Jump to content

Brukt eller ny radar for gammel fritidsbåt?

Jeepcherokee

Recommended Posts

Hei, 

Etter noen år med båtpause har jeg skaffet meg en 29 fot vestlandsbåt og er første gang jeg skal ha båt på vannet gjennom vinteren. Høsten sniker seg på og dagene blir kortere og i den forbindelse lurer jeg på om en radar hadde vært på sin plass. Har aldri brukt dette før da jeg kun har gått i godt nok lys/sikt. 

Noe tips om hva jeg bør se etter? Frister mest med brukt, for priser på nytt de plasser jeg har sett koster jo 30% av hva jeg betalte for båten ...  Jeg benytter i dag Navionics på nettbrett for kart og Simrad RS25 for VHF. Har sånn sett ikke noe stort behov for å kjøpe en dyr pakkeløsning med alt i ett. 

Jeg kan også være interessert i radar med "black box" som f.eks kan benyttes via PC - om dette finnes. 

edit: går stort sett i 5 knop, innaskjærs og har ikke behov for lang rekkevidde på radar.

Takker for tips!

Redigert av Jeepcherokee (see edit history)

Rekkevidden på radaren er begrenset av hvor høyt over havflaten den er montert. Alle moderne radarer har en teoretisk rekkevidde på langt over rekkevidden du oppnår i praksis, så dette er ikke noen faktor ifm kjøp.

Radarens nøyaktighet (strålebredde) avhenger utelukkende av antennens størrelse. Jo større antenne, jo smalere strålebredde. Kan være verdt å tenke på dersom du f.eks går mye i trange sund osv. Altså: En åpen skanner på 4 fot, vil gi et mer nøyaktig bilde enn en lukket, liten radar. Men det er jo en prisforskjell her også.

Nå er det jo solid state radarer som er det "moderne", og en del av disse bruker bl.a dopplereffekt til å vise radarmål i forskjellige farger for å gjøre det lettere for brukeren.

De gamle typene med magnetron, har en oppvarmingstid på gjerne opptil et halvt minutt - ikke at dette er så veldig negativt i praksis.

Begge typer fungerer veldig bra. (Jeg har lang erfaring med begge deler)

Black box radarer finnes ja. (I hvertfall Furuno kan levere denne typen).

Et tips: Bruk radaren mye! Både i strålende sol og i dårlig sikt. Da vil det være mye lettere å lære og tolke bildet den gir. Altfor mange venter med å slå på radaren "til tåken kommer".

Jeepcherokee skrev for 1 time siden:

går stort sett i 5 knop, innaskjærs og har ikke behov for lang rekkevidde på radar.

Jeg hev ut radaren for mange år siden og kjøpte AIS, da ser du de større båtene  og en  blir sett, men den krever ar du har VHF Lappen.

Kommer tåka går jeg inn til land og ankrer. skjedd 2  ganger på 30 år.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har du vurdert om AIS er tilstrekkelig for ditt bruk? Evt prøve ut en app som feks Marine Traffic og se om det holder? Det avhenger jo litt av i hvilke farvann du skal navigere, under hvilke omstendigheter, hvor ofte og hvor lenge av gangen og hvor fort (ikke hurtigere enn du har kontroll over).

Selv synes jeg radar er litt plundrete å tolke - det tar litt tid å bli vant med (lurt å bruke dagtid med god sikt).

Under lengre strekker offshore er jeg mest opptatt av andre båter og ville holdt meg til AIS og slått av radar for å spare strøm og redusere lysforurensning i cockpit (seilbåt).

Tett på kysten eller innaskjærs er jeg mest bekymret for å gå på grunn eller kjøre på blåser. Når det er dårlig sikt, og spesielt nattestid, og enda mer så om det er litt ruskete - da har du sjøen så å si alene. Selv liker jeg dårlig å navigere trange eller urene farvann i dårlig sikt, med eller uten radar. Jeg vil som regel finne en bukt eller noe hvor jeg kan tråkke vann eller slippe anker til sikten bedres en smule. Da er kartplotter, dybdemåler, en lykt og AIS (evt på mobil) - mer enn godt nok for meg. Bruker sjelden/aldri radar selv npr det er tilgjengelig.

