Jump to content

Hydraulisk styring flybridge - slark og liten lekkasje


Goddis77

Recommended Posts

Lekkasjen jeg fant til slutt, var på en kobling ved styresylinderen bak i båten. Den oppdaget jeg først i år, da jeg så olje i kjølsvinet. Trodde i flere år at det det var lekkasje i koblingene på rattpumpen ute. Der var det olje på rørene. Men dette har nok liten betydning. Har ikke måttet etterfylle i år. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 14 minutter siden:

Du mangler en utlingningsslange mellom rattpumpene. Dette er en lavtrykksforbindelse mellom den tredje tilkoblingen på pumpene. 

 

Mener du at dette er koblet feil? Kan ta en ordentlig sjekk av koblingen når jeg kommer hjem.

Dette har når vært slik det er siden båten var ny i 1986.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 8 timer siden:

Mener du at dette er koblet feil? Kan ta en ordentlig sjekk av koblingen når jeg kommer hjem.

Dette har når vært slik det er siden båten var ny i 1986.

Mulig det er 3 slanger fra øvre styreposisjon vrien åe se.

slik er koplingen til sleipner  en utjamnings slange en må sjekke alle koplinger  i systemet. legg litt tørkepapir rundt'

image.png.b1dc49960135ad869341c27663ff2437.png 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvis fotoet over er av styreposisjonen på fb, antar jeg at skruen på bildet er til oljereservoaret i styresylinderen. Skru opp denne og sjekk om du ser oljenivået. Her skal det være fullt.

 

Fyll på sakte (syltynn stråle) med ny hydraulikkolje slik at oljen siver sakte ned i rørene og samtidig fortrenger luft oppover inntil det renner over. Mulig du må lufte systemet nedenfra styresylinderen etterpå hvis det er oppstått  luftlommer. 

 

Det viktigste er uansett å finne lekkasjepunktet og få tettet dette. Min lille erfaring med hydraulisk styring er som andre har nevnt at det ofte lekker olje på sentral eller på styresylinderen. 

Link to post
Share on other sites

Der var jo den tredje slangen :clap:

 

Tørk at helt tørt og legg på serviett eller kaffefilter av den typen som er lett brune og ikke bleket. Da synes hver minste dråpe med olje... så får du føle med å se hvor det ble først vått.. ville bytta bort jobben. Blir alltid frustrert av tre posisjoner... :crazy:

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 1 minutt siden:

På bildene dine teller jeg minst 7 stk umbrakobolter under og på siden av styresylinderen. Hva med å sjekke om en eller flere bolter er løsnet? Kanskje en etterstramming er nok for å få det tett?

 

Kan gjøre det. Tenkte ikke tanken en gang når jeg var der. Regnet med de var strammet godt med locktite eller noe egentlig, men skader ikke å sjekke det banale først  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 4 timer siden:

Hvilken olje anbefales?

Fritt valg,  finn lekkasjen  og fyll opp  samme oljen siden 87 mulig et oljeskift

https://www.google.com/search?q=olje+til+hydraulisk+styring+båt&oq=olje+til+hydraulisk&aqs=chrome.0.0i512j69i57j0i512j0i22i30l3.18784j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bosvik anbefaler ISO VG 32, Sleipner sin olje er ISO VG 15, andre anbefaler ISO VG 22. Du må sjekke manual eller på annen måte finne ut hva som anbefales for Tenfjord.

 

ISO VG 22 kan være et greit valg hvis du ikke finner ut hva som anbefales for Tenfjord, men denne viskositeten er mye vanskeligere å få tak i enn de to andre. 

 

Så nå nøye på det første bildet i tråden, det er en tredje utlingningsforbindelse. Vises ikke på det andre bildet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...