Jump to content

VP AQAD41A fra 1988 på GTL brændstof. Kan nogen forklare hvorfor jeg får så ringe ydelse?


mthoms

Recommended Posts

Jeg har erfaret, at min VP AQAD41A fra 1988 ikke kan lide GTL. Hjemhavnen har skiftet fra marinediesel til GTL for, som jeg husker det, tre somre siden.

Uanset: Efterhånden havde jeg ren GTL på tanken. Min oplevelse på GTL var, at jeg nu brugte ca 2l/natiske mil på GTL mod ca 1,5l på marinediesel. Samtidig var det blevet utrolig svært at opnå det omdrejningstal på motoren, som jeg har kunnet tidligere (3900 RPM) ... kom jeg over 3600 RPM var det en god dag.

 

Undervejs: Ventilspillerummet blev kontrolleret, de stod/står meget præcist på 0,4mm ved kold motor. Motoren blev kompressionstestet, alle cylindre ligger indenfor 1 atm (+/- 0,5). Dyserne har fået nye spidser og er justeret/kontrolleret på et værksted. Turboen var misserabel og kunne kun give 0,8 bar ved fuld gas. Den blev skiftet, og jeg kunne nu få 1,3 bar og opnåede nu 3650-3700 RPM. Tæt på det VP siger god for, men stadig 200 rpm under tidligere tiders max (som var opnået med en suspekt turbo).

 

Alting ændrede sig, da jeg i en gæstehavn tankede offroaddiesel, 210l ud af totalt 350 blev det til, dvs jeg nu havde ca 2/3 diesel og resten GTL. Herefter opførte motoren sig som den gjorde inden GTL. Jeg opnåede +3900 RPM, og det var ikke et problem at komme dertil, turbotryk på +1,5 bar (en viserbredde over) og dertil en mærkbart bedre acceleration. Jeg har ikke kunnet måle forbruget endnu, så om det er faldet til niveauet før GTL vides ikke.

 

Leverandørerne af GTL påstår samstemmende og vedholdende, at der ikke skal være nogen større ændring af ydelsen ved at bruge GTL. VP har godkendt GTL uden forbehold for motortypen (se http://www.kbl.dk/VolvoPenta Marine Commercial Engines 2016-02-15.pdf)

 

Motoren har gået knapt 1200 timer. Pumpen har aldrig været rørt. Motoren fungerer ud over ovennævnte uden problemer, bruger ikke olie, er nem at starte selv om den ikke har koldstatsanordning.

 

Har nogen herinde haft en lignende oplevelse, eller den modsatte oplevelse, og er der nogen, som kan komme med et bud på, om motoren kan være specielt følsom overfor det lidt tyndere produkt?

Link to post
Share on other sites

Interessant problemstilling. Kunne vært interessant å ha 2 stk 20 liters kanner fylt med hver sin type og kjørt motoren fra dem. For å teste at det 100% sikkert er dieseltypene...

 

Hvis det er så stor forskjell, er det da dyse skyen som er annerledes, brennverdien eller hva?

 

Dette hadde vært et godt emne i FB gruppen "Vi med Volvo Penta". Der er det spisskompetanse på VP, og mange med erfaringer og kunnskap.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Grand Banks jr said:

Kunne vært interessant å ha 2 stk 20 liters kanner fylt med hver sin type og kjørt motoren fra dem

Helt enig, det ville være den ulitimative test, men jeg holder mig lidt tilbage fra at lave de nødvendige ændringer med slanger og haner, som er nødvendig. Det er muligt jeg gør det på et tidspunkt ...

 

FB er jeg ikke bruger af.

Link to post
Share on other sites

@mthoms, du trenger vel bare 2 stk slange med banjo, en pumpeblære og that's it?

 

Altså en banjo og slange for returdiesel, og en banjo, pumpeblære og slange for diesel?

 

Med pumpeblære er det mye lettere å lufte motoren, samt få tømt bort den andre dieseltypen.

 

Her i Norge får man kjøpt banjo og slange på Hydroscand. Vet ikke om det er i Danmark. Pumpeblære som tåler diesel er på Maritim.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

31 minutes ago, Grand Banks jr said:

2 stk slange med banjo,

 ... og så skifte mellem typerne ved demontage/montage af banjoerne? Jo, det vil kunne gøre det. Min første tanke var trevejsventiler, men det andet vil kunne gøre det, og hvis der kun skal skiftes en enkelt gang eller to, så gør det ikke noget det tager lidt længere tid. 👍

Redigert av mthoms (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er rimelig sikker på det er dårligere brennverdi på GTL.

Når jeg monterte nye motor i vinter, så var beskjeden at jeg skulle holde meg til EN590 diesel. MGO/GTL var no go. Kunne problemer spores til dette, ville garanti ikke gjelde. 

 

Men så er vi så heldige at det omtrent kun er en590 som selges her oppe.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Okkaby said:

Er rimelig sikker på det er dårligere brennverdi på GTL.

Den tanke har jeg også haft, men forskellige datablade angiver, at diesel har en typisk nedre brændværdi på 42,7 MJ/kg svarende til et energiindhold på 10 kWh/l på 10, hvor de tilsvarende tal for GTL er henholdsvis 44 (højere) og 9,5 (lidt lavere), hvilket hænger sammen med den lidt lavere massefylde på GTL(820 til 845 g/l mod 765 til 800 g/l). Det er bare så lille en forskel, at jeg har svært ved at tro, det skulle være den hele forklaring.

 

Hvilke motorer fik du monteret?

Link to post
Share on other sites

mthoms skrev 5 minutter siden:

Den tanke har jeg også haft, men forskellige datablade angiver, at diesel har en typisk nedre brændværdi på 42,7 MJ/kg svarende til et energiindhold på 10 kWh/l på 10, hvor de tilsvarende tal for GTL er henholdsvis 44 (højere) og 9,5 (lidt lavere), hvilket hænger sammen med den lidt lavere massefylde på GTL(820 til 845 g/l mod 765 til 800 g/l). Det er bare så lille en forskel, at jeg har svært ved at tro, det skulle være den hele forklaring.

 

Hvilke motorer fik du monteret?

Byttet ut 41A men ny fnm på 270hk

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

mthoms skrev 17 minutter siden:

Jah ... det ville klæde båden ... men hvis cirkaprisen stadig er 1000,-/hk, så er det lidt mere end båden vel er værd i dag.

190K for motor uten gir.

Halve prisen av en VP D4 med samme hk.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg har lignende erfaring, VP KAD300 (såvidt jeg husker) i en Skilsø 950 Arctic.  Fullt utrustet for tur så ble denne motoren marginal mtp effekt.   Slik at det ble veldig merkbar forskjell på om han kjørte med vinterdiesel (blandet med parafin som har lavere brennverdi) eller sommerdiesel.     
Han har også byttet motor, Yanmar V8 - nå er det krefter nok selv med full last

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...