema. 

Tusen takk. Jeg er ikke så teknisk. Er en ting jeg ikke skjønner når jeg ser hva som har skjedd vs det du skriver. For å teste om det var feil på hovedstrømbryter skrudde jeg løs de to polene på bryteren (se bildet). Så holdt jeg ledningene inntil hverandre og startet båten. Når jeg da tok dem fra hverandre fortsatte motoren og gå (som når jeg bruker hovedstrømbryteren). Det er vel sikkert riktig det du skriver men det jeg ikke skjønner er.. når jeg testet det sånn gjorde jeg en slags bypass på hovedstrømbryteren og utelukket den. hvorfor stopper ikke motoren da? Skjønner det du skriver med at motoren lager sin egen strøm men, jeg trodde at motoren skulle stoppe når en tok ut hovedstrømbryteren. Bør ikke det være en slags sikkerhetsmekaniske, a la det å dra ut dødmannsknappen? 

IMG_8220.jpg

@Komodo Takk. Det er ikke koblet noe annet til batteripolene enn det som har vært der originalt siden båten var ny (16 fot Bever sport). Og problemet oppstod nylig, så jeg klarer ikke helt å se at det skal være en ledning som er feilkobla. Da skulle vel problemet vært der før..?

Jeg er enig med SveinHa. En startet motor går uten batteri tilkoblet. Men det er uheldig og kan skade generatoren.

Jeg tror også det er hovedbryteren, men jeg har et forslag: Neste gang det skjer så rører du på hovedstrømsbryter, tenningsbryter ELLER dødmannsknapp. Da finner du ut hvem som er synderen.

Bare for å understreke: Problemet er ikke der "hele tida". I går brukte jeg båten og startet 3 ganger uten problemer. I dag startet jeg motoren 6 ganger. 5 av dem uten problemer. En av gangene totalt dødt som i den dypeste grav. 

Egentlig litt irriterende. Ville vært enklere å finne feilen hvis den var der hele tida, og ikke bare dukket opp like uventet som Lilly Bendriss

Jeg syns alle dere er veldig flinke. Og definitivt vanvittig mye mer teknisk enn meg når det kommer til båt. Jeg stikker og kjøper en ny hovedstrømbryter i morra og ser om det funker. Kan ta litt tid da ettersom feilen ikke er der hele tida, men skal gi en status oppdatering. Starter den 50 ganger uten feil kan en vel anta at problemet er løst. Da er det bare å vente på neste problem :) Krysser fingrene for at ny hovedstrømbryter fikser biffen

JKMA skrev 5 minutter siden:

I dag startet jeg motoren 6 ganger. 5 av dem uten problemer. En av gangene totalt dødt som i den dypeste grav. 

Også kalt vakkelkontakt. Dårlig kontakt som kommer og går.

Det første du kan gjøre er å koble av den ene ledningen på hovedstrømsbryteren, og legge den rett på den andre. Da har du koblet vekk bryteren. Hvis problemet forsvinner da, så vet du at hovedstrømsbryteren er synderen (noe jeg også tror). 

Men når du beskrev at lys fungerte etter at du hadde slått av hovedstrømsbryteren, tolket jeg det slik at lys fungerte uten motor i gang, og med bryteren avslått. Det eneste som kunne forklart dette (unntatt en direktekobling til batteriet) er at hovedstrømsbryteren har hengt seg opp og ikke slipper. 

At motoren går etter at du slår av hovedbryteren, er helt normalt. Hensikten med hovedbryteren er å hindre start av motoren (tyveri). Hvis du kobler sammen de to kablene bak på hovedbryteren, ser du om problemet forsvinner. I så fall er det bare å kjøpe ny bryter. Lykke til!

slike brytere har begrenset levetid.  Fikk samme sympromer som trådstarter på min Yamarin og da var bryteren helt opptært

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Gerhard skrev 46 minutter siden:

En startet motor går uten batteri tilkoblet. Men det er uheldig og kan skade generatoren.

og hjernen, så det kan fort koste 8-12000 å gjøre det en gang til.

