PålD Startet 10.August.2022 Link til dette innlegget Startet 10.August.2022 (redigert) Hei igjen, stadig oppgraderinger og nå er det batterilader og lithiumbatterier som står på menyen. Her er det mange med erfaring og kompetanse så jeg spør dere Jeg holder på med min seilbåt, som jeg snart er helt ferdig med å renovere. Jeg har nytt elektrisk anlegg i båten som var der når jeg kjøpte den, men ting er ikke helt som jeg ønsker. Alle lamper/bryterpaneler og ledninger osv er nytt, men jeg er ikke fornøyd med «landstrøm lader» og kapasitet. Jeg har pr nå følgende: Ctek D250SE lader (20A). Denne er lithium kompatibel. Solcelle MPPT. Denne er koblet til forbruk og startbatteriet. Lader først opp forbruk, deretter start. Denne får pr nå kun strøm fra dynamoen. Batteriene mine er 1x bly/syre start 75Ah og 1x bly/syre forbruk 75Ah. (Det sto lithium forbruk i båten før jeg kjøpte den som tidligere eier ville ha selv.) Det er en Ctek lader koblet til forbruk som er beregnet på landstrøm. Denne lader med 7A noe jeg synes er for lite. Denne er kun koblet til forbruk. Det jeg vurderer å gjøre er følgende: sette inn en 20A Victron lader til landstrøm koblet til både forbruk og start. Sette inn 1x 100/200Ah LiFePo4 batteri forbruk. (Erstatte det gamle bly/syre forbruksbatteriet) Kjøpe en landstrømpakke (plug and play) som Victron-laderen kobles til (stikkontakt) Koble 2x 80W solcellepaneler til eksisterende Ctek D250SE lader (20A). Jeg skal ikke seile jorda rundt, kun drifte autopilot, kartplotter, LED-lys, vannpumpe, VHFog kjøleboks som er planlagt installert. Jeg trenger nok til å ligge ute noen dager i uthavn, og vil ha muligheten til å seile noen dager uten motor sommerstid. Er jeg helt på villspor, eller vil dette være tilfredsstillende? Jeg har et nøkternt strømforbruk. Spiller musikk fra oppladbar Bluetooth høytaler, har ikke webasto eller andre strømslukere. Jeg har seilt 12t med autopilot og kartplotter på det 75Ah batteriet jeg har uten lading, men det er uten kjøleboks eller solcelle. Håper dere har gode meninger og tips. Båten er 29fot og har det man trenger av elektrisk utstyr, men ikke noe ankervinsj, tv, elektriske vinsjer, webasto/eberspecher eller varmtvann. Mulig det kommer en dieselvarmer i fremtiden, men ikke nå. Redigert 10.August.2022 av PålD Dårlig emnebeskrivelse. (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn