Jump to content

Kjøp av 10-15 år gammel seilbåt, taksere eller ikke?


zooper

Recommended Posts

Vurderer båtkjøp av 10-15, år gammel seilbåt til ca 1 mill. Hva er dine tanker om løft, taksering, forbehold, etc?

 

Når jeg leser internasjonale forum virker det som at det for kjøper å hyre inn en profesjonell takstmann er langt mer vanlig enn i Norge. Jeg har aldri gjort det selv, men har heller aldri brukt mer enn 300.000,- på båt.

 

Hva koster forøvrig noe slikt, hva gås gjennom, hvordan utføres inspeksjonen, hvor mye tid brukes og hva får man ifht dokumentasjon, etc? Er det verdt pengene?

Link to post
Guest Thostr

I den grad jeg hadde fått tak i en takstmann jeg hadde hatt tillit til så ville jeg ha foretrukket å gjøre det, selv om jeg anser å ha endel akkumulert kunnskap om seilbåter etter noen år med arbeid på egne og andre sine båter. Jeg synes det er smått utrolig at det ikke forekommer i større grad her. I endel land som USA og England så er det utenkelig å _ikke_ gjøre det. Det er utrolig bra å få kartlagt ev problemer og tilstand av en tiltrodd tredjepart før et kjøp gjennomføres, både for kjøper og selger. Det forebygger konflikter og gjør at prisforlangende kan realitetsvurderes. Osv. 

Link to post

I utlandet har du mye dårligere rettigheter i forhold til i Norge. Her er også flere som driver med å gjøre denne typen inspeksjoner, og det er rett og slett en bransje som er lite utbredt i Norge. Rapporten brukes også aktivt ved forhandling av endelig pris.
Har en litt båterfaring og er flink til å stille gode spørsmål hvor svarene er å finne skriftlig, og en har god kjemi med selger, så finner jeg en survey litt unødvendig i Norge. Er en helt grønn når det gjelder båt, og heller ikke kjenner noen som kan bistå, så har nok en slik survey en verdi.

På seilbåt kan nok et raskt kranløft for visuell tilstand av kjøl, skrog, slakk i ror og hylse og lignende derimot, være en nyttig investering for å sikre enighet om tilstanden ved kjøp.

Jeg har kjøpt 3 seilbåter og kun den som ble kjøpt i UK hadde survey. For de 2 båtene jeg har solgt har ingen av kjøperne krevd å få se den på land, eller engasjert survey.

Link to post

Jeg vil jo anta at det finnes gode takstmenn - forsikringsselskap trenger jo noen.

 

Men, hva koster en slik gjennomgang? Hva vil de gjennomgå? Måle fukt i skrog i overbygg? Sjekke grundig for osmose, tæring, etc - eller kun overfladisk? Vil de sjekkegrundig  for delaminering eller råte i balsakjerne og tilsvarende? Tester d for kompresjon samt kjøling på motor? Sjekker de for vanninntrengning over og under vannlinje? Sjekke for tidligere skader og vurdere kvaliteten på utbedringer? Ror, kjøl, rigg? Sjekke ladesystem og øvrige elektriske systemer (inkludert lys, instrumenter, vinsjer, etc). Trykkteste kjølesystem eller vurdere kjøleanlegg på annen måte?.

 

Kort oppsummert, er disse gutta grundige? Er de istand til å vurdere det de faktisk undersøker (utover det åpenbare)? Altså, når de avdekker et eller annet - forstår de bettydningen av hva de avdekker (risko, kostnader, arbeid)? Hvor gode er de? Hvor finner man en god en?

Link to post

Jeg sitter på en takstrapport fra en båt jeg besiktiget selv. Båten ble avertert gjennom megler, og det viste seg at takstmann var meglers far og hadde eierforhold, dog indirekte, i meglers foretak. Rapporten bar preg av overfladisk gjennomgang og det jeg vil kalle synsing - "betydelig mer solid enn båtene de bygger i dag" osv. Båten var en Bavaria bygget på 90-tallet...

Og takstmann var registrert og medlem i Norsk Takst. Det viktigste er at du nok kjøper båten for egen risiko uansett, samme hva takstmannen skriver i sin rapport. 

 

Jeg hadde heller tatt med meg en kompetent kamerat, eventuelt betalt noen fra et lokalt plastverksted for å ta en titt på det strukturelle. 

 

 

Link to post

Jeg kjøpte snaut ti år gammel båt i samme prissjikt. Pga et merke på kjølen valgte jeg full takstrapport til ca 10.000 inkl løft i 2019. Greit å vite at det ikke er tegn til skader omkring kjølinnfesting. I tillegg var det generell gjennomgang av skrog og alle systemer inkl motor, gjennomføringer og rorlager og -overføring. Riggen kun besiktigelse fra dekk. Skrog og ror ble termofotgrafert for å utelukke fukt/delamineringer. 
 

Dette er min første båt, så absolutt en trygghet med tredjeparts gjennomgang, betalt av meg. Avtalte før takst at evt ikke oppgitte skader eller mangler skulle utbedres eller prisreduksjon. Ved så store avvik at det ikke ble kjøp, skulle selger dekke halvparten av takst. 

Link to post

Jeg benyttet takstmann ved kjøp av min nåværende båt i det prissjiktet. Men dette var utelukkende da det var feil med båten jeg ønsket kvalifisert hjelp til å bedømme omfanget av og reperasjonsmetode for.

 

Brukte da en takstmann som både er båtkonstruktør, takstmann, seiler med mange års erfaring mm. (fikk tips om han via Båtadvokaten) han var til stor hjelp!

 

Mitt inntrykk av at det et mye useriøst i takstbransjen for båt i Norge. Om en velger takstmann bør en være veldig trygg på at denne vet hva han/hun snakker om ellers kan takstrapporten være falsk trygghet. 

 

Så f.eks på en annen nokså tilsvarende båt et par måneder jeg kjøpte nåværende båt med takstrapport. Kompisen min og jeg fant betydelig mengde tildels alvorlige feil som ikke stod i rapporter da vi besiktiget båten

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...