For en uke siden endte jeg i en situasjon hvor jeg ble tvungen til å være utpå ved midnatt uten mulighet til å slippe anker, ei heller fortøye uten å gå et godt stykke og inn i urent farvann (lang historie). Det blåste skikkelig og det var godt med sjø. Det var bekmørkt og farvannet er kjent for å ha mye blåser. Belysningen fra kartplotter gjorde meg sveiseblind, så sikten for meg var lik null (klarte ikke å få dempet lyset før jeg car godt utpå). Endte med å gå ut i leden og inn i en bukt for å få le av været og tråkke vann til grålysning. Deretter seile sakte utpå og inn mot en havn slik at jeg timet ankonst i det trange urene farvannet til når sikten var tilstrekkelig god.

Jeg har for lenge siden den erfart at det å fyke rundt innaskjærs eller i trangt, trafikkert eller urent farvann, i dårlig sikt - at det er noe som bør unngås om man kan. Selv under stjerneklar himmel har heg erfart at kan bli trøblete.

Redigert av zooper (see edit history)

Jeg sjekket dette med black box da jeg kjøpte radar for 10 år siden. Prisen ble den samme som radar med kartplotter. Det var ingenting å tjene på den kombinasjonen.

I motsetning til de andre over, så surrer og går radaren vår nokså mye. I mitt nærområde er det mye småbåter, kajakker og fiskebøyer uten verken lanterner eller AIS. Når Garmin'en vår konker, blir den garantert erstattet. Det krever trening både å sette opp- og tolke radarbildet. 

zooper skrev 44 minutter siden:

Har du vurdert om AIS er tilstrekkelig for ditt bruk? Evt prøve ut en app som feks Marine Traffic og se om det holder?

En radar ser ikke hurtig ferga som er på vei ut en sidefjord eller dekket av en øy, det gjør AIS`n.

App og MarineTraffic er vel mye forsinket, så det vurderer jeg som farlig.

AIS bør ha  egen antenne er min mening da har en dobbel sikring

Her forsvant GPS ut til BB og opp i fjæra,  GPS signalet tok igjen båten etter ca. 30 min.    AIS signalet fortsatte der båten var.

UFO_DSCN4678.JPG.fdae3b37de14607cb3bbd10777cf036a.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 12 minutter siden:

En radar ser ikke hurtig ferga som er på vei ut en sidefjord eller dekket av en øy, det gjør AIS`n.

App og MarineTraffic er vel mye forsinket, så det vurderer jeg som farlig.

Radar ser alle typer fartøy, uavhengig av hvilke utstyr det andre måtte ha installert eller ikke.

(VHF-signalene kan på samme måte som radar, bli blokkert av terreng, så her er AIS og VHF relativt likt begrenset)

Er formålet forhindring av kollisjon med moder jord eller andre fartøy, er radar det beste hjelpemiddelet. AIS-signalene (spesielt klasse B) kan være forsinket, men er jo selvsagt et godt hjelpemiddel dette også.

Helt enig i kommentaren om Marinetraffic og tilsvarende apper. Disse er IKKE for navigasjon.

Om jeg måtte velge mellom radar eller AIS, hadde valget uten tvil vært radar.

Ombord i min båt har jeg begge deler, og radaren går stort sett kontinuerlig så lenge jeg er underveis, med få unntak.

Redigert av Trond123 (see edit history)
zooper skrev for 4 timer siden:

Har du vurdert om AIS er tilstrekkelig for ditt bruk? Evt prøve ut en app som feks Marine Traffic og se om det holder? Det avhenger jo litt av i hvilke farvann du skal navigere, under hvilke omstendigheter, hvor ofte og hvor lenge av gangen og hvor fort (ikke hurtigere enn du har kontroll over).

Selv synes jeg radar er litt plundrete å tolke - det tar litt tid å bli vant med (lurt å bruke dagtid med god sikt).

Under lengre strekker offshore er jeg mest opptatt av andre båter og ville holdt meg til AIS og slått av radar for å spare strøm og redusere lysforurensning i cockpit (seilbåt).