Fint om du gjør det til en vane å oppgi motorkode når du starter en tråd. Ofte greit å vite om det er en 2T eller 4t motor som et eksempel

Redigert av dieselfan (see edit history)
dieselfan skrev for 2 timer siden:

og hjernen, så det kan fort koste 8-12000 å gjøre det en gang til.

Har du en Yanmar 369 hk (6LY3-UTP) som er mye benyttet i norske fritidsbåter og prøver dette trikset (slå av hovedbryter mens motor går) ryker ECU’en omgående. Det står med stor advarsel i manualen og det stemmer også i praksis.

Det langt mindre hyggelige er at denne ECU’en (eller alternativer) kan ikke leveres fra Yanmar lengre til tross for at dette er en relativt ny motor. Ble produsert av Teleflex som har lagt ned produksjonen..  Så da er du fri for motor.

Sjekk kabel mellom tenning og motor, hovedstrømsbryter som nevnt.

Ser også du har noen pluggbare koblinger på bildet av hovedstrømsbryteren- vet ikke hva dine går til, men det kan være korrosjon i sånne når de blir noen år. Renset mine slike nylig som gikk fra CDI til coil og vipps så var det dobbelt så mye gnist

Jannmar skrev 52 minutter siden:

Du bør dekke til baksiden av bryteren, som for meg ser ut til å stå i samme (trange?) rom som bensintanken.

Om du mister noe metall nedi der, kortslutter, og får gnist, og du har bensindamp der, kan det bli en gedigen smell.

Det er jo i det rommet en vanligvis putter båtshake og flaggstang.

Det er et veldig viktig sikkerhetspunkt @Jannmar peker på her :thumbsup:

Chiefengineer skrev for 8 timer siden:

Har du en Yanmar 369 hk (6LY3-UTP) som er mye benyttet i norske fritidsbåter og prøver dette trikset (slå av hovedbryter mens motor går) ryker ECU’en omgående. Det står med stor advarsel i manualen og det stemmer også i praksis.

Det langt mindre hyggelige er at denne ECU’en (eller alternativer) kan ikke leveres fra Yanmar lengre til tross for at dette er en relativt ny motor. Ble produsert av Teleflex som har lagt ned produksjonen..  Så da er du fri for motor.

Det der hørtes jo rett og slett graverende ut! Høres ut som om du har konkret erfaring med akkurat den saken? Kan det virkelig være mulig at Yanmar ikke kan levere ny ECU til en 6LY3? Hva gjør man da? Selge den som delemotor? Må være utrolig frustrerende. Nå har jeg en gammeldags mekanisk Yanmar, så det er ikke aktuelt for meg. Men uansett greit å vite. Hvis det er som du sier her så lyser det jo IKKE KJØP EN 6LY3-UTP lang vei!

Jannmar skrev 1 time siden:

Du bør dekke til baksiden av bryteren, som for meg ser ut til å stå i samme (trange?) rom som bensintanken.

Om du mister noe metall nedi der, kortslutter, og får gnist, og du har bensindamp der, kan det bli en gedigen smell.

Akkurat det er nok ikke så farlig. Det er jo ikke snakk om en kortslutning mellom pluss og minus, det er snakk om å slutte en krets. Og når bryteren først er koblet inn, så er jo kretsen sluttet. I tillegg er det jo slik at hver gang man slutter bryteren, så vil det jo dannes en tilsvarende gnist. Men så lenge det ikke er noen forbrukere som er aktive i kretsen, så vil det heller ikke gå strøm, og dermed heller ingen gnist. 

Komodo skrev 5 minutter siden:

Det er jo ikke snakk om en kortslutning mellom pluss og minus, det er snakk om å slutte en krets.

Når jeg ser en gang til på bildet så får jeg med meg at TS har batteriet i batteriboksen, og det er bra, men generelt så er det altfor mange som kjører rundt med fulladet resevebatteri i benken, så det skader ikke å ha fokus på det.

