Hogner Startet 15.August.2022 Del på Facebook Startet 15.August.2022 Hei. Jeg har en 1988 modell Windy 22 Sport, en båt som passer mitt bruk helt glimrende, men som nå har kommer til det punktet at vi vurderer et motorbytte i den. Fra før sitter det er VP AQ211 (mener jeg den heter) med et 290 DP drev. Motoren ble byttet av forrige eier, men det var nok siste halvdelen av 90-tallet, så den begynner å bli noen år gammel. På servicen i før årets sesong var det litt av hvert som måtte gjøres, med en regning som endte på nærmere 35.000,- og mekanikeren var ganske klar i sin sak at motoren nærmer seg "utløpsdato" Det vi har merket ved bruk er at den noen ganger er litt tungstartet, og den går litt innimellom litt ujevnt, og tankene er da på å eventuelt bytte motoren. Jeg merker også at effekten er noe redusert, for med fullt drag gjør ikke båten med enn ca 30 knop (som forsåvidt holder for min del) og jeg ville tippet at toppfarten burde vært noe høyere? Jeg har sett litt på en løsning om å bytte over til en renovert Mercruiser V8 som har 5 gangtimer i ferskvann siden renovering, og der kan det også følge med en nytt drev for et totaltsum på ca 50.000,- noe jeg ikke syns var alt for avskrekkende. Drevet i seg selv er vist i god stand, men jeg regner ed at hvis det skal byttes til en Mercruiser motor, så passer det kanskje ikke så godt til en VP drev? Jeg har lite peiling på dette selv, og tenkte å høre om noen her har noe erfaring rundt dette, eller eventuelt har noen gode råd å komme med? Det å kjøpe ny motor/drepvpakke til 3-400.000,- er ikke aktuelt i forhold til restverdi på båten, så derfor lurer jeg på om dette kan være et godt alternativ. Så hvis noen har noen tips/erfaringer å komme med, så setter jeg stor pris på det. Sitér dette innlegget Link to post
Ineqinn Svart 15.August.2022 Del på Facebook Svart 15.August.2022 Det kan virke lurt å sette inn en nyere Volvo motor som passer rett på 290 drevet. Da slipper du unna med kun motor bytte. Du kan da vurdere en nyere brukt Volvo V8 motor på 5,0 liter / 5,7 liter, eventuelt en litt mindre V6. Du kan også vurdere en helt ny 5,0 liter long block. Sjekk f.eks Minges eller likn. (mener slike koster rundt 40k-50k) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.August.2022 Del på Facebook Svart 15.August.2022 Hogner skrev for 3 timer siden: hvis det skal byttes til en Mercruiser motor, så passer det kanskje ikke så godt til en VP drev? Det kan være en relativt enkel fiks, men om du skal kjøpe adapterdelene nye, så svir det.. Windy 22 er en av de vakreste båtene jeg vet om og er glad for at du tar vare på den. Har jeg forstått deg riktig: du ønsker ikke noen egeninnsats? Har du vurdert diesel? Sitér dette innlegget Link to post
Hogner Svart 15.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2022 Takk for tilbakemeldinger. I forhold til egeninnsats så skal det ikke stå på viljen, men jeg har null peiling på slikt, og egner meg best på kontor😂 Rent driftsøkonomisk er vel diesel å foretrekke, men vet ikke for me ekstra det drar med seg av arbeid/kostnader? En erstatningsmotor som passer til drevet er kanskje mest fornuftig, men jeg er som sagt totalt uerfaren når det kommer til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 15.August.2022 Del på Facebook Svart 15.August.2022 Merkruser har vel ikke all verden til godt rykte. Men med godt stell varer alle motorer lenge.... Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.August.2022 Del på Facebook Svart 15.August.2022 Du kan få ny 270hk diesel som passer rett på drevet for 229' Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 15.August.2022 Del på Facebook Svart 15.August.2022 Mercruiser eller Volvo V8'n er nøyaktig akkurat samme motoren og passer utmerket godt på svinghjulshuset du har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.