Rune.f Svart 15.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2022 Hmm?var den kabelen med i esken?må sjekke om det ligger igjen en. Har jo som "mannfolk" flest ikke finlest manual da jeg ikke regnet med att dette problemet var nevnt....selv om det i etterpåklokskapens navn henger på greip. Skal utover for ny økt ilpt av ett par dager, skal da sjekke den jordings kontakten Nevnte selv tidlig i tråden att jeg ville prøve å jorde ekstra men tenkte da på selve antenne ledningen. Denne jordingen + ferritt ringene som kommer kanske gjør susen, hvis ikke så blir det egen bryter på lyset. Link to post
Rune.f Svart 22.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2022 Yannmar....jeg har ikke denne pluggen på min Link 6, det eneste jeg kan se er en skrue for stjerneskrujærn ? Evnt noe annet jeg kan jorde i ? Ferritt'ene ligger på posthuset nå, skal prøve de først av alt, om det ikke hjelper følger jeg rådet med bryter til alle 3 taklampene. Link to post
Jannmar Svart 23.August.2022 Link til dette innlegget Svart 23.August.2022 (redigert) Rune.f skrev for 18 timer siden: Yannmar....jeg har ikke denne pluggen på min Link 6, det eneste jeg kan se er en skrue for stjerneskrujærn ? Evnt noe annet jeg kan jorde i ? Det er ingen plugg. Jordingspunktet er den skruen du ser. Ledningen kobles til i dette punktet med en ringkabelsko. Jeg vet ikke om dette vil hjelpe mot ditt taklampeproblem. Denne ekstra jordingen er vel helst med henblikk på støy i radioen. Redigert 23.August.2022 av Jannmar (see edit history) Link to post
Rune.f Svart 27.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2022 Takker, jorder der, det vil uansett ikke skade, har nå også fått Ferritt'ene. Men må få ned lampene. Link to post
Kaptein Plast Svart 27.August.2022 Link til dette innlegget Svart 27.August.2022 Rune.f skrev On 13.8.2022 at 23.35: Oj....den skal ikke på antenne kabel da ? Nei, den får du ikke gjort stort med, dessuten skal den være som den er, med skjerm og senterleder. Det kan bli ett problem da ledninger til lampene ligger mellom de 2 lagene i taket, har prøvd å ta ned/løse lampene men skjønner ikke hvordan de skal løses, er redd de sprikker om jeg prøver å "klikke" de løs med ett glatgjern. Men dvs att ferritten skal på ledningene til lampene ? (bestilte 7mm) har det noe for seg å sette de på ledningene til plotter å ekkolodd ? har 2st i cabinen. Om du har flere ting som mottar støy fra kabling nær antenne, kan du selvfølgelig sette på de også. Prøvde å koble til vhf radion til ett frittstående/uavhengig bilbatteri som sto på bakdekket utenfor cabinen i dag men samme resultat, dvs att problemet ikke kommer "støy" fra båtens ledningsnett. Nei, det er nok smitteeffekt! Hva mener du med "flere runder" inne i ferritt ? Hvis det er ferritt av typen som klipses sammen, så prøv å få mer enn en løkke inn, jo flere ganger du får plass til, dess bedre demping. Blir mye spørsmål men håper veldig å løse dette, det er spesielt irritetende att lamper blinker/slår seg av/på når jeg dorger i mørket + att skjærmen til kameraet til dekket blir svart. Ingen dumme spørsmål! Og jeg er helt enig, nøkling av radio bør strengt tatt ikke skru av/på belysning.. :p PS....leste linken du la med, god info !! men ferritt skal altså på innledninger/tilkoblinger til lamper/plotter/annet ? å ikke på selve antenne ledning ? Stemmer, antennekabel er det liten vits i å dempe, den skal jo ha best mulig ledeevne! Link to post
JRK Svart 28.August.2022 Link til dette innlegget Svart 28.August.2022 Anbefaler å koble VHF til et eget batteri for å finne ut hvor problemet er. Det kan være ledningsbundet, eller strålt fra antennen. Om du fremdeles har problemet med et separat batteri til VHF, så er det VHF antennen som forstyrrer LED, da kan det være dårlig kvalitet på LED, eller dårlig kontakt mellom VHF, eller feil på kabel. Om ikke impedansen er 50 Ohm hele veien her vil du få refleksjoner i større eller mindre grad som stråler ut og det er s@nns6nlig at diss3 kan forstyrr LED. Om det hjelper med ekste4nt batteri, vet du at dette er ledningsbundet. Da ville jeg først sjekket at st4ømforsyningskabl3ne er tilstrekkelig, slik at du ikke får spenningsfall når du nøkler radioen. Dette kan også påvirke led, men kan avhjelpes med ferrit. Sjekk også om VHF har egen jordskrue og at denne er koblet rett til batteriet. Link to post
