Jump to content

Hvorfor "svetter" fendere noe klissete greier og hva er kuren?

Bellil

Recommended Posts

Jeg har noen fendere som "svetter" noe gørr som er nærmest som lim. Den ene fenderen er en original Fenderstep de andre er jeg litt mer usikker på, men tror kula er fra Biltema.

I helgen hadde nabobåten identiske problemer med sin Fenderstep.

Vet noen hva årsaken er og kan det i tilfelle kureres?

Jeg vurderer å kjøpe noen nye fendere. Hvilket merke og hvor bør de kjøpes?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Årsaken er UV-stråler. Du kan prøve å vaske bort med egnet middel for rengjøring PVC. På biltema har de noe som heter "rib og fenderrens". Noen andre kommer sikkert til å foreslå acetone eller bremsevæske. 

Om du kjøper nye fendere, så vil regelmessig vask og bruk av pvc-voks beskytte fenderene dine i lang tid. 

Hvilken fenderrens er best?

Mener å ha hørt at Maritim selger en som er god.

Jeg fikk ikke Biltema sin til å fungere 100%, men så hadde jeg heller ikke mikrofiberklut tilgjengelig men prøvde bare med Torkey-papir.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg skraper klisset av med en skarp kniv holdt loddrett mot fenderen. De blir ikke så veldig pene av den behandlingen men det virker... og fendere som brukes er nå ikke pene uansett...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Fenderrens virker på vanlig møkkete fendere. Men det virker ikke på klisset som kommer på noen fendere. Det er visstnok spesielle gummiblandinger som svetter silikon (?). Jeg har det på en stor (og kostbar) kulefender. Har prøvd med fenderrens, rødsprit. saltsyre og aceton. Null effekt. Klisset gjør også at den blir full av møkk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Bellil skrev for 10 timer siden:

Vet noen hva årsaken er og kan det i tilfelle kureres?

Tipper det samme som andre har vært inne på, nemlig at sola er synderen.

Mine fendere har ikke det problemet, men de ligger som regel godt i skyggen istedenfor å henge på båtene (men akkurat nå har jeg ute 4 fendere).

Å fjerne limet kan nok være vanskelig, så hva med å heller dekke det med noe som gjør at det ikek blir så klissete?

Når jeg søler kvae i tilhengen min og har skrapet bort det jeg får bort så er det fortsatt klissete. Da tar jeg bare litt sagflis på klisset og gnir det frem og tilbake noen få ganger før jeg børster bort resten. Da er fortsatt klisset der, men det har bare klisset seg fast i sagflis og den igjen er ikke klissete videre ut. Dette fungerer fint der hvertfall. Kan sikkert bruke andre ting enn sagflis også hvis man ikke har det eller fargen blir feil. Det må jo bare være noe som henger fast i klisset og hindrer videre klissing.

Kanksje pulveraktige ting som feks mel kan fungere fint også, det fungerer jo på den klissete pepperkakedeigen og det klissete kjevlet og sørger for at de kan brukes sammen uten problemer.

PVC er egentlig en hard plast som tilsettes mykningsmidler for å bli myk. Disse midlene er ofte giftige og angriper arvematerialet i cellene dine (ftalater, etc.), men er ganske trygge så lenge de ligger inne i plasten. Dersom PVC blir utsatt for visse løsningsmidler eller oljer, kan dette midlet vaskes ut. Det er antakelig det du opplever. Fenderen vil etterhvert bli stiv når mye nok av mykgjøreren er borte. Hold deg unna dette klisset og hold PVC borte fra olje.

Jeg fikk råd om å prøve lynol. Nå selges visst ikke lynol lenger, men noen sier at Biltemas universalltynner er omtrent det samme. Prøvde det på fenderen, og det virker. Husk hansker og god lufting. Etter gjentatt grundig vask ble overflaten nesten tørr som opprinnelig etter å hs tørket en stund.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 1 time siden:

Jeg fikk råd om å prøve lynol. Nå selges visst ikke lynol lenger, men noen sier at Biltemas universalltynner er omtrent det samme. Prøvde det på fenderen, og det virker.

Kan bekrefte at tynner fra BT fungerer. Aceton tar ikke dette klisset. Men jeg innbiller meg vel at fenderne egentlig synger på siste verset når dette klisset dukker opp. Jeg reddet en pølsefender fra dette i våres, nå er en av kulene kraftig angrepet av denne pesten. Får se om den kan overleve en stund til med litt kunstig åndenød :smiley:

Tydeligvis flere veier til Rom her.

BT sin tynner og så noe polering etterpå tror jeg at jeg skal prøve meg på.

Men hvis jeg skal kjøpe nye fendere til en Bavaria 32 Sport er det noen produsenter jeg absolutt bør holde meg unna?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Både dyrere Danfender og rimeligere Biltema blir seige med tiden, dessverre. Ligger man med fendrene ute fast har jeg troa på at man kan forlenge levetiden noe ved å rotere dem, slik at ikke de samme fendrene blir hengende på solsiden år etter år. Etter jeg ble oppmerksom på at dette skjer begynte jeg i alle fall å la dem få skifte side etter vårvasken hvert år, da jeg ligger slik at styrbord side får sola mesteparten av dagen. I tillegg vokses fendrene, men sola biter ivrig likevel, selv her?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...