Jump to content

Landgang til flytebrygge


Rib-båt

Recommended Posts

Rib-båt skrev for 2 timer siden:

En landgang går jo ofte på hjul på brygga. Fester man da landgangen med løse tauer slik at bevegelse tillates?

Det mest vanlige er at den går i et spor på en eller annen måte. For eksempel et vinkeljern på hver side som hjulene kan gå langsmed.

Link to post
Share on other sites

Hjul var ikke det før, lager støy .

'Nu er det treverk rett på en rustfriplate, er det jeg har sett i sommer på nyere brygger.

kaihøyden er 2m til vannspeilet. ved flo.

 

image.png.e27bbf3c5a53cb8ab9f9bd3b5bc5892f.png

Hengslet fast til kaia bredde 115 cm et rekkverk

image.png.8b071d8f5c3cfbd7cdd6c60b86c36612.png

 

De proffe ramme i stål og firkantklosser i et feit materiale.

 

2 rekkverk bredde ca.120cm 

image.png.99ddd0252232b49407ec9cb993b71f3e.png

image.png.7296e8b51d5852791c31f473fe25c9ab.png

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 23 timer siden:

Det spørs om du skal ha rekke på side eller begge sider eller ikke i det hele tatt.. Den må være min 60cm, uten rekke ville jeg anbefalt 90cm om det ligger værutsatt.

Hvor må det være min 60? Velger man å legge (mye) penger i en hydraulisk landgang er bredden gjerne 32 cm.. https://www.besenzoni.com/products/gangways/retracting-hydraulic-gangways

 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 32 minutter siden:

Hvor må det være min 60? Velger man å legge (mye) penger i en hydraulisk landgang er bredden gjerne 32 cm.. https://www.besenzoni.com/products/gangways/retracting-hydraulic-gangways

Når rederen selv skal iland bruker han nok helikopteret som står på akterdekket og tar ham direkte til restauranten. Mens det sikkert klarer seg fint med en 32 cm bred blankpolert hydraulisk landgang for au-pair-en, kokken og de andre ansatte ombord i Yacht-en :-)

Link to post
Share on other sites

Rib-båt skrev On 14.8.2022 at 21.18:

Hvor bred bør en 5m landgang være?

Ta med deg 2 stoler til en bakke som er ca like bratt som landgangen blir på lavvann og plasser stolene med feks 90 cm avstand. Så tar du en full bensinkanne i hver hånd og går opp og ned bakken mellom stolene og ser om det var (mer enn) nok plass eller om stolene ligger veltet så bredden bør økes.

 

Tenk over hva du skal bære med deg på landgangen og test med disse tingene. Kjedelig å finne ut at bredda er feil når rampa er ferdig og du så enkelt kunne laget den 10 cm bredere om du bare hadde visst det fra starten

 

Selv har jeg i sommer båret en 6 hk påhengsmotor på 26 kg mellom brygga og bilen noen ganger og da var rekkverket på en smal "rampe" ganske mye iveien synes jeg. Enkelte ting er ikke så veldig egnet for å bære foran eller bak seg i en bakke da man går og sparker i det man bærer på.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 8 timer siden:

Myke gummiruller fra sidestøtter på båthenger lager IKKE støy, sliter minimalt på tredekket på brygga og på sideguider. Dermed trenger man ikke en dyr syrefast plate å gli på. 

En god grunn til å vege syrefast plate med glideklosser istedenfor hjul (som er billigere og stort sett gjør en god jobb) kan være klemfare, særlig hvis rampa er tung og brygga beveger seg endel i bølger og benyttes av folk som ikke har peiling på klemfare.

 

La oss si at feks en unge står på brygga med tærne foran hjulet (uten å tenke over faren med det) og en bølge beveger brygga litt så hjulet med 300 kg landgang ruller 5 cm inn på tærne. Da er det mye bedre å bare bli dyttet 5 cm bortover av en firkantet kloss som sklir på ei glatt syrefast plate.

 

Men brukes landgangen kun av voksne som skjønner seg på mekanikken i dette så er jo hjul en god og enkelt løsning. De hjulene som bråker er nok særlig der det er metall mot metall uten skikkelige lager og med mye piping og knirking.