Tett på kysten eller innaskjærs er jeg mest bekymret for å gå på grunn eller kjøre på blåser. Når det er dårlig sikt, og spesielt nattestid, og enda mer så om det er litt ruskete - da har du sjøen så å si alene. Selv liker jeg dårlig å navigere trange eller urene farvann i dårlig sikt, med eller uten radar. Jeg vil som regel finne en bukt eller noe hvor jeg kan tråkke vann eller slippe anker til sikten bedres en smule. Da er kartplotter, dybdemåler, en lykt og AIS (evt på mobil) - mer enn godt nok for meg. Bruker sjelden/aldri radar selv npr det er tilgjengelig.

For en uke siden endte jeg i en situasjon hvor jeg ble tvungen til å være utpå ved midnatt uten mulighet til å slippe anker, ei heller fortøye uten å gå et godt stykke og inn i urent farvann (lang historie). Det blåste skikkelig og det var godt med sjø. Det var bekmørkt og farvannet er kjent for å ha mye blåser. Belysningen fra kartplotter gjorde meg sveiseblind, så sikten for meg var lik null (klarte ikke å få dempet lyset før jeg car godt utpå). Endte med å gå ut i leden og inn i en bukt for å få le av været og tråkke vann til grålysning. Deretter seile sakte utpå og inn mot en havn slik at jeg timet ankonst i det trange urene farvannet til når sikten var tilstrekkelig god.

Jeg har for lenge siden den erfart at det å fyke rundt innaskjærs eller i trangt, trafikkert eller urent farvann, i dårlig sikt - at det er noe som bør unngås om man kan. Selv under stjerneklar himmel har heg erfart at kan bli trøblete.

Kan dimme ned skjermene mine slik at de ikke tar nattesynet så det er ikke noe problem. Jeg har hatt radar i 15 år, radaren er alltid på. Jeg fisker mye i mørket og er helt avhengig av radar da det er mange mindre båter, ned i robåtstørrelse som også er utpå. De siste radarene jeg har hatt stoler jeg 100%  på, mye mer enn på synsinntrykk som jeg tolker. Har halvlederradarer med dual range, Doppler prosessering og automatisk tracking av mål (ARPA). Dedikerer alltid en 12" skjerm til radar.

Har ikke noe problemer med å gå bare med elektroniske hjelpemidler uten visuell sikt. Sammenholder informasjonen fra radar, kartplotter og ekkolodd hele tiden. 

Hvis en har en moderne radar er de svært enkle å tolke og det trengs nesten ikke justeringer, bare ved store bølger og regn. Men en må selvsagt bruke radaren i fint vær også for å lære seg å bruke og tolke den. Radaroverlegg på kartet er fint når en skal lære seg å bruke radar, men anbefaler ikke å bruke dette når man får litt erfaring fordi det gir et litt rotete bilde hvor en kan overse små mål. 

Har også AIS, greit med en lang kursvektor for AIS fartøyet som kommer inn på radar og kartskjerm lenge før selve fartøyet vises. 

Etter å få ligge i regnbyge så kraftig jeg ikke så lengre enn egen bau, å da ligge midt i fergeleie på Boknafjorden, så ble radar bestilt med en gangjeg var i land. Greit med ais, men det ligger hauvis av små baljer uten noe ombord. Så enig med de som skriver at ais ikke erstatter radar. De ro ting i kombinasjon er knall bra. Men vil heller ha radar, om en måtte velge.

Ellers har Orca et greit kart, og har en 4G/5G så viser det ais mål. Men ja ikke så raskt som dedikert ais. Men bedre enn gulesider på sjøen, som er helt ubrukelig på ais visning. 

Når venner sjekket min posisjon, så var jeg 1 eller 2 sjømil feil, å ennå mer feil på hastighet. Så gulesider sin ais er totalt ubrukelig, å ikke noe en må stole på.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Hei. 

Me kan jo lovprisa radar, eller sei at me ikkje har bruk for radar.

Spørsmålet var jo ny Vs brukt.

Eg monterte ny radar i fjor.

Mi oppleving er at den er vesentleg betre enn den gamle, som var frå 1995.

Klarere bilete, null oppvarmingsband, lågare straumforbruk, etc.

Kommet masse svar her ser jeg! 

Jeg bruker i dag AIS via tlf, men dette er kun for moro og gir ingen ekstra sikkerhet. Så blir nok å se på en løsning med både radar og AIS fremover. Er nerd av meg, så har lav terskel for innkjøp av duppeditter som er kjekt å ha og samtidig interesse for dette. Så ser for meg at radar vil f.eks bli brukt mye i dagslys og godvær. 

