Jump to content

Bo i seilbåt, budsjett ca 400k


Rubejoha92

Recommended Posts

Hei,

Har omsider bestemt meg for å følge drømmen. Kikker etter seilbåt en kan fint bo i samtidig som en ønsker å seile denne sør over til middelhavet neste år for å bo der når en er på fri fra jobb. Jobber turnus så bor fint der nede og slipper unna kulden her.

Målet er å krysse atlanteren en vakker dag, noe tips til hvilken seilbåt en bør se etter?

budsjett ca 400k+-

 

Ny i forumet så admin for bare slette eller flytte innlegget om det er lagt feil.

Om det finnes andre lignende innlegg så er det bare å poste link til det:)

 

 

Link to post

Hei og velkommen til forumet😀 
 

Det er en fin søkefunksjon (med symbol som et forstørrelsesglass) som er grei å bruke, så lenge du presiserer hva du søker etter. Søkte på ordet båtboer (klikk på linken) og fant en hel del relatert til emnet😉

 

Ellers, når du ser etter båt kan det være en fordel å sette opp visse kriterier som du mener  oppfylles for at du skal bli fornøyd. Selv satte jeg opp disse kriteriene (med forbehold om at jeg hsr glemt noen i farten);

 

- Seilbåt, jeg ville seile

 

- Stor nok til å ikke få klaustrofobi og med gode lagringsmuligheter (skuffer og skap)

 

- Ståhøyde (for min del var kravet 192cm under dekk)

 

- Toalett med stor septiktank

 

- Dusj (mange båter har såkalte dusjmuligheter, men der toalettet gjerne er innredet med tre, ikke praktisk da dette trekker vann etter hvert, så en stor fordel med toalett-/dusjcelle i glassfiber, da er det ikke bare muligheter for en dusj, men man kan dusje der fast)

 

- Dieselkamin/pottebrenner, holder varmen uten å bruke strøm, kan i praksis stå på i månedsvis i strekk uten service når det er kaldt

 

- Dieselmotor med strak aksling (ønsket ikke usikkerheten og servicebehovet et seildrev medfører)

 

- Teknisk generelt; ting bør fungere, slikt som varmtvannsbereder, autopilot, navigasjon, pumper og strøm, hvis montert

 

- 220V stikk i alle lugarer og salong

 

- Komfyr, gass eller diesel

 

- Kjøleboks/kjøleskap

 

- Nyere motor

 

- OK rigg, seil og tauverk

 

- Ikke alt for mye å ta tak i, ønsket ikke et renoveringsprosjekt

 

Bortsett fra de tre siste punktene (det har vært mye å ta tak i, både i form av teknisk, interiør og rigg) fikk jeg så og si oppfylt kravene mine da jeg kjøpte en Oceanis 443 tilbake i 2011, som jeg fremdeles bor i. 
 

Hadde jeg vært deg hadde jeg satt opp en liste over det du føler du må ha for å trives. Så fulgt med på bruktmarkedet, det dukker stadig opp fine båter, alt fra prosjekter til «nøkkelferdige» båter som du kan flytte rett inn i. Nå sier du ikke så mye om hvor praktisk anlagt du er, men hvis du er glad i å ta i et tak selv, flink å søke opp riktig informasjon og ikke har ti tommeltotter kan det godt være du kan gjøre et bedre kupp ved å kjøpe en båt der det er litt igjen å gjøre før den er 100%. Det må du nesten se litt an selv. Finnes dessverre eksempler på folk som kanskje burde ha rådført seg litt mer før de hoppet i det.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Hei, tusen takk for ett godt og flott svar!

Tar tak i ting selv, med 10 tommeltotter😂 men har heldigvis folk rundt som kan hjelpe og rådføres litt med før en setter igang.

 

Mye spennende på Finn, men litt usikker på hvilke merker som anbefales for utenom bavaria, benetaue.

sett litt på Maxi100/1000, scannmar 345. Comfortina og så klart på bavaria, beneteau og jeanneau.

Hadde hvert veldig greit med en fin akterkabin som en får i en Boström 37 eks..

Syns det er vanskelig å finne de merkene som har center cockpit/akter kabin forutenom hallberg og Najad.


Ellers så kikkeren en hver time😂


Virker også litt vanskelig med boplass i båt rundt stavanger, skulle ønske de hadde lagt opp noe lignende de har i Bergen, men må nok kunne få lagt den i en havn og få bo der gjennom vinteren håper en på:-)

 

god helg!

 

 

 

Link to post
Rubejoha92 skrev for 3 timer siden:

Syns det er vanskelig å finne de merkene som har center cockpit/akter kabin forutenom hallberg og Najad.


Ellers så kikkeren en hver time😂


Virker også litt vanskelig med boplass i båt rundt stavanger

Sentercockpit er mest vanlig i båter i øvre prissjikt ja, dessverre😅 Bavaria hadde en serie de kalte «Ocean» på 38 og 40 fot (fritt etter husken) med sentercockpit, men så har jo disse de forferdelige seildrevene da.. (Bavaria hadde for min del vært sterkt vurdert hvis de hadde hatt fast aksling, mye båt for pengene i mange tilfeller). En fordel de likevel har er at de har sandwichskrog over vannlinja (divinycell), dermed har du i praksis isolert skrog, i motsetning til Jenneau og Benetau som kjører enkeltlaminat. Nå ser jo du for deg varmere strøk, men likevel, isoleringen hjelper også mot solsteiken.

 

En annen ting jeg kom på nå i farten er at det kan være en fordel å velge en båt uten skrudd teakdekk (lekkasjefare og potensielt mye vedlikeholdsarbeid).

 

For et par år siden skrev jeg et innlegg om egnede havner i Stavanger og områdene rundt, det er heldigvis flere muligheter også her i området😊 Stort sett er det båtforeningsdrevne havner som viser motstand mot båtboere, men så lenge man er ryddig og ikke lar kaien se ut som en svinesti har vel egentlig de fleste havner egennytte av folk som bor i båten sin (forutsatt nok strøm på brygga, man bør ha minimum 16A tilgjengelig). Det er en egen sikkerhet med båtboer i havna da denne får med seg om ting går galt. For eksempel her jeg bor (privatdrevet havn) har eierne spart flere tusen kroner på at jeg har ringt og varslet dem i tide når ting har begynt å skjære seg i stormer og ellers. Så får de tatt tak i ting før de forverres og virkelig blir kostbart. I tillegg virker båtboere avskrekkende på tjuvpakk (se for deg den tjuvradden som prøver yppe seg mot høyrøstet mann på over 0,1 tonn, i god fart (når fart først oppnås), med håndholdt lyskaster (som svir luggen av de fleste) og med (nyslipt) båtshake, det er jommen meg ikke mange😁). Så ring rundt, møt gjerne opp også, slik at havnesjefene får se hvem de har å gjøre med. Da kan de gjerne strekke statuttene litt, for en god sak. Og spesielt hvis det kun gjelder for et års tid.

Link to post

Støtter veldig rådene som er gitt her fra @Hakkannen med flere!

 

Men@Hakkannen, synes du svartmale seildrev veldig. Har kun hatt fast aksking på seilbåter fra 27 til 40 fot i alle år før jeg kjøpte nåværende med seildrev (42 fot). Kan si såpass som at jeg nok aldri kjøper akslingbåt igjen. Utrolig deilig med mindre vibrasjoner, bedre plassutnyttelse uten akslingen ut bak. Slippe styret med å justere motorfeste, lekk pakkboks osv..

 

Bytte av belgen på drevet gjorde jeg selv stort sett alene på noen få timer. Ca 3500 i deler om jeg husker rett. (Volvo Penta D2-55 med 130s drev)

Link to post
Morten_L skrev for 1 time siden:

Men@Hakkannen, synes du svartmale seildrev veldig.

Det var nå ikke meningen å svartmale helt da😅 For min egen del er gjerne ikke seildrev et godt salgstriks, selv om det kan være det for andre. Kan prøve å forklare litt hvorfor jeg tenker slik jeg gjør.
 

Seildrev har sine fordeler de også, som du er inne på. Spesielt dette med vibrasjon under gange er positivt. I forhold til strak aksling er seildrev langt roligere ombord, slipper summingen fra akslingen. Båter med seildrev vil gjerne bakke beinere enn båter med fast aksling. I tillegg er drev en effektiv måte å overføre motorkraften til en propell som står i riktig retning, ikke nedovervinklet slik som ved aksling (dette har mer betydning for hurtiggående båter, men et likevel et argument å ta med til fordel for drev).

 

De fleste har stort sett ikke de store utfordringene med seildrevet sitt og lever lykkelig med dette. Mine motforestillinger mot seildrev er hovedsaklig begrunnet i observasjoner over tid og to ting; driftsutgifter og manøvrerbarhet.

 

Har fått se såpass mange med til dels alvorlige og kostbare problemer med seildrev, samtidig som jeg ser færre som har problemer med fast aksling, dette farger jo meningene mine en del. Bare en persons observasjoner er selvfølgelig et rimelig tynt statistisk grunnlag, ser jo den😅 Samtidig, gjennom årene får man gjerne inntrykk av en viss trend da. Holder til i ei havn (med verksted) som tar opp mange båter i løpet av året, både med drev og fast aksling. Praten går jo løst når man tar seg en tur rundt i havna, og inntrykket jeg har er at de med seildrev ofte nevner et eller annet problem de har med drevet som de må ta tak i, mens de med aksling ikke nevner noe om slikt. Det går gjerne i enkle ting som gjengrodd kjølevannsinntak, vann i girolja eller lignende, men det er likevel ting som må tas tak i. Med flere komponenter som kan feile er risikoen større, og skulle det skjære seg løper kostnadene.

