Jump to content

Norsk båt angrepet av spekkhuggere

Hakkannen

Recommended Posts

Det måtte jo skje med nordmenn også, nå skriver Dagbladet og Seilmagasinet om hendelsen som medførte blant annet et ødelagt ror. Trist møte mellom menneske og dyr. Går heldigvis bra med far og datter ombord. Det mest uvanlige er at det skjedde såpass langt nord i forhold til tidligere angrep.

Litt mer lokalt rettet; ser jo at disse flotte (og intelligente) dyrene også befinner seg i norske farvann. Senest nå i sommer fikk flere båtfolk og turister med seg et glimt av en god flokk med spekkhuggere som holdt seg i Ryfylke noen dager. Har også sett disse fascinerende dyrene selv, fra båt og land tidligere år. Jo mer jeg leser om spekkhuggerangrep på seilbåter jo mer håper jeg de ikke lærer av sine slektninger lengre sør. Flere tonn torpedo rett i roret er det ikke mange båter som tåler! Uavhengig av hvilke grunn for angrepet dyrene skulle ha.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Er dette et nytt fenomen? Og er det noen teorier om hvorfor? Lek eller aggresjon. Er det angrep eller utforskning?

Det er jo også interessant hvis det viser seg at dette er adferd som sprer seg/læres bort til ulike klaner/familiegrupper. Åpenbart ikke mye næringsverdi i et rorblad, så verdien av å lære hvordan man gnager i stykker slikt er jo ganske mager.

Guest Thostr

Dette er på ingen måter nytt som fenomen. Det nye her er vel at det skjer såpass langt nord. Kjedelig. Den mest dominerende hypotesen for hva som motiverer dette er vel fortsatt lek, og at det har etablert seg som et "kulturelt uttrykk" i enkelte grupper. Virker også som om endel seilere har funnet en prosedyre som har fungert for dem for å unngå skade, ved at de bakker for motor i sirkler. Propellen som da befinner seg rett bak roret fungerer sikkert da som en beskyttelse ved at hvalene helt korrekt oppfatter den som en trussel. 

Grønnskollingen skrev for 4 timer siden:

Er dette et nytt fenomen? Og er det noen teorier om hvorfor?

Jeg hørte om det først for et par tre år siden, da at det forekom angrep i økende grad utfor Portugal. Har lest flere teorier om det i etterkant, en av dem er at det kan være jakttrening for de yngste spekkhoggerne, men også at det har blitt stilt spørsmål ved om ekkolodd og motordur kan provosere fram angrep. Uansett årsak hadde jeg i alle fall vært rimelig engstelig om vi hadde fått spekkhuggere såpass nærme som filmsnutten Rolf viser til?

Rolf skrev for 2 timer siden:

Spekkhuggere etter båten

Redigert av Hakkannen (see edit history)
  • 1 måned senere...

4 spekkhoggere angrep to båter i Finisterra-bukta i dag.

Vi observerte 4 spekkhoggere på vei ut av bukta da vi passerte der.  Dvs, vi er ikke ferdigpassert enda.  Kanskje de blir provosert av motorbråk?  Vi sniker oss meget sakte fremover for seil nå.

En av båtene som ble angrepet kom seg forøvrig unna ved å helle diesel på vannet.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vårt ror er i allefall svart.  Etter hva jeg har hørt er svart bunnstoff mest effektivt.

Generelt sett, jeg anser spekkhoggerrisikoen som såpass lav at det ikke er verd å spekulere i fargen på bunnstoff - men akkurat i dag, når vi visste at fire spekkhoggere akkurat her hadde angrepet båter, og så litt senere faktisk kan se fire spekkhoggere ikke så langt unna ... så var det bare å krysse fingrene og håpe på det beste.

Uansett, worst case knekker de av roret - noe som kan være svært skummelt om det er mye vind ute - men i dag er det nesten blikkstille, og redningsressursene er nære på, så det er ikke snakk om annet enn materielle skader.

Ask skrev for 4 timer siden:

Det er rapporter om båtar som sokk etter spekkhoggarangrep. 

Dei spekkhoggsrane bør bli avliva. 

Den saken blir nok henlagt pga. bevisets stilling :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Min helt private teori, men kan det være at enkelte seilbåter trigger dette mer enn andre? At f.eks formen på roret kan minne om haifinner. Spekkhoggerne har jo ikke mye til overs for hai. På samme måte som hai oppfatter folk som ligger og padler på surfebrett som skilpadder. Nå er jo hai betraktelig teitere enn spekkhoggere da. 
Forekommer det angrep på langkjølte båter også, eller bare de med dyp kjøl og separat ror?

Redigert av Honduras (see edit history)

Det smarteste er vel å ikke oppsøke hvaler og spekkhuggere!   Jeg har tjenestegjort i marinen i Troms og det var ofte vi så spekkhugger og hval. Det var ingen problemer med det, men det var veldig tydelig at de er øverst i predator hierarkiet.  De var ikke redde for en 160 tonns båt med 7200HK! de endret ikke kurs om vi var i nærheten.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Honduras skrev On 18.9.2022 at 6.53:

Min helt private teori, men kan det være at enkelte seilbåter trigger dette mer enn andre? At f.eks formen på roret kan minne om haifinner. 

De angriper katamaraner med små ror. Moderne spaderor, langkjølte båter, båter med skeghengte ror (som forøvrig har vært katastrofalt skadet når nedre feste løsner) i noen tilfeller.  
her om dagen angrep en flokk 4 båter hvor det var ganske ulike ror på båtene.
flokken spredte seg på ett tidspunkt og ett dyr svømte og fikk kartlagt en Norsk båt som kjørte som faan mot land så kom resten etter og angrep han også når de hadde satt en annen ut av spill. 

Alle ble skadet og den ene båten tok inn mye vann (skeghengt ror) da rorakslingen ikke tålte at roret ble bøyd 90grader til siden. 

de angriper også stålbåter og alu.  

Redigert av Enzo (see edit history)
Hulda skrev 53 minutter siden:

Man får heller holde seg unna. Jeg vil ikke ha at spekkhoggere riper opp roret på Hulda.

Dessverre veldig vanskelig å finne alternative ruter med seilbåt sydover. Lastebil til middelhavet kan gå for båter under 45 fot. Men det ødelegger budsjettet for turen. Barbera på forumet tok kanalene, men det krever lite dypgående. Når en har tatt fri ett år eller flere vil en naturlig seile forbi her. 

Beste alternativ er å kjøpe båt syd for Spania. Men for de som har brukt år på å utruste båten blir det også feil. 

23 hours ago, pacuare said:

Beste alternativ er å kjøpe båt syd for Spania. Men for de som har brukt år på å utruste båten blir det også feil. 

Dessuten regner jeg med at bruktbåtprisene her nede er en god del høyere enn i Norge.  Jeg så en notis på oppslagstavla om en svensk båt fra søttitallet - jeg husker ikke hvor jeg så den eller detaljene, men jeg syntes prisen som var oppgitt var temmelig høy for en såpass gammel og ikke så veldig stor båt.

Det er egentlig ganske fascinerende. De smarteste dyra i havet(tar forbehold om at blekkspruten kan være smartere) har altså begynt å angripe roret på seilbåter. Ikke motorbåter, og de tar heller ikke rennafart rett i kjølen. Nei, de tar roret. Og rydder dermed sitt territorium for seilbåter. Den som kunne «spekkhuggersk…» 

Tragisk for de som opplever dette, men sett utenfra er det fascinerende og skulle gjerne visst hva som trigger dette. 

Redigert av Honduras (see edit history)
  • 8 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...