Rune.f Svart 30.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Har prøvd å koble rett på batteri, samme problem da også. Antenneledningen kom i ett sett med 1m takantenne mm, (Glomex mener jeg var merket) Får ikke ned lampene uten att de garantert vil sprikke, skal høre med forhandler, må jo være mulig å ta ut taklamper fra en "ny" båt (fremdeles garanti på den) Men satte vhf på "LOW" sendestyrke, da er det ingen problem med hverken taklamper eller kameraet. Noen som vet rekkevidde lav vs høy senestyrke/watt ? Vhf er en Lowrance Link-6. Link to post
aleksbe Svart 30.August.2022 Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Rune.f skrev 8 minutter siden: Noen som vet rekkevidde lav vs høy senestyrke/watt ? Vhf er en Lowrance Link-6. Vanlig sendestyrke er 25W og low er 1W. Low er laget for intern kommunikasjon om bord i båter (større fartøy) eller evt båter som er veldig nærme. Rekkevidden blir nok svært kort. En håndholdt VHF har 5W sendestyrke. Link to post
Rune.f Svart 30.August.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2022 Ok, takk for svar, får prøve rekkevidden når kompisen blir med ut med sin båt. Ferritter skal på men vil ha nye lamper på plass først. Men skal montere de på kameraet/skjærm når jeg skal ut neste tur å se om det utgjlr noen forskjell der. Link to post
JRK Svart 31.August.2022 Link til dette innlegget Svart 31.August.2022 (redigert) Hei igjen ser at du har testet vhf med frittstående batteri. Da er det som jeg skrev, ikke ledningsbundet støy. Da står du igjen med radiostøy. Da er det 2 alternative feil. 1 feil på VHF, og da snakker vi dårlig antennekabel eller dårlig terminering av kabel. Med dårlig antennekabel, mener jeg fuktig, flatklemt, eller for krapp bøy på denne. Med terminering mener jeg irrede eller dårlig lodding eller krymp av pluggene. Alle disse feil vil resultere i refleksjoner av atennesignalet og kan påvirke LED lamper. Kall opp nærmeste kystradiostasjon med full effekt og hør om de hører deg klart og fint, uten during eller sus. Alternativt en kompis. Da er dette som regel i orden. Har du tilgang på en løs antenne kan du jo også koble til denne, og se om det hjelper 2 Dårlige LED lamper, prøv å bytte. Redigert 31.August.2022 av JRK (see edit history) Link to post
Rune.f Svart 9.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 (redigert) Oppdatering på problemene... -Problemet med å få ned lampene er løst, ikke ! prøv å få av pynte/yttre ringen på lampen for å komme til skruene ved å vippe den løs fra ytterkant som logisk er da strammes låseclipsene mere, sett inn ett veldig lite flatjærn mellom lampen å innsiden av pynte ringen, da løser klipsene ut :)) Kan være kjekt å vite da en lampe koster en 1000lapp. -Problem med att taklamper slo seg på og kamera ble svart ved bruk av vhf.... Jeg tok ned begge lampene å klipset på en 7mm Ferritt på innledningene, de sitter 2-3cm fra begge lampene, satte også på en rundt ledningen 2-3cm fra kamera skjærmen. -Resultat....alle forstyrrelser ved bruk av vhf er 100% borte nesten magi :)) Takk til deg som kom med det tipset !! Redigert 9.September.2022 av Rune.f (see edit history) Link to post
Jannmar Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Rune.f skrev for 5 timer siden: Kan være kjekt å vite da en lampe koster en 1000lapp. Du har 2 tråder vedrørende disse lampene. Jeg har svart i den andre tråden din, og viser hvor du kan få samme lamper til en langt hyggeligere pris. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn