Jump to content

Hvordan best montere klemring mellom turbo og eksoskne?

fredriksen

Recommended Posts

Jeg har en AQAD41 og 290 DP drev.

Jeg synes det er mye plunder å montere klemringen som holder turbo og eksoskne sammen. Det er godt spenn i den og den klemmer godt slik at den kommer i veien ved montering av eksoskneet på turboen. Hvordan gjør proffene dette? Har de en spenntang som utvider klemringen eller hva? Jeg avsluttet arbeidet da arbeidslyset gikk tom for batteri og jeg hadde ikke korrekt batteri i båten.

Etter skikkelig tørr- / varmkjøring av motor skifter jeg blant annet smeltede slanger, gummibelg og eksosreparasjonsett (plastkopp som limes på eksosrøret som er på innersiden av drevplata). Dette er greit arbeid, men jeg plundret en del før jeg avsluttet arbeidsøkten. Jeg er fristet til å lage et par trekiler for å spenne ut klemringen. Er det andre som har bedre forslag eller en god teknikk?

:-) steinar

Vet hva du mener, jeg gar altid brukt en små spisset Molegrip tang og justere den så at den klemne på det først rundt del og enden av gjenger stangen så at presser gjenger stang inn mot det rundt del så den holder ringen vid åpen mens du få den på plass. Så fjerne den og spenningen i ringen holder den på plass når du mont mutter. Viktig at overflaten er fint som det er ikke noe pakning, har brukt exhaust paste hvis det er litt dårlig til å få den gass tett.

Tipset funket fint! Nå er turbo og eksoskne montert.

Jeg fant forøvrig ut at man kan trekke klemringen enda litt mer ut for ytterligere åpning på klemhylsa og låse bolten ved hjelp av en mindre stift eller spiker inn i klemholderen, da klemholderens feste har et hull som er boret på tvers av strammebolten.

:-) steinar

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...