Komodo skrev 30 minutter siden:

I tillegg er det jo slik at hver gang manslutter bryteren, så vil det jo dannes en tilsvarende gnist.

Ja, men den gnisten som eventuelt oppstår er inne i bryteren. Ikke på utsiden av bryteren, som ved tilkoblingspunktene på baksiden (som utsiden).

Dette gjelder i alle fall brytere med en viss kavalitet. I spec. til BEP sin/e brytere står det at den er gnistsikker.

Godt poeng å følge CE reglene, ved å skille bensin og strøm. Men ser vel mer ut som det er batteriboks og ikke tank som er avbildet.

En startmotor drar strøm som en liten kortslutning i starten. Så hvis startrele har hengt seg i lukket stilling, hovedbryter er avslått, så kan du oppleve gnister som en liten kortslutning over tilkoblingene på hovedbryter.

Redigert av show must go on (see edit history)
Komodo skrev for 2 timer siden:

Ja, kortslutte batteripoler er skummelt. Men det @Jannmar skrev var jo å kortslutte terminalene på baksiden av hovedstrømsbryteren, det blir noe annet. Man kortslutter ikke kretsen ved å laske de to punktene, da slutter man kretsen, akkurat som å vri om bryteren. 

Greit nok det, men det blir samme som å ha en uisolert +kabel liggende i tankrommet.

Dette og bensindamp er en særdeles dårlig kombinasjon. Mye rart kan skje. Jeg ville aldri hatt det slik

Og å si at "Akkurat det er nok ikke så farlig", er temmelig drøyt spør du meg.

(I dette konkrete tilfelle med forbehold om at det er bensintanken som er avbildet, og ikke batteriboksen).

Hei. Det er vel slik på denne og større suzuki att det går en hvit kabel fra sikkringsboks med 15 amp sikkring på motor og frem til nøkkel. Når du da vrir om nøkkel går det da strøm i en grå ledning og bak til ecu .  På startmotor er det + fra batteri+regulator og rød kabel inn på sikkringsboks/ releboks . Dårlig kontakt strøm i hvit kabel samt irr i sikkringsboks/releboks lager dlike symptomer. Minus går fra starmotor/blokk til - batteri. Hvis du har noen bilder og tilføye hadde det hjulpet. Har ikke elskjema over din og vet heller ikke hvilket årstall den er. Du må sldri slå av hovedstrømmen når motor går for det kan blir temmelig dyrt.  Det er normalt att den kan gå med hovedstrømbryter av etter start siden den "hvite" ledningen henter strøm som ikke anbefalt fra starmotors pluss side.

Redigert av autohelm (see edit history)
Komodo skrev for 8 timer siden:

Det der hørtes jo rett og slett graverende ut! Høres ut som om du har konkret erfaring med akkurat den saken? Kan det virkelig være mulig at Yanmar ikke kan levere ny ECU til en 6LY3? Hva gjør man da? Selge den som delemotor? Må være utrolig frustrerende. Nå har jeg en gammeldags mekanisk Yanmar, så det er ikke aktuelt for meg. Men uansett greit å vite. Hvis det er som du sier her så lyser det jo IKKE KJØP EN 6LY3-UTP lang vei!

Hendelsen skriver seg fra i sommer og vedkommende uheldige båteier fikk beskjed fra Yanmar om at det fins pt. Ikke noen annen løsning enn å kjøpe ny motor. Fins ikke noen ECU’er på lager i Yanmar systemet på verdensbasis heller.

Etter mye leting på nettet uten suksess lyktes det å spore opp en norsk båtprodusent som har installert veldig mange av disse motorene i båtene de har produsert og som hadde en ECU på lager så det ordnet seg.

Men Yanmar har ingen løsning på problemet. Den ble som nevnt produsert av Teleflex som har lagt ned produksjonen og avsluttet samarbeidet med Yanmar av ukjente årsaker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...