 

Så lenge motoren er rettet opp skikkelig og pakkboksen er OK er vedlikeholdsbehovet med fast aksling mindre i forhold til drev. Serviceintervallene er lengre, og i de fleste tilfeller også rimeligere. Med drev har man belgbytte, hyppigere giroljeskift, større risiko hvis man ikke får skiftet anoder i tide, større risiko for gjengrodd kjølevannsinntak og man har i tillegg valgt å plassere girkassen under vann, med de utfordringer dette innebærer ved en eventuell vanninntrengning. Skulle det skje feil på det elektriske anlegget og jordfeil ved landstrømmen kan ting skje farlig fort. En kollegas 3-4 år gamle Bavaria måtte bytte motor og drev på grunn av at naboen i havna hadde feil på laderen sin, vi snakker hull på størrelse med femkroninger i drevet (de er ikke de eneste, ser til dels alvorlig korrosjon/tæring på slippen hvert år). Ideelt sett burde jo alle ha skilletrafo ombord, men har folk flest dette? Nå er gjerne bruken her i vest annerledes enn i øst der jeg har inntrykk av at det er vanligere å ta båtene opp utenfor sesongen. Her ligger de som regel ute året rundt, ofte med landstrøm, og blir av den grunn gjerne mer utsatt i tilfelle strømfeil.

 

Når det gjelder manøvrerbarhet foretrekker jeg, i mangel av baugpropell, å ha propellen nær roret, for å kunne utnytte propellstrømmen effektivt ved manøvrering i havn. Effekten blir tilnærmet den samme, båten snurrer rundt kjølen, nærmest uten fart gjennom vannet. De fleste med seildrev har propellen lengre fra roret slik at denne effekten blir redusert, noe jeg flere ganger har lagt merke til ved bruk av båter med seildrev. Løser seg naturlig nok greit hvis man har baugpropell. Bakdelen med fast aksling (men samtidig også en fordel, om man utnytter effekten til sin fordel) er propwalkeffekten som kommer tydeligere til syne ved å ha propellen langt bak. Den må tas hensyn til, spesielt ved bakking og tillegging. 

 

Dette er selvfølgelig basert på mine oppfatninger av ting😉 Motorer og drivlinje er ikke innenfor mitt fagfelt. Men hvis jeg likevel skal gi tips om noe føler jeg det er greit med disse betraktningene, da det etter min oppfatning kan ha litt å si for framtidig tid- og pengebruk.

Link to post

@Hakkannen absolutt relevante problemstillinger med drev du tar opp. Skal være enig med det ar konsekvensene av både manglende vedlikehold og ikke minst galvanisk tæring nok er større på drev enn aksling. Vedlikeholdsbiten er i mine øyne nokså enkel og rimelig å safe på.

Gjengrodde kjølevannsinntak har jeg vært borti flere som har, har planlagt montering av skroggjennomføring til kjølevannsinntak på min båt med neste landsetting for å sikre mot dette. Vann i oljen kan en sikre seg nokså godt mot ved å ofte bytte tetningen på akslingen og årlig bytte av olje, enkelt og rimelig.

 

Korrosjonsbiten er jeg enig med problemene

 

Ift manøvrerbarhet har jeg merket både fordeler og ulemper ift omtrent like stor båt med like stor motor jeg hadde tidligere med aksling. Akslingbåten svingte kjappere fremover ved godt gasspådrag enn drevbåten, men drevbåten jeg har nå bakker veldig mye bedre, jeg kan enkelt bakke den der jeg vil selv uten å bruke thrusteren.

 

 

 

Link to post

Hva med å heller kjøpe en charterbåt i middelhavet. Selskapene skifter gjerne ut hele flåten yvert femte år, trolig lenger nå pga covid. Se for deg at de har hatt tusen gjester ombord, har seilt lite men gått mye for motor. De har gjerne fått greit vedlikehold av proffe (en båt som ikke er i stand tjener ikke penger, heller ikke et charterselskap med dårlig rykte). En del bruksmerker.

 

Kjøper du en som har vært i privat eie og chartret ut deler av året på kontrakt vil nok vedlikehold være bedre og slitasje lavere.

 

En ex charterbåt koster en brøkdel av hva en båt koster her hjemme. Du kan finne båter det ikke er betalt moms på (må flyttes ut av EU hver niende måned og tilbake for å unngå moms, eller var det 18? Husker ikke helt.

 

Poenget er at du for ditt budsjett kan finne mye mer båt for pengene i middelhavet og spare transportkostnadene ned. Du kan ikke ta den til Norge uten å utløse moms, men Sverige går fint - så fremt du tar en liten svipptur ut av EU i blant (klokka starter da på ny).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...