Men er fortsatt litt på brukt vs nytt.   Kom gjerne med tips om Merke/modell/størrelse på radar. 

Halvlederradarer er mye bedre enn magnetron baserte radarer. Mye renere bilder og mindre forstyrrelser, det er også mulig å prosessere dataene slik at en får en horisontal båndbredde som tilsvarer en betydelig lengre radarantenne. De litt mer avanserte halvlederradarer av siste generasjon har Doppler prosessering som farger mål som kommer mot en i en farge, mål som er på vei bort i en annen og land og andre stillestående mål i en tredje farge. Hvis en viss styrmann hadde hatt en slik foran seg ville han oppdaget at det han trodde at var Stureterminalen var på vei mot hans skip:wink:

Om du går for Furuno, Raymarine, Simrad eller Garmin, er smak og behag. Alle leverer god kvalitet.

Om du får tak i en "relativt nyere" brukt radar, vil nok dette sikkert være fullgodt, spesielt for lommeboken.

Som nevnt tidligere vil brukervennligheten være bedre med de nye solid state radarene, og læringskurven i forhold til å forstå det radaren viser og justeringer være lettere.

Eldre radarer krever nok mer tilvenning, men de er fullgode disse også.

Når det gjelder størrelse, vil jeg anbefale 4ft åpen skanner om du har plass til dette, av grunner jeg nevnte tidligere.

Redigert av Trond123 (see edit history)

De radarene jeg har benyttet meg av har for meg vært vanskelig å tolke - men jeg ser jo at det er mye nytt som er mye bedre enn det jeg har brukt.

AIS kan ikke erstatte radar selvsagt, men AIS kan i flere sammenhenger være "godt nok" - igjen, det kommer an på hva man skal begi seg utpå.

Det er riktig at mye smått ikke har AIS. Men under dårlige forhold med fortsatt noe sikt, og om du holder lav fart og holder deg litt utpå og unna hvor småttisene normalt farter - ja så vil du nok oppleve at det meste (alt) av småttisene enten har forduftet helt, kjører sakte, eller selv går med radar og/eller AIS, samtidig som at du har greit kontroll på sværingene.

Bruker man kartplotteren til å holde seg unna urent farvann og AIS til å holde kontroll på sværingene som kan komme seilende ganske så fort - så kan man tøffe rundt på en trygg plass til sikten er god nok til å komme seg dit man skal trygt. En radarreflektor er nok også bra å ha på noen båter - de kan lages med et PVC-rør stappet med alufolie om man er blakk.

Har man derimot et ærend som gør at man må/vil utpå eller navigere i trange og urene farvann og heller ikke vil holde farten veldig lav, bruke søkelys, fiske der man kan bli nedrent, osv - ja så blir det nok sikkert farlig uten radar.

Selv har jeg ikke erfart robåter o.l. midt i en bred led, uten lys, midt på svarte natta eller - ei heller i vær så ille at man knapt ser baugen (jeg har vært mye opp og ned indre og ytre Oslofjord nattestid. For en drøy uke siden var det temmelig mye vær mellom koster og Strømstad - i fellesferien. Pga tekniske problemer ble heg tvungen til å tråkke vann fra midnatt til fire om morgenen. På de fire timene var det ikke et eneste fartøy utpå - i det som til vanlig er en veldig trafikkert led). Er det et sannsynlig scenario der jeg farter at jeg kan støte pp usunlige fartly, ja så ville jeg nok gjort midt beste å finne et sted å slippe anker, vente til neste dag med å fiske, osv. For meg blir radar da litt "monsterforsikring". Nen man kan jo være uheldig og bli fanget pp feil sted til feil tid og ikke se meteren.

På spm mellom ny og eldre radar ville jeg strukket meg for å få meg noe nyere for innovasjonens del - gjerne noe som kan legges som lag oppå kartplotteren for enklere kunne identifisere ting som "ikke skal være der". Legg til AIS på plotteren, et godt søkelys og en tåkelur/-horn. Om man kan få den nyere radaren brukt - topp - få med kvittering så har du garanti på den også.

Redigert av zooper (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...