 

Angåedne lyder så var jeg på noen utriggere i sommer der det ikke var vanlige metallbolter mellom fast landfast brygge og utrigger, men en gummilapp som fungerte som en lydløs hengsle.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 1 time siden:

En god grunn til å vege syrefast plate med glideklosser istedenfor hjul (som er billigere og stort sett gjør en god jobb) kan være klemfare, særlig hvis rampa er tung og brygga beveger seg endel i bølger og benyttes av folk som ikke har peiling på klemfare.

 

Klemfare skal vi ta alvorlig, godt poeng

Jeg kan ta min landgang under armen, men den er kun 4,2m og 60cm bred. Laget lett for at jeg skal kunne klare å ta den ut/inn alene.

 

Men skal jeg være dønn ærlig så har jeg sett flere som har skadet tær og føtter på sprikende plater og festeskruer, enn på klem...

 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 11 timer siden:

Når rederen selv skal iland bruker han nok helikopteret som står på akterdekket og tar ham direkte til restauranten. Mens det sikkert klarer seg fint med en 32 cm bred blankpolert hydraulisk landgang for au-pair-en, kokken og de andre ansatte ombord i Yacht-en :-)

 

Nei, det gjør han selvsagt ikke. Han går landgangen som alle andre :smiley:  Det er ganske vanlig med hydraulisk landgang på båter i middelhavet, også på båter under 50 fot. Har til gode å se noen av disse på 60 cm....  Det jeg lurte på var hvorfor det MÅ være min 60 cm?  

 

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 15.8.2022 at 9.28:

'Nu er det treverk rett på en rustfriplate,

 

19 fot skrev for 11 timer siden:

En god grunn til å vege syrefast plate med glideklosser istedenfor hjul (som er billigere og stort sett gjør en god jobb) kan være klemfare,

 

Sånn rustfri plate kan bli direkte livsfarlig glatt, særlig på vinteren. Har selv gått på ryggen et par ganger . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 57 minutter siden:

Det jeg lurte på var hvorfor det MÅ være min 60 cm?  

 

Hva skulle poenget være med en 32cm gangvei ut til en flytebrygge? Den hadde bare blitt et irritasjonmoment tenker jeg. Tipper våre er rundt 80cm med rekkverk på begge sider, og selv det er litt vel smalt iblant. På en privat flytebrygge lagde jeg en på 50cm bredde med rekkverk kun på en side. Hadde jeg laget nå hadde den blitt bredere for å si det sånn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 2 timer siden:

Det er ganske vanlig med hydraulisk landgang på båter i middelhavet, også på båter under 50 fot. Har til gode å se noen av disse på 60 cm....  Det jeg lurte på var hvorfor det MÅ være min 60 cm?

Takk for ekstremt relevante betraktninger, som virkelig beriker tråden og Forumet. Sier seg vel selv at det var akkurat dette trådstarter hadde behov for på en brygge på vestlandet...

Om det virkelig skyldes at jeg dummet meg ut og skrev "MÅ være" og ikke spesifiserte at "min erfaring er" så har jeg virkelig forståelse for furteaksjonen din. Virkelig vel anvendt tid og imponerende nytteverdi for Forumet.

Link to post
Share on other sites

Rib-båt skrev On 14.8.2022 at 21.18:

En landgang går jo ofte på hjul på brygga. Fester man da landgangen med løse tauer slik at bevegelse tillates?

Du sier ikke så mye om flytebrygga du skal inn på. Er det en stor og stabil betongflytebrygge med solide moringer så trenger du mindre "guide" enn om det er en liten og lett pontongbrygge, som du om det er en lun havn, tilogmed kan hengsle direkte.

 

Skal du lage noen av delene selv? Eller kjøpe alt ferdig?

 

Infesting på landsiden ville jeg gjort med beslag av tilsvarende type som siste bilde i innlegg 4. Dette er en veldig artig patent. Tar opp bevegelse på en fin måte. Er det jeg vil kalle lydløs i bryggesammenheng. Tror modellen på bildet selges av Telebryggen AS i Porsgrunn. De sorte ovalene på bildet er "skvettlappgummi".  En viss snublefare men om du plasserer rekkverkene lurt så kan du skjerme beslagene.

 

TS - ta gjerne en tur innom tråden din og hjelp oss å hjelpe..

 

Landgang oppheng.JPG

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 1 time siden:

Takk for ekstremt relevante betraktninger, som virkelig beriker tråden og Forumet. Sier seg vel selv at det var akkurat dette trådstarter hadde behov for på en brygge på vestlandet...

Om det virkelig skyldes at jeg dummet meg ut og skrev "MÅ være" og ikke spesifiserte at "min erfaring er" så har jeg virkelig forståelse for furteaksjonen din. Virkelig vel anvendt tid og imponerende nytteverdi for Forumet.

 

Ikke min mening å rakke ned på noen her, jeg bare lurte på hva som var grunnlaget for spesifikasjonen. Et av spørsmålene til TS er "Hvor bred bør en 5m landgang være?" og du skriver det må være minimum 60 cm. Jeg påpeker at det er svært vanlig med landganger på 32cm. Men mulig jeg misforstår at det slett ikke er snakk om en landgang fra båt til brygge her  men mellom flytebrygge og fast land. Da er jeg i så fall enig om at 60cm er minimum, og aller helst 90....  

 

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev 1 time siden:

Men mulig jeg misforstår at det slett ikke er snakk om en landgang fra båt til brygge her  men mellom flytebrygge og fast land. Da er jeg i så fall enig om at 60cm er minimum, og aller helst 90....

Så godt det var en god forklaring på det (som jeg ikke evnet å se, og da hadde jeg moderert nebbet.. ) Da blir det bedre for trådstarter også, når det ikke er så stort sprik i rådene. 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 18 timer siden:

Så godt det var en god forklaring på det (som jeg ikke evnet å se, og da hadde jeg moderert nebbet.. ) Da blir det bedre for trådstarter også, når det ikke er så stort sprik i rådene. 

Takk for det. En "landgang" har vært for meg et begrep knyttet til å gå land fra båten og den innretning man bruker til dette (landgangsfartøy, landgangsbro, -planke etc). At dette blir brukt som et begrep for flytebrygger var ikke i mine tanker.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for mange gode tips og inspirasjon. Beklager at jeg ikke har vært innom og sjekket, men trodde jeg skulle få mail ved evnt nye poster.

 

Trebrygga er ganske solid ser det ut for, selv om jeg ikke har vært på den enda iom at landgangen mangler. Tror den er ca 2,5 x 6m. Jeg skal få låne denne dersom jeg fikser litt på den og bygger landgang. Håper det ikke blir for kostbart da jeg ikke vet hvor lenge jeg får låne den...

 

Havna vil jeg tro er ganske rolig, men kan nok bli tykk is en sjelden gang. Jeg sjekket ved full flo (0,54m), og da viste det seg at jeg enten må bygge opp festet for landgangen eller så må den være min 7m lang.

Screenshot_20220825-234517_Gallery.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
index skrev On 26.8.2022 at 7.22:

Ser brygga ligger feil vei, den ekstra pontongen i ytterenden er for å ta vekten av landgangen. Så den bør snus. Jeg har en av samme sort selv, så det så kjent ut;-)

 

 

Å jøss. Det må jeg sjekke nærmere. Takk for info. Jeg tenkte å bruke to plastfat der det mangler, innerst. Men det er altså ikke nødvendig, den ligger bare feil vei?

Link to post
Share on other sites

Rib-båt skrev for 22 timer siden:

Å jøss. Det må jeg sjekke nærmere. Takk for info. Jeg tenkte å bruke to plastfat der det mangler, innerst. Men det er altså ikke nødvendig, den ligger bare feil vei?

 

Ja. Men den tar ikke av et par plastfat i tillegg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

On 8/26/2022 at 7:22 AM, index said:

Ser brygga ligger feil vei, den ekstra pontongen i ytterenden er for å ta vekten av landgangen. Så den bør snus. Jeg har en av samme sort selv, så det så kjent ut;-)

 

 

Vi har brygge fra Ørsta stål, og der er det trippel pntong der landgang kommer. vi har 2-3m flo og fjære så landgang kan vandre en meter. stålskinner og nylonhjul og fast dreibart punkt på land

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...