Jump to content

Eksospotte/lydpotte og maks hk


Renreine

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg har et spørsmål angående eksospotte og "maks hk". 

 

Nylig oppdaget jeg at det er hull/lekkasje i eksospotten min. Båten er nå tatt opp på land og eksospotten må byttes.

 

Motoren min er opplyst til å være en 185HK (BMW D636-TA). Eksospotten som var montert har samme dimensjoner og ser identisk ut til de som opplyses å være "Maks 100hk" fra DPC (Thor?).

 

image.png.ea1e687041975cf4cd306a45f88a9813.png

Kilde: https://www.maritim.no/lyddemper-dpc#tabDescription

 

Noen som vet hva "Maks hk" egentlig betyr? Har det kun med hvor mye støy den klarer å "dempe"? eller har det noe å si på effekten jeg får ut av motoren og potensiell fremdrift? 

 

Båten er fra 1987 og har fungert fint med den eksisterende eksospotten lenge. Det er 76mm slanger montert i båten nå så jeg har ikke store ambisjoner om å bytte disse, men vurderte kanskje å montere potten som har "Maks 150hk" med samme dimensjoner på slange om det kan ha noe for seg.

Ulempen er at det er litt leveringstid på denne, men tenke jeg kunne sjekke her før jeg går til innkjøp av identisk som jeg har. :)

 

Mvh.

René

 

Link to post
Share on other sites

Nei. Potta gir nok større mottrykk enn slangene. Hk er en funksjon av tid (rpm). Slik at en gitt motor vil produsere mer avgass ved høyere turtall, og dermed høyere mottrykk i eksosen. Det er nærliggende å anta at større volum i potta vil gi lavere mottrykk. Derfor ville jeg valgt å følge pottemakerens anbefaling.

Link to post
Share on other sites

Riktig mottrykk er viktig for å oppnå oppgitte hestekrefter. 

 

Slik jeg har fortstått det: større eksos med mindre mottrykk vil gi deg mer effekt øverst i registeret. Høyere toppfart. Men du kan kanskje miste noe effekt i midtregisteret (som du kanskje trenger for å få båten i plan) 

Link to post
Share on other sites

Har vert med Renreine å skrudd litt på denne båten.

 

Motoren er som sagt en BMW 185hk motor. Den potten som nå må byttes er altså en som i følge maritim sin oversikt er kun ratet til 100hk. Dette har fungert i mange år, og det er ingenting som tilsier at denne er blitt byttet siden båten var ny. 

 

Slangen som kommer fra turbo er 76mm hele veien. DVS at hvis vi tar den største potten med 76mm så er vi fremdeles "bare" på 150hk og ikke 185. Denne litt større versjonen har veldig lang levering (snakker november).

 

Neste steg opp blir 90mm stusser som er ratet for 200hk. Hvordan vil det være og få til noen overganger her? Bytte hele slangen er ikke aktuelt. 

 

Så hva gjør vi? Tar en som er lik den som alltid har vert der. Eller skal vi velge en som har større stusser og bruke en overgang? 

 

Link to post
Share on other sites

Designet til disse pottene det vises til i innledningen gir litt høyere mottrykk enn om slangen gikk ut direkte.

Pottevolumet (7,5l vs 12,5l)  vil ha liten eller ingen påvirkning på mottrykket.

Den minste potten har tydeligvis fungert bra, økt volum gir litt bedre lyddemping.

 

Om du vil få hørbar forbedring ved hjelp av større potte er vanskelig å si.

 

76mm slange er vel basert på stussen ut fra blandebendet og burde tilfredstille motorfabrikanten sitt krav til mottrykk.

 

Så hvis det var min båt ville jeg gått for samma løsning som er der. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er en grunn til at produsentene angir dette med størrelse på potter opp mot størrelse på motor.

 

Man kan ikke si at the proof of the pudding is in the eating i slike tilfeller som dette, og referere til at "det har jo gått bra så lenge at det funker nok fremover også".  Man kan nok kjøre på feil side av vei eller lei fra Drammen til Oslo, men å bruke det som argumentasjon for at det vil gå bra i fremtiden er kanskje ikke lurt.

 

Jeg ville være meget betenkt med å ta i mot råd på forum fra mer eller mindre halvstuderte røvere som påberoper seg å ha kompetanse til å overprøve konstruktører av et produkt. Nærmest uansett hvilket produkt det snakkes om, ligger det begrunnelse bak disse spesifikasjonene som vi forumnisser ikke nødvendigvis evner å ta med i våre vurderinger.

 

Mitt råd er at man følger spesifikasjoner, eller går for beviselig bedre løysinger.

Link to post
Share on other sites

dude skrev 6 minutter siden:

Mitt råd er at man følger spesifikasjoner, eller går for beviselig bedre løysinger.

 

Som vel er det samme som vi andre har foreslått.:crazy:

 

Det beste alternativet er vel å be en Mercruiser forhandler om råd, siden motoren er identisk med Mercruiser etter at de overtok BMW Marine i sin tid. De bør vite dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 21 minutter siden:

Som vel er det samme som vi andre har foreslått.:crazy:

 Nja.. når produsenten sier 89-1021mm potte til 200 hk, og det anbefales en potte på forumet som er maks 100 - 150 hk, av henholdsvis johannes og index, så er det vel ikke akkurat innafor spesifikasjonene eller bedre sålenge han har en 185 hk motor da.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dude skrev 2 minutter siden:

 Nja.. når produsenten sier 102mm potte til 200 hk, og det anbefales en potte som er maks 150 hk, så er det vel ikke akkurat innafor spesifikkasjonene sålenge han har en 185 hk motor da.

 

Motoren er jo levert med 76mm eksosstuss og tilsvarende slange og eksospotte. Tror du ikke motorprodusent har like mye peiling på det de driver med som en ukjent leverandør av eksospotter?

 

Når det er sagt så ville det beste her selvsagt være nytt eksosbend, slanger og gjennomføring iht dagens standard. Men samtidig så poengteres det at det ikke er aktuelt. Så da må man vel bare gå for det nest beste da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 11 minutter siden:

 

Tror du ikke motorprodusent har like mye peiling på det de driver med som en ukjent leverandør av eksospotter?

 

Når det er sagt så ville det beste her selvsagt være nytt eksosbend, slanger og gjennomføring iht dagens standard. Men samtidig så poengteres det at det ikke er aktuelt. Så da må man vel bare gå for det nest beste da...

 

Nei jeg tror faktisk at produsent av potter vet bedre hva de styrer med når det gjelder potter enn produsent av motorer. Dessuten er ikke dpc en helt ukjent produsent av potter. For å sitere maritim, som, er en av drøssevis av forhandlere "Lydpotte fra DPC er blant de beste på markedet" Det er kanskje ikke motstand i slange, men i selve potta som regulerer evne til å kvitte seg med eksos ,tanke på varmgang, osv osv? 

 

Så er det jo som du sier, jeg har selv spurt meg mang en gang om hvorfor folk spør om råd her når de innledningsvis også sier at de kommer til å la det være slik det er uten å følge rådene..

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dude skrev 25 minutter siden:

Så er det jo som du sier, jeg har selv spurt meg mang en gang om hvorfor folk spør om råd her når de innledningsvis også sier at de kommer til å la det være slik det er uten å følge rådene..

 

Ja, sånn er det bare. Det blir feil å gi råd om det optimale når det er uønsket. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå er det faktisk slik at for motorprodusenten, og for motoren, så betyr det ingenting om det er lydpotte installert.

Noen har det, andre har det ikke.

 

I spesifikasjoen er det angitt et gitt mottrykk som man skal holde seg innenfor.

Med en alminnelig installasjon av eksosanlegget vil det være rikelig å buke den dimensjonen som blandebendet har.

I dette tilfellet 76mm.

 

At man ønsker å diskutere i et diskusjonsforum er vel ganske så naturlig.

 

Å hevde at motorfabrikanten ikke har kunnskap om sin spesifikke motor, men en potteprodusent har det høres rart ut.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Johannes skrev 2 minutter siden:

Å hevde at motorfabrikanten ikke har kunnskap om sin spesifikke motor, men en potteprodusent har det høres rart ut.

 

Ja, den syntes jeg også virket litt rar. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Johannes skrev 8 minutter siden:

 

I spesifikasjoen er det angitt et gitt mottrykk som man skal holde seg innenfor.

 

At man ønsker å diskutere i et diskusjonsforum er vel ganske så naturlig.

 

Å hevde at motorfabrikanten ikke har kunnskap om sin spesifikke motor, men en potteprodusent har det høres rart ut.

 

 

Slik er det. mottrykket vet potteprodusenten hvor høyt det er i deres potter, og motorprodusenten vet hvor høyt det skal være på deres motorer.

 

jeg hevdet aldri at pottefabrikken har kunnskap om motor, men om potter. Les!

 

Noen leser innlegg før de kommenterer, andre gjør det ikke...

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjølvsagt, sjølvsagt!  Man kan jo også sette på større tyngre propeller for å få mer fart på lavere turtall, men som vil kunne være kritisk for motor om man kjører på maks. 

 

Disse motorene er ekstremt var for varmgang. Som en sa til meg "there is no such ting as a minor heating on a vm 92 engine"

 

Tenk om man selger et slikt hjemmeprosjektert opplegg og det brukes annerledes, eller slik tiltenkt med maks belastning. Og det går galt? her er jo tråder om slikt i disse dager der selger må ta ansvar for ting som er ødelagt pga feil i forrige eiers tid.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, og takk for masse gode svar og diskusjoner. Greit å se at det ikke var helt rett frem dette her.

 

Etter å ha vurdert alternativene så har jeg endt opp med å bestille en 150hk potte med samme dimensjoner som den forrige (76mm). Kom etter mye jakting over en nettbutikk som hadde en så si tilsvarende som den på Maritim på lager. 
 

Det var også fristende å oppgradere til 200hk (med 89/101mm dimensjoner), men det ville kreve at jeg byttet rør, gjennomføring og måtte utvide alle hull som nåværende rør går igjennom.
I og med at båten originalt ble bygd med 76 mm og 100hk fra fabrikk i 1987, og har «fungert fint» så langt, velger jeg å ikke ta på meg den oppgaven nå, men heller gjør en «liten oppgradering».

 

Takk igjen for svar og engasjement! :)

 

Mvh.

René
 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Når vi først diskuterer potter... ..er det skadelig / farlig for motor å kjøre uten potte? 

 

Feks om en potte sprekker i ferien og det er lang leveringstid. Kan man da bare skjøte eksosslangene sammen og kjøre båt som vanlig, med mer motorlyd ut, men motor fungerer som vanlig og det ikke er fare for vanninntrengning?

 

Ser at for båter med motor lavt i forhold til vannlinjen så er drt viktig å stoppe vann fra å plaske inn. Men hva med oss som har vannlinjen et godt stykke ned fra eksosbendet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ikke skadelig. Slike som Hulda, der sylindertoppen ligger 20 cm under vannlinjen, er det behov for en vannlås. Hulda sin gamle V8'er har nå snurret ca. 1300 timer uten dedikert lydpotte. Eksosen passerer to vannlåser, som jo gir en motstand. Men rørdimensjonen til Hulda-eksosen er to- til tre ganger minimum areal. Rett og slett fordi disse rørene var tilgjengelig på skroten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...