Jump to content

Hindre kondens på vinduer ?


D5LA

Recommended Posts

.....Salovann og tørket denne så hadde man en god klut til å holde duggen borte med?

Trikset med Zalo bruker jeg innvendig på mitt MC-hjelmvisir. Legge en tynn hinne med Zalo på og tørke av med papir. Hjelper mot dugg på innsiden av visiret. Men da må visiret / vinduet være tørr i utgangspunkt.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Var det ikke slik at dersom man dyppet en klut i Salovann og tørket denne så hadde man en

god klut til å holde duggen borte med? Husker jeg feil?

Du husker rett.

 

En tynn hinne med salo på vinduet hindrer dugg, men ikke kondens på vinduet. Kondensen kommer på vinduet i form av en tynn vannfilm, saloen vil ødelegge vannets overflatespenning slik at duggdråper dannes ikke. Det er det samme med annet antiduggmiddel.

Link to post
Share on other sites

Vi bruker jo båten en måned eller to med kuldegrader hvert år. Og løsningen vår på at vinduene "slo seg", var enkel, vi skar til billig liggeunderlag til vinduenes fasong, og brukte en liten tupp dobbelsidig tape for å holde det på plass. Funker fint, enkelt, men ikke vakkert, sett utenfra. Og det blir jo mørkt inne. Men som sagt, vi holder det tørrere i kabinene.

Link to post
Share on other sites

En løsning jeg ser på en del båter her nede er ganske enkelt plastfolie som legges slik at det da blir luft mellom folien og selve vinduet.

 

På denne måten vil det bli mindre temperaturforskjell mellom innsiden og utsiden av glasset, fordi du har dobbelt vindu.

Akkurat samme prinsippet som brukes i bygninger..

Plastfolien vil ikke gjøre så man mister lys inn heller.

Selv har jeg ingen kondensproblemer i det hele tatt, og bor i båten på permanent basis, jeg har enkle vinduer, og har ikke gjort noe som helst for å forhindre kondens.

Link to post
Share on other sites

Det er nok bare dobbeltvinduer som duger - ideen med platfolie hørers fristende ut men hvordan festes disse? på innsiden av båten eller på utsiden. Skal plasten også dekke aluminiumsrammen?

De fleste foretrekker å feste den på utsiden, det viktige er at det er 100% tett rundt folien, slik at det ikke strømmer luft forbi den, samtidig MÅ det være luft mellom folien og vinduet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...