mthoms Startet 13.August.2022 Del på Facebook Startet 13.August.2022 Jeg har erfaret, at min VP AQAD41A fra 1988 ikke kan lide GTL. Hjemhavnen har skiftet fra marinediesel til GTL for, som jeg husker det, tre somre siden. Uanset: Efterhånden havde jeg ren GTL på tanken. Min oplevelse på GTL var, at jeg nu brugte ca 2l/natiske mil på GTL mod ca 1,5l på marinediesel. Samtidig var det blevet utrolig svært at opnå det omdrejningstal på motoren, som jeg har kunnet tidligere (3900 RPM) ... kom jeg over 3600 RPM var det en god dag. Undervejs: Ventilspillerummet blev kontrolleret, de stod/står meget præcist på 0,4mm ved kold motor. Motoren blev kompressionstestet, alle cylindre ligger indenfor 1 atm (+/- 0,5). Dyserne har fået nye spidser og er justeret/kontrolleret på et værksted. Turboen var misserabel og kunne kun give 0,8 bar ved fuld gas. Den blev skiftet, og jeg kunne nu få 1,3 bar og opnåede nu 3650-3700 RPM. Tæt på det VP siger god for, men stadig 200 rpm under tidligere tiders max (som var opnået med en suspekt turbo). Alting ændrede sig, da jeg i en gæstehavn tankede offroaddiesel, 210l ud af totalt 350 blev det til, dvs jeg nu havde ca 2/3 diesel og resten GTL. Herefter opførte motoren sig som den gjorde inden GTL. Jeg opnåede +3900 RPM, og det var ikke et problem at komme dertil, turbotryk på +1,5 bar (en viserbredde over) og dertil en mærkbart bedre acceleration. Jeg har ikke kunnet måle forbruget endnu, så om det er faldet til niveauet før GTL vides ikke. Leverandørerne af GTL påstår samstemmende og vedholdende, at der ikke skal være nogen større ændring af ydelsen ved at bruge GTL. VP har godkendt GTL uden forbehold for motortypen (se http://www.kbl.dk/VolvoPenta Marine Commercial Engines 2016-02-15.pdf) Motoren har gået knapt 1200 timer. Pumpen har aldrig været rørt. Motoren fungerer ud over ovennævnte uden problemer, bruger ikke olie, er nem at starte selv om den ikke har koldstatsanordning. Har nogen herinde haft en lignende oplevelse, eller den modsatte oplevelse, og er der nogen, som kan komme med et bud på, om motoren kan være specielt følsom overfor det lidt tyndere produkt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 Interessant problemstilling. Kunne vært interessant å ha 2 stk 20 liters kanner fylt med hver sin type og kjørt motoren fra dem. For å teste at det 100% sikkert er dieseltypene... Hvis det er så stor forskjell, er det da dyse skyen som er annerledes, brennverdien eller hva? Dette hadde vært et godt emne i FB gruppen "Vi med Volvo Penta". Der er det spisskompetanse på VP, og mange med erfaringer og kunnskap. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 13.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2022 14 minutes ago, Grand Banks jr said: Kunne vært interessant å ha 2 stk 20 liters kanner fylt med hver sin type og kjørt motoren fra dem Helt enig, det ville være den ulitimative test, men jeg holder mig lidt tilbage fra at lave de nødvendige ændringer med slanger og haner, som er nødvendig. Det er muligt jeg gør det på et tidspunkt ... FB er jeg ikke bruger af. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 @mthoms, du trenger vel bare 2 stk slange med banjo, en pumpeblære og that's it? Altså en banjo og slange for returdiesel, og en banjo, pumpeblære og slange for diesel? Med pumpeblære er det mye lettere å lufte motoren, samt få tømt bort den andre dieseltypen. Her i Norge får man kjøpt banjo og slange på Hydroscand. Vet ikke om det er i Danmark. Pumpeblære som tåler diesel er på Maritim. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 13.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2022 (redigert) 31 minutes ago, Grand Banks jr said: 2 stk slange med banjo, ... og så skifte mellem typerne ved demontage/montage af banjoerne? Jo, det vil kunne gøre det. Min første tanke var trevejsventiler, men det andet vil kunne gøre det, og hvis der kun skal skiftes en enkelt gang eller to, så gør det ikke noget det tager lidt længere tid. 👍 Redigert 13.August.2022 av mthoms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 Er rimelig sikker på det er dårligere brennverdi på GTL. Når jeg monterte nye motor i vinter, så var beskjeden at jeg skulle holde meg til EN590 diesel. MGO/GTL var no go. Kunne problemer spores til dette, ville garanti ikke gjelde. Men så er vi så heldige at det omtrent kun er en590 som selges her oppe. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 13.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2022 2 hours ago, Okkaby said: Er rimelig sikker på det er dårligere brennverdi på GTL. Den tanke har jeg også haft, men forskellige datablade angiver, at diesel har en typisk nedre brændværdi på 42,7 MJ/kg svarende til et energiindhold på 10 kWh/l på 10, hvor de tilsvarende tal for GTL er henholdsvis 44 (højere) og 9,5 (lidt lavere), hvilket hænger sammen med den lidt lavere massefylde på GTL(820 til 845 g/l mod 765 til 800 g/l). Det er bare så lille en forskel, at jeg har svært ved at tro, det skulle være den hele forklaring. Hvilke motorer fik du monteret? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 mthoms skrev 5 minutter siden: Den tanke har jeg også haft, men forskellige datablade angiver, at diesel har en typisk nedre brændværdi på 42,7 MJ/kg svarende til et energiindhold på 10 kWh/l på 10, hvor de tilsvarende tal for GTL er henholdsvis 44 (højere) og 9,5 (lidt lavere), hvilket hænger sammen med den lidt lavere massefylde på GTL(820 til 845 g/l mod 765 til 800 g/l). Det er bare så lille en forskel, at jeg har svært ved at tro, det skulle være den hele forklaring. Hvilke motorer fik du monteret? Byttet ut 41A men ny fnm på 270hk Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 13.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2022 12 minutes ago, Okkaby said: Byttet ut 41A men ny fnm på 270hk Jah ... det ville klæde båden ... men hvis cirkaprisen stadig er 1000,-/hk, så er det lidt mere end båden vel er værd i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 mthoms skrev 17 minutter siden: Jah ... det ville klæde båden ... men hvis cirkaprisen stadig er 1000,-/hk, så er det lidt mere end båden vel er værd i dag. 190K for motor uten gir. Halve prisen av en VP D4 med samme hk. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 13.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2022 12 minutes ago, Okkaby said: 190K for motor uten gir. Halve prisen av en VP D4 med samme hk. Besnærende ... men det er ikke aktuelt før den jeg har er slidt op ... om 20 år 😉 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 13.August.2022 Del på Facebook Svart 13.August.2022 Hva er GTL? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 13.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2022 1 hour ago, Jannmar said: Hva er GTL? GasToLiquid. En brændstoftype baseret på naturas i stedet for olie. Fossilt, men med mindre miljøbelastning end almindelig diesel. https://en.wikipedia.org/wiki/Gas_to_liquids Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.August.2022 Del på Facebook Svart 15.August.2022 En kamerat av meg har lignende erfaring, VP KAD300 (såvidt jeg husker) i en Skilsø 950 Arctic. Fullt utrustet for tur så ble denne motoren marginal mtp effekt. Slik at det ble veldig merkbar forskjell på om han kjørte med vinterdiesel (blandet med parafin som har lavere brennverdi) eller sommerdiesel. Han har også byttet motor, Yanmar V8 - nå er det krefter nok selv med full last Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.