Sofaseileren Startet 10.August.2022 Del på Facebook Startet 10.August.2022 Kommentar fra moderator: Lagt til anonym meningsmåling. Organisasjonen jeg leder har to alu arbeidsbåter på 18 og 19 fot. Ved bytte av forsikringsselskap husker vi at ingen av båtene er registrert i småbåtregisteret. Selvsagt skulle dette vært gjort for flere år siden, men sist vi forsøkte ble prosessen såpass surrete og komplisert (Ikke jeg som søkte om det da, men mener at det dreide seg om at begge båtene ikke hadde blitt omregistrert til tidligere eiere, og begge båtene var registrert med svært feil opplysninger i registrene) av vi ikke rett og slett da ga opp registreringen. Når jeg nå startet prosessen igjen, oppdaget jeg først at siden dette er en organisasjon, og ikke privatperson, var det ikke mulig å melde inn digitalt (selv om de påstår det) og en utfylt PDF ble sendt inn. Jeg reagerte ført på at vi ikke fikk tildelt noe saksnummer. En av båtene gikk relativt greit, selv om de ikke fikk med seg at farge var byttet fra rød til grå. Nummer 2 var langt vanskeligere. I en epost viser de til tidligere registreringsforsøk, (der de av en eller annen grunn påstår båten er gul) og jeg bekrefter at det er samme båt, til tross for feil farge. Deretter får jeg følgende epost av en annen saksbehandler: Hei damer! Finner ingen båt reg på han som privatperson, ser firma medlemsnr 883203 også er reg. Har dere en sak gående med firma? Ønsker deg en riktig fin dag! Bortsett fra det siste ønsket om en god dag, er ingen ting av dette forståelig, (Saksopplysning: Sist jeg sjekket var jeg mann, og i tillegg i entall) og jeg sender epost tilbake der jeg ber om at dette blir forklart og at jeg vil bli oppringt. Purrer et par ganger før jeg ringer noen uker senere. Får beskjed om at jeg kun kan snakke med aktuelle saksbehandler (tydeligvis ikke noe saksbehandlingssystem som alle har tilgang til...) og at hun sitter i en annen telefon, og skal ringe meg opp. Ingen ringer. Repeat noen ganger. I går hadde hun flyttedag. I dag har hun ikke telefonvakt. Dagene går... Ingen ringer. Jeg klarer ikke å ta fram innestemmen lengre når jeg ringer dem. Er jeg alene om å oppleve slike ting med småbåtregisteret? I vårt arbeid ser vi stadig det skrikende behovet for registreringsplikt for båter. Men etter min erfaring med småbåtregistret tenker jeg at det kan bli et sant helvete, om ikke noen voksne tar over driften.... Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Når jeg byttet motor nu i vinter, brukte jeg nok 10+ mails, siden det tydeligvis, var omtrent umulig for dem, å registrerevrett motor. Type/hk/fabrikat var feilmelding tiden. Virker som det sitter en gjeng med klovner fra nav på arbeidstrening hos de. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
enslagsgjest Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Angående meningsmålingen til moderator savner jeg et alternativ med offentlig (gratis men med et lite engangs administrasjonsgebyr) register, men ikke obligatorisk. I enkelte stater i USA må man tilogmed registrere en optimistjolle, og for å kunne det må man hoste opp eierskapsbevis og lignende. Nei takk til slikt i Norge. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
dieselfan Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 enslagsgjest skrev 27 minutter siden: Angående meningsmålingen til moderator savner jeg et alternativ med offentlig (gratis men med et lite engangs administrasjonsgebyr) register, men ikke obligatorisk. Dette forslaget støtter jeg Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Sofaseileren skrev for 9 timer siden: Hei damer! Finner ingen båt reg på han som privatperson, ser firma medlemsnr 883203 også er reg. Har dere en sak gående med firma? Ønsker deg en riktig fin dag! Akkurat denne eposten er vel helt opplagt en intern epost som skulle vært sendt til andre saksbehandlere, og som dessverre kom til deg istedet? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 Svært manglende alternativer der ja.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.August.2022 Del på Facebook Svart 10.August.2022 (redigert) Registrerte for en måned siden en båt jeg har skaffet meg, som jeg trodde jeg ville få problem med å registrere. Båten hadde tidligere vært registrert, men siste registrerte eier er ikke blant oss lenger, og jeg kjøpte båten av noen som ikke hadde noe tilknytning til denne personen. Eneste dokumentet jeg sendte med ved registerering var salgsmeldingen mellom meg og han jeg kjøpte båten av. Overraskelsen var stor da jeg plutselig fekk mail om at nå var båten registrert på meg. Eneste minuset jeg har, var at registreringen tok bort i mot en uke. Dette mener jeg burde skje på minuttet, slik som ved registrering av bil. Dei fleste forsikringsselskap krever at båten er registrert i småbåtregisteret og noen selskap nekter å forsikre båten før den er registrert i småbåtregisteret. Hva hadde skjedt om vi hadde kommet ut for en ulykke før båten var fullverdig registrert i småbåtregisteret? Redigert 10.August.2022 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 bellen skrev for 11 timer siden: Registrerte for en måned siden en båt jeg har skaffet meg, som jeg trodde jeg ville få problem med å registrere. Båten hadde tidligere vært registrert, men siste registrerte eier er ikke blant oss lenger, og jeg kjøpte båten av noen som ikke hadde noe tilknytning til denne personen. Eneste dokumentet jeg sendte med ved registerering var salgsmeldingen mellom meg og han jeg kjøpte båten av. Overraskelsen var stor da jeg plutselig fekk mail om at nå var båten registrert på meg. Eneste minuset jeg har, var at registreringen tok bort i mot en uke. Dette mener jeg burde skje på minuttet, slik som ved registrering av bil. Dei fleste forsikringsselskap krever at båten er registrert i småbåtregisteret og noen selskap nekter å forsikre båten før den er registrert i småbåtregisteret. Hva hadde skjedt om vi hadde kommet ut for en ulykke før båten var fullverdig registrert i småbåtregisteret? Hvis ikke noen andre beviser på eierskap ble sendt inn er jo dette foruroligende. Det vil jo bety at hvem som helst kan sende inn en salgsmelding der hvem som helst annen står som eier og få båten registrert på seg. Hvordan kan de som registrerer være sikre på at selgeren er riktig eier? Jeg synes dette taler enda mer for et offentlig, obligatorisk register. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 Registrering i Skipsregisteret/NOR krever en del mer dokumentasjon, men da får man i alle fall et gyldig og internasjonalt gjeldende eierskapsbevis for båten. Var fram til i fjor gratis å være registrert, men koster nå et par hundre i året (visstnok for å luke ut dem som ikke har behov for å være registrerte lengre og å få rydde opp litt i registeret). Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 11.August.2022 Del på Facebook Svart 11.August.2022 bellen skrev for 12 timer siden: Hva hadde skjedt om vi hadde kommet ut for en ulykke før båten var fullverdig registrert i småbåtregisteret? Ingenting er min erfaring. Jeg har en båt til ca 2.2 millioner og den er hverken registrert i Småbåtregisteret eller NIS/NOR. Den er forsikret og jeg har også hatt en skade som ble fikset raskt